Reklamy dynamiczne na Facebooku – z czym to się je?
Praktycznie każdy właściciel sklepu online spotkał się z sytuacją, w której klient buszował po jego sklepie, ale mimo tego z jakiegoś powodu nie kupił żadnego produktu. Przyczyn może być wiele, od nieintuicyjnej ścieżki zakupu przez ceny kosztów wysyłki po zwykłe rozpraszacze, odciągające uwagę klienta. Na szczęście Facebook umożliwia nam ponowne dotarcie do osób, które opuściły koszyk bez sfinalizowania zakupu. Reklamy dynamiczne możemy także wykorzystać do wyświetlania użytkownikom reklam zgodnie z ich zainteresowaniami. Mamy więc tutaj dwa elementy, po jakie możemy sięgnąć – personalizacja lub sfinalizowanie sprzedaży.
Do uruchomienia reklam dynamicznych będą potrzebne tylko 3 elementy:
Zobacz również
- Piksel Facebooka podłączony do naszego sklepu.
Standardowy kod piksela musimy uzupełnić o zdarzenia standardowe, które pomogą nam jeszcze dokładniej śledzić skuteczność prowadzonych działań, a także parametry: content_ids oraz content_type.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Dodanie kodu możemy wykonać samodzielnie lub zlecić programiście. Więcej szczegółów dla programistów znajdziesz w pomocy Facebooka tutaj.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Dodatkowo potrzebne będzie także:
- Konto w Menedżerze reklam, do założenia tutaj.
- Katalog produktów.
Katalog produktów możemy przygotować, przechodząc w Menedżerze reklam do zakładki Katalogi:
Tutaj po wyborze buttona z napisem „Utwórz nowy katalog” określamy dokładniej zakres naszej działalności, zaznaczając jedną z poniższych opcji:
Katalog powinien być przygotowany w pliku CSV i zawierać następujące elementy:
- id – unikalny identyfikator produktu.
- availability – informacja o tym, czy dany produkt jest aktualnie dostępny. Facebook przewiduje tutaj kilka możliwości: in stock, out of stock, preorder, available for order, discontinued.
- condition – stan produktu, np. nowy, używany.
- description – krótki opis produktu, do 5000 znaków.
- image_link – adres URL obrazu użytego w reklamie. W przypadku formatu karuzelowego i współczynnika proporcji 1:1 obraz powinien mieć 600 x 600 pikseli. W przypadku reklamy w formie pojedynczego obrazu, powinien mieć on co najmniej 1200 x 630 pikseli.
-
link – link, pod którym znajduje się produkt.
-
title – nazwa przedmiotu.
-
price – cena.
-
GTIN – Globalny Numer Jednostki Handlowej (z ang. Global Trade Item Number, GTIN) – określa unikatowy kod przedmiotu. Dostępne opcje: UPC (Ameryka Północna – 12 cyfr), EAN (Europa – 13 cyfr), JAN (Japonia – 8 lub 13 cyfr), ISBN (książki – 13 cyfr).
Maks. liczba znaków: 70 -
MPN – numer części producenta danego artykułu, np. 100020003
Maks. liczba znaków: 70 -
brand – nazwa marki danego artykułu.
Maks. liczba znaków: 70
Dodatkowo możemy uzupełnić katalog o takie elementy, jak: rozmiar, kolor, materiał, wzór. Poniżej zobaczysz, jak może wyglądać przykładowy katalog w pliku CSV, czyli taki, który został przygotowany np. w Excelu (pełen przykład znajdziesz tutaj):
Nie bądź swoją konkurencją
Podczas prowadzenia wielu kampanii z dynamicznymi reklamami produktowymi zawsze istnieje obawa o nakładanie się odbiorców. W takich przypadkach twoje reklamy konkurowałyby ze sobą, powodując spadek skuteczności. Pamiętaj o tym, aby w przypadku prowadzenia wielu kampanii, wykluczyć w nich powtarzające się grupy, by nie obniżać skuteczności.
Sprawdź wydajność reklam karuzelowych
Reklamy dynamiczne pozwalają wyświetlać do 10 reklam w poszczególnym wpisie przy wyborze opcji reklamy karuzelowej. Najlepszym rozwiązaniem będzie wykorzystanie wszystkich 10 możliwości, aby zwiększyć szansę na konwersję.
Korzystaj z Reguł Niestandardowych
Kiedy chcesz stworzyć dane reklamy, możesz skorzystać z opcji Reguł Niestandardowych, aby dokładniej przefiltrować duży zbiór produktów. Dzięki temu przygotujesz zestawy reklam dla produktów, których cena zaczyna się od konkretnej kwoty np. od 50 zł i wyświetlisz je osobom, które odwiedziły podstrony z przedmiotami w podobnym zakresie cenowym. Reguły Niestandardowe znajdziesz w Menedżerze reklam:
Reguły Niestandardowe pozwalają tworzyć bardzo rozbudowane zestawy reklam. Rozwijane menu pozwoli ci przejrzeć wszystkie dostępne możliwości. Znajdziesz tam przykładowo opcję utworzenia zestawu zawierającego produkty jednej marki (bardzo przydatne w przypadku sklepów multibrandowych).
Aktualizuj swój katalog
Bardzo ważną kwestią w każdym e-commercie jest dostarczanie aktualnych danych. Odsyłanie klientów do produktu, który już się wyprzedał może tylko zniechęcić ich do twojej marki. Podobne niezadowolenia wzbudza przedstawianie w reklamie dynamicznej zdjęcia produktu, kierującego do ogólnej kategorii. Jeśli przykujesz uwagę użytkownika zdjęciem konkretnego przedmiotu, a odeślesz go w miejsce, gdzie nie będzie dostępny, wzbudzisz także niechęć. Jeżeli chcesz kierować do kategorii, przygotuj odpowiednie zdjęcia, by klient mógł przewidzieć, dokąd przekieruje go reklama.
Przekierowanie do strony:
Ostrzeżenia po dodaniu katalogu
Po dodaniu katalogu możesz otrzymać ostrzeżenia w postaci żółtych znaczników lub błędy w postaci czerwonych. Twój katalog będzie działał, nawet jeżeli widzisz kilka ostrzeżeń – są to elementy, które najlepiej poprawić, by zwiększyć skuteczność działań. Błędy musisz natomiast wyeliminować, aby wszystko poprawnie działało.
Sprzedaż krzyżowa
Reklamy dynamiczne pozwalają nam prowadzić także działania up-sellingowe i cross-sellingowe, czyli sprzedaż krzyżową produktów komplementarnych. Na przykład, kiedy ktoś oglądał lub kupił u Ciebie buty, możesz wyświetlić mu reklamę wkładek do butów, ochronnego impregnatu lub sznurówek.
Korzystaj z dodatkowych nakładek
Nakładki reklam dynamicznych to bardzo przydatna funkcja w Menedżerze. Wzbogacają one dynamiczne reklamy o dodatkową treść, taką jak bezpłatna dostawa, procentowa zniżka czy obniżona cena. Jeżeli oferujesz bezpłatną wysyłkę, warto podkreślić to już na poziomie reklam dynamicznych. Często są to elementy, które zachęcają użytkowników do przejścia na stronę sklepu.
Dbaj o sprzedaż, optymalizując
Reklamy dynamiczne mają służyć przede wszystkim zwiększeniu sprzedaży, dlatego najlepiej będzie optymalizować je pod tym kątem. Jeżeli chcesz wyświetlić swoje reklamy osobom, które są skłonne wykonać działanie po obejrzeniu twojego produktu, optymalizuj reklamę pod kątem zdarzeń konwersji.
Warto tu zaznaczyć, że ten rodzaj optymalizacji jest zalecany, jeśli dziennie z reklam dynamicznych uzyskujesz 15 konwersji w ciągu 1 dnia od kliknięcia reklamy. W innym przypadku, zdecyduj się na opcję pod kątem kliknięć linku.
Przy wyborze stawek, zdecyduj się na kwotę, która zapewnia ci dodatni wskaźnik ROI. Jeśli nie osiągasz założonej wartości konwersji, spróbuj ustalić ofertę na podstawie ilorazu oferty za kliknięcie linku i współczynnika konwersji. Przykład: jeśli oferujesz 1 zł za kliknięcie linku w reklamie dynamicznej, a wskaźnik konwersji wynosi 10%, zaoferuj 10 zł jako koszt docelowy (1zł/0,1), optymalizując pod kątem zdarzeń konwersji.
Ze względu na mniejsze, ściśle dopasowane grupy reklam dynamicznych, często wymyka nam się spod kontroli częstotliwość wyświetlania reklam użytkownikom. Musisz pilnować, aby użytkownicy nie byli zbyt zmęczeni liczbą wyświetleń. Sprawdzisz to, dodając kolumnę częstotliwość do wyników reklamy. Duża częstotliwość wyświetleń w przypadku osób, które nie kupują produktu, sprawia, że obniża nam się skuteczność reklamy. Możesz to zmienić, ustawiając liczbę wyświetleń jako 1 wyświetlenie dziennie przez tydzień.
Przyczyną zbyt częstego wyświetlania reklam może być mała grupa docelowa oraz zbyt wąski zakres czasu. Przykładowo: jeśli prowadzisz kampanię reklam dynamicznych skierowaną do osób, które porzuciły swój koszyk w przeciągu ostatnich 7 dni, może się okazać, że kierujesz reklamę tylko do kilku osób. Dobrą praktyką będzie zwiększenie zakresu czasu np. do 21 dni. Inną możliwością jest zwiększenie liczby osób, do których kierujesz kampanię np. poprzez połączenie różnych opcji targetowania.
Warto także testować dynamiczne reklamy za pomocą testów A/B, zmieniając nagłówki, niestandardowe etykiety czy wezwania do działania. Może się okazać, że drobna zmiana ma znaczenie na poziomie kilku procent. Nawet jeżeli wskaźnik skuteczności wzrośnie o niewielką liczbę, może okazać się, że przy dużej sprzedaży nawet drobny element, który poprawimy, sprawi, że sprzedaż wzrośnie o kilkadziesiąt złotych.
Podsumowanie
Reklamy dynamiczne to niesamowite narzędzie dla każdego specjalisty, zajmującego się działaniami promującymi e-commerce. Zwłaszcza w przypadku sklepów z większym asortymentem, mamy tutaj ogromną liczbę możliwości do testowania i sprawdzania. Być może któraś z nich pozwoli Ci znacząco poprawić swoją sprzedaż.