5 wskazówek na wygrany przetarg: Renata Wasiak-Sosnowska (Havas Media)

5 wskazówek na wygrany przetarg: Renata Wasiak-Sosnowska (Havas Media)
Przetargi i ich wygrywanie jest jednym z najważniejszych działań podejmowanych przez agencje i domy mediowe. Jak przygotować się do przetargu, by go wygrać? Swoimi opiniami na ten temat podzieliła się Renata Wasiak-Sosnowska, CEO Havas Media.
O autorze
1 min czytania 2019-05-31

>>> Wygrany przetarg

5 wskazówek, jak przygotować się do przetargu, by go wygrać

  1. Perfekcyjna znajomość briefu i koncentracja na wyzwaniach, jakie stoją przed marką. Kompleksowe podejście wykorzystujące wszystkie zasoby agencji, w szczególności podparcie się badaniami, które pozwalają na lepsze zrozumienie konsumenta i jego motywacji. W Havas dysponujemy badaniem Meaningful Brands, które pozwala nam spojrzeć na markę oczami konsumenta, analizujemy jego perspektywę i na tej podstawie proponujemy konkretną strategię.
  2. Bardzo ważny jest także debriefing z klientem, podczas którego mamy okazję poznać go lepiej, dowiedzieć się więcej o nim samym i jego oczekiwaniach.
  3. Podczas pracy nad przetargiem kluczowy jest dobór odpowiednich ekspertów. Specjaliści od poszczególnych dziedzin nie tylko wzmocnią prezentację merytorycznie, ale również wskażą ciekawe rozwiązania czy zasilą ją innowacyjnymi pomysłami. Kolejną kwestią jest wyłonienie lidera projektu. To osoba, która jest odpowiedzialna za cały proces, prowadzi przygotowania i dba o kompletność oferty na każdym etapie, a przede wszystkim o jej spójność.
  4. Tzw. rehearsal, czyli próba. To ważne, aby wygospodarować czas na takie spotkanie oraz zaprosić na nie osobę, która nie uczestniczyła w procesie przygotowywania przetargu. Świeże oko wychwyci wszystko, co niezrozumiałe, skomplikowane czy niejasne.
  5. Tuż przed samym przetargiem bardzo ważne są nastroje wśród prezentujących. Dobra energia i wiara w sukces na tym ostatnim etapie jest kluczowa w powodzeniu przedsięwzięcia.

W ilu przetargach uczestniczyłaś? Czy masz jakieś „przetargowe” rytuały?

Nie liczyłam… bardzo dużo, a ich liczba rośnie z roku na rok. Miałam okazję być po obu stronach – i jako klient, i jako agencja.

Mój rytuał: chyba nie mam rytuału, bo każdy przetarg jest inny i wymaga indywidualnego podejścia do tematu. Na pewno kiedy biorę udział w przetargu, włącza mi się czujność na dany produkt czy jego kategorię.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Tuż przed samą prezentacją słucham dobrej, energetycznej muzyki i emanuję pozytywnym nastawieniem, którym, mam nadzieję, zarażam zespół.

Najbardziej zaskakująca sytuacja, która Ci się zdarzyła podczas walki o klienta

Chyba już nic mnie nie zaskakuje w przetargach. Są takie, gdzie klient bierze czynny udział i jest zainteresowany prezentacją, niestety są też takie, gdzie klient nawet nie podnosi głowy znad komputera. Na szczęście zdarzają się też sytuacje, kiedy po zakończeniu prezentacji otrzymujemy oklaski. I takie lubię najbardziej.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się