Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko firmie Jeronimo Martins Polska, do której należy sieć Biedronka. Zarzuty dotyczą uwidaczniania niższych cen przy produkcie, a następnie naliczania wyższej ceny w kasie.
Z ponad 230 skarg konsumentów wysłanych do Urzędu wynika, że np. ketchup miał w promocji kosztować 2,79 zł, ale kasy nabijały cenę 3,49 zł oraz cena ręczników kuchennych na rachunku wynosiła 5,99 zł, a na półce – 4,49 zł.
Zobacz również
– Mieliśmy bardzo dużo sygnałów z całego kraju na temat nieprawidłowości przy podawaniu cen w sklepach sieci Biedronka. Zgłaszali je zarówno konsumenci, jak i wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej. Nie może być tak, że klient widzi atrakcyjną cenę przy produkcie, a po obejrzeniu paragonu okazuje się, że zapłacił więcej. To może być nieuczciwa praktyka rynkowa – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Doniesienia konsumentów potwierdzili inspektorzy podczas kontroli w sklepach sieci. W ciągu 9 miesięcy tego roku wykryli, że w 123 przypadkach w Biedronkach brakowało ceny, a w 25 – były różnice między kwotą widoczną na towarze lub półce a tą zakodowaną w kasie.
Jeśli zarzuty się potwierdzą, spółce Jeronimo Martins Polska grozi kara do 10% obrotu – w ubiegłym roku obroty Biedronki na polskim rynku przekroczyły 50 mld zł, w związku z czym sieć może zapłacić nawet 5 mld złotych kary.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
zdjęcie: depositphotos.com
Słuchaj podcastu NowyMarketing
PS
Pod koniec września br. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił właścicielowi sieci Biedronka zarzut stosowania nieuczciwych praktyk wobec dostawców produktów spożywczych. Trwa postępowanie w tej sprawie.
PS2
W sierpniu br. prezes UOKiK ukarał UPC za stosowanie niedozwolonych klauzul – dotyczą one m.in. podwyższania abonamentu za kablówkę oraz zmiany istotnych warunków w umowach. Kara to prawie 33 mln zł i nakaz zwrotu niesłusznie naliczonych opłat.
PS3
W ostatnim czasie UOKiK nałożył też na firmę Exito karę w wysokości prawie 4 mln złotych za oszukiwanie seniorów podczas pokazów sprzedażowych. Podobne konsekwencje spotkały spółkę VGET POLSKA, która organizowała pokazy handlowe i wprowadzała konsumentów w błąd.