Kolejne postępowanie UOKiK przeciwko Biedronce – chodzi o ceny produktów

Kolejne postępowanie UOKiK przeciwko Biedronce – chodzi o ceny produktów
Drożej w kasie niż wskazuje na to cena umieszczona przy towarze oraz brak informacji o cenie przy produkcie na półce – to zarzuty UOKiK wobec firmy Jeronimo Martins Polska, właściciela sklepów Biedronka. Trwa postępowanie.
O autorze
1 min czytania 2019-10-21

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko firmie Jeronimo Martins Polska, do której należy sieć Biedronka. Zarzuty dotyczą uwidaczniania niższych cen przy produkcie, a następnie naliczania wyższej ceny w kasie.

Z ponad 230 skarg konsumentów wysłanych do Urzędu wynika, że np. ketchup miał w promocji kosztować 2,79 zł, ale kasy nabijały cenę 3,49 zł oraz cena ręczników kuchennych na rachunku wynosiła 5,99 zł, a na półce – 4,49 zł. 

– Mieliśmy bardzo dużo sygnałów z całego kraju na temat nieprawidłowości przy podawaniu cen w sklepach sieci Biedronka. Zgłaszali je zarówno konsumenci, jak i wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej. Nie może być tak, że klient widzi atrakcyjną cenę przy produkcie, a po obejrzeniu paragonu okazuje się, że zapłacił więcej. To może być nieuczciwa praktyka rynkowa – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Doniesienia konsumentów potwierdzili inspektorzy podczas kontroli w sklepach sieci. W ciągu 9 miesięcy tego roku wykryli, że w 123 przypadkach w Biedronkach brakowało ceny, a w 25 – były różnice między kwotą widoczną na towarze lub półce a tą zakodowaną w kasie.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jeśli zarzuty się potwierdzą, spółce Jeronimo Martins Polska grozi kara do 10% obrotu – w ubiegłym roku obroty Biedronki na polskim rynku przekroczyły 50 mld zł, w związku z czym sieć może zapłacić nawet 5 mld złotych kary. 

zdjęcie: depositphotos.com

Słuchaj podcastu NowyMarketing

PS

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Pod koniec września br. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił właścicielowi sieci Biedronka zarzut stosowania nieuczciwych praktyk wobec dostawców produktów spożywczych. Trwa postępowanie w tej sprawie.

PS2

W sierpniu br. prezes UOKiK ukarał UPC za stosowanie niedozwolonych klauzul – dotyczą one m.in. podwyższania abonamentu za kablówkę oraz zmiany istotnych warunków w umowach. Kara to prawie 33 mln zł i nakaz zwrotu niesłusznie naliczonych opłat.

PS3

W ostatnim czasie UOKiK nałożył też na firmę Exito karę w wysokości prawie 4 mln złotych za oszukiwanie seniorów podczas pokazów sprzedażowych. Podobne konsekwencje spotkały spółkę VGET POLSKA, która organizowała pokazy handlowe i wprowadzała konsumentów w błąd.