Jakie działania do klientów skierowane na ochronę środowiska podejmują Państwo?
W Lidl Polska cele zrównoważonego rozwoju realizowane są w ramach strategii, a społeczna odpowiedzialność wpisana jest w kulturę organizacyjną i tożsamość firmy. CSR opiera się na 5 filarach działań na rzecz pracowników, asortymentu, ekologii, społeczności lokalnych oraz dostawców. Fundamentem podejścia do zarządzania opartego na zasadach odpowiedzialnego biznesu jest wnikliwa analiza wpływów społecznych, gospodarczych i środowiskowych oraz jakość i charakter relacji firmy z jej interesariuszami. Według Lidl Polska takie podejście przynosi korzyści zarówno samej firmie jak i jej otoczeniu. Na początku września br. opublikowaliśmy swój pierwszy raport wpływu „Raport zrównoważonego rozwoju Lidl Polska” (zgodny ze standardami GRI), w którym koncentrujemy się na ostatnich dwóch latach obrotowych. Pokazujemy tam, w jaki sposób prowadzona przez nas działalność wpływa na tak ważne obszary jak zasoby i rolnictwo, przetwarzanie i łańcuch dostaw oraz klientów i społeczeństwo.
Warto zaznaczyć, że jako Lidl Polska postawiliśmy sobie konkretne cele w trosce o ekologię i przyszłość naszej planety, które teraz konsekwentnie realizujemy m.in.:
Zobacz również
- Do 2025 roku Lidl Polska ograniczy zużycie plastiku o 20%. Zobowiązanie to dotyczy opakowań produktów marek Lidla.
- Do 2025 roku wszystkie plastikowe opakowania marek Lidla będą możliwe do recyklingu.
Czy tego typu działania są odgórnymi inicjatywami wychodzącym od centrali?
Każda krajowa spółka Lidl indywidualnie decyduje o wprowadzanych rozwiązaniach. Natomiast warto podkreślić, że wszystkie krajowe spółki Lidl podejmują się wielu działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu i m.in. przyjęły zobowiązanie o redukcji plastiku oraz prężnie realizują działania z tym związane.
Jakie działania wewnątrz, jako firma (w tym skierowane do pracowników) podejmują Państwo na rzecz ochrony środowiska?
W trosce o środowisko wprowadziliśmy m.in. segregację odpadów w naszej centrali oraz w restauracji dla pracowników. Wierzymy, że pojedyncze działania każdego z nas mogą pozytywnie wpłynąć na ratowanie Ziemi.
Niedawno duński oddział Lidla wprowadził woreczki wielokrotnego użytku do warzyw i owoców. Czy polski oddział ma w planach wprowadzeniem podobnej inicjatywy?
Nieustannie szukamy nowych, bardziej ekologicznych rozwiązań – również na „Ryneczku Lidla”. W ramach realizacji naszych zobowiązań zredukowaliśmy plastikowe opakowania części warzyw i owoców – produkty do niedawna sprzedawane wyłącznie w opakowaniach m.in. takie jak pomidory rzymskie, papryczki pikantne, cytryny, pomarańcze, grejpfruty, mandarynki, włoszczyzna, pory, buraki, cebule czy czosnek aktualnie są dostępne bez nich. Zredukowaliśmy również materiał PET w butelkach wody. Nasze butelki są teraz cieńsze, dzięki czemu w 2019 roku Lidl Polska oszczędzi aż 442 tony plastiku – to około 19 wypchanych po brzegi tirów.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Warto jeszcze dodać, że Lidl Polska jako pierwsza sieć handlowa w Polsce, wprowadził wodę premium w butelkach szklanych pod marką własną Saguaro do stałej sprzedaży. Ponadto zrezygnowaliśmy z nadruku na foliach zbiorczych wód źródlanych, dzięki czemu redukujemy zanieczyszczenia, a transparentna folia jest niemal w 100% zdatna do recyklingu. Do końca 2020 roku zamierzamy zrezygnować z zadrukowanych folii zbiorczych zarówno wód źródlanych jak i mineralnych. W ofercie Lidl Polska pojawiła się również nowa linia środków do czyszczenia Pure Home by W5. Opakowania linii Pure Home by W5 są wytworzone w 100% z surowców pochodzących z recyklingu oraz nadają się w 100% do ponownego recyklingu. Ponadto to produkty zawierające nawet do 98% składników pochodzenia naturalnego i w 100% wyprodukowane w Polsce.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Dlaczego według Państwa także sklepy tradycyjne wielkopowierzchniowe powinny podjąć konkretne działania na rzecz ochrony środowiska?
Przyszłość naszej planety zależy od nas wszystkich. Tak jak wspomniałam, wierzymy w to, że nawet najmniejsze proekologiczne działanie ma znaczenie. Ustawodawcy, organizacje pozarządowe, sieci handlowe jak i pozostali uczestnicy rynku mają ogromny wpływ na środowisko naturalne, dlatego tak ważne jest, by podejmowali oni działania na rzecz ochrony środowiska. Cieszę się, że Lidl Polska podąża właśnie tą drogą.
Jak zmienił się shopper w sklepach tradycyjnych i czego on obecnie od sklepu oczekuje (poza produktami eko)?
Na bieżąco obserwujemy zachowanie współczesnego klienta. Cieszy nas, że konsumenci są coraz bardziej zainteresowani ekologicznymi produktami, ich opakowaniami oraz wpływem na naszą planetę. W dalszym ciągu zauważamy również rosnące zainteresowanie dietami bezmięsnymi. Uważnie śledzimy trendy obecne na rynku i stale rozszerzamy ofertę o produkty przeznaczone dla wegan oraz wegetarian. Podstawą diety wegańskiej i wegetariańskiej są warzywa i owoce, dlatego rozwijamy „Ryneczek Lidla”, w ramach którego sprzedajemy już ponad 150 owoców i warzyw. W ofercie mamy również coraz więcej napojów roślinnych oraz zamienników produktów z mleka krowiego – w tej kategorii hitem stał się PlantOn alternatywa dla jogurtu wyprodukowana na bazie mleczka kokosowego. W dalszym ciągu zamierzamy poszerzać tę grupę asortymentową.
Nasi klienci znaleźć mogą również naturalne, wegańskie kosmetyki marki własnej Cien Food For Skin – m.in. kremy i mydła do rąk, maseczki, żele pod prysznic czy balsamy do ciała. Podążając za trendem wege, rozszerzyliśmy w tym roku swoją ofertę o roślinne burgery i klopsy marki Dobra Kaloria. Produkty są dostępne w stałej ofercie sieci. Ta roślinna alternatywa dla typowych mięsnych produktów to naturalne źródło błonnika, żelaza, magnezu, potasu oraz witaminy B1.
Jakie mają Państwo plany na dalszy rozwój sklepu w duchu przyjaznego dla środowiska?
Z pewnością dalej będziemy podejmować wiele działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Nasze aktywności dotyczą zarówno asortymentu, opakowań, jak i samym sklepów. Budując nasze obiekty, stosujemy wiele ekologicznych rozwiązań takich jak instalacja ogrzewania wykonaną w oparciu o gruntowe pompy ciepła, odzysk ciepła z urządzeń chłodniczych czy energooszczędne oświetlenie LED.
O rozmówcy:
Aleksandra Robaszkiewicz, head of corporate communication, Lidl Polska