W połowie stycznia br. warszawscy radni przegłosowali uchwałę krajobrazową, dzięki której wyeliminowane zostaną szpecące reklamy w przestrzeni miejskiej. Nie można oprzeć się wrażeniu, że na wprowadzenie tego typu przepisów czekało wielu Warszawiaków – kilka dni temu jednak okazało się, że pewne zastrzeżenia do uchwały ma UOKiK.
O co dokładnie chodzi? Otóż jak tłumaczą przedstawiciele urzędu, proponowane przepisy regulują kwestie stawiania nośników reklamowych na terenie Warszawy, co w praktyce oznacza, że jedną z nielicznych dozwolonych form reklamy na obszarze miasta będą nośniki na przystankach komunikacji miejskiej – te natomiast kontrolowane są obecnie przez jednego dostawcę treści, a mowa tu dokładnie o spółce AMS.
Zobacz również
Nowa uchwała krajobrazowa może więc skutkować umocnieniem pozycji konkurencyjnej, co w efekcie doprowadzi do powstania monopolu i tym samym wyeliminuje z rynku wiele firm z branży reklamowej.
– Nie kwestionujemy konieczności uporządkowania przestrzeni miejskiej w Warszawie, podobnie jak ma to miejsce w innych miastach w Polsce i na świecie. Jednak uchwała krajobrazowa może wzmocnić pozycję jednej firmy kosztem eliminacji z rynku innych przedsiębiorców, a tym samym prowadzić do ograniczenia dostępu do rynku reklamy zewnętrznej. Wynikiem tego może być wzrost stawek za wynajem powierzchni reklamowej – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Postępowanie wyjaśniające zostało już wszczęte przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – Tomasza Chróstnego. Tym samym UOKiK zbada rynek reklamy zewnętrznej w Warszawie, aby poznać m.in. mechanizmy na nim panujące, dokładne udziały poszczególnych przedsiębiorców oraz skutki ekonomiczne wprowadzonej regulacji prawnej.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
PS
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Mimo że w gdańskiej uchwale krajobrazowej zawarto konkretne wytyczne dotyczące reklam w przestrzeni publicznej, wielu przedsiębiorców zmaga się z problemem stworzenia takich kreacji, które nie łamałyby przepisów. Z pomocą przychodzi Szkoła Szyldu, którą tworzą trójmiejscy artyści plastycy.
PS2
UOKiK nałożył na firmę Volkswagen Group Polska rekordową karę w wysokości 120 mln złotych. Chodzi o aferę dieselgate, czyli o wprowadzenie konsumentów w błąd co do poziomu emisji spalin emitowanych przez samochody.