Na fali licznych protestów, które są echem niedawnej śmierci czarnoskórego George’a Floyda, uduszonego przez policjanta, wiele marek podejmuje działania, mające na celu walkę z uprzedzeniami rasowymi. Tego przykładem jest chociażby platforma HBO Max, która postanowiła tymczasowo usunąć ze swojej biblioteki kultowy już film „Przeminęło z wiatrem” z 1939 roku z uwagi na to, że produkcja zawiera rasistowskie treści, a także uprzedzenia etniczne. Film docelowo na powrócić do serwisu, lecz z dodatkowym materiałem wyjaśniającym historyczny kontekst produkcji.
Teraz na podobne działanie zdecydował się koncern PepsiCo, który postanowił zmienić logo i nazwę swojej marki Aunt Jemima. Brand ten bowiem zadebiutował na rynku w 1889 roku i od tamtej pory przez kilkadziesiąt lat wszystkie jego produkty opatrzone były wizerunkiem Afroamerykanki z chustą na głowie, czyli „cioci Jemimy”. Postać ta miała być kojarzona ze stereotypową czarną służącą, pracującą dla białej rodziny.
Zobacz również
Co istotne, marka w 1989 roku przeszła już drobną metamorfozę – wizerunek Afroamerykanki został nieco zmieniony, aby nie nawiązywać do postaci niewolnika. Współczesna „ciocia Jemima” była od tamtego momentu zwykłą, czarnoskórą kobietą.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Niedawno wokół marki z ponad 130-letnią tradycją narosło wiele kontrowersji. Wiele osób nawoływało wręcz do bojkotu brandu. W odpowiedzi na krytykę PepsiCo opublikowało oświadczenie, w którym przedstawiciele przyznali, że „pochodzenie cioci Jemimy opiera się na stereotypie rasowym”.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Przedstawiciele koncernu poinformowali też, że nowe opakowania produktów Aunt Jemima – oczywiście już bez wizerunku czarnoskórej kobiety – pojawią się na rynku w czwartym kwartale br. Zmieniona zostanie również nazwa brandu, lecz na tę chwilę nie została ona ujawniona.
PS
Marka Reebok poinformowała o zerwaniu wieloletniego kontraktu z firmą CrossFit tuż po tym, jak jej prezes – Greg Glassman – opublikował na Twitterze wpis, w którym w rasistowski sposób nawiązał do głośnej śmierci George’a Floyda.
PS2
W związku z licznymi protestami w Stanach Zjednoczonych, które wybuchły tuż po tym, gdy czarnoskóry George Floyd zmarł w trakcie policyjnej interwencji, marka Lego postanowiła wstrzymać reklamy zestawów zabawek z postaciami funkcjonariuszy policji.
PS3
Słynny brytyjski artysta znowu nie pozostał obojętny na problem, o którym mówi cały świat i postanowił skomentować go w charakterystyczny dla siebie sposób. Jednocześnie za pomocą swojej nowej pracy Banksy wyraził poparcie dla ruchu Black Lives Matter.