UOKiK: 3,5 mln zł kary dla Comfort Med+ za łamanie praw konsumentów na pokazach handlowych

UOKiK: 3,5 mln zł kary dla Comfort Med+ za łamanie praw konsumentów na pokazach handlowych
UOKiK nałożył na firmę Comfort Med+ 3,5 mln zł kary – spółka wprowadzała konsumentów w błąd, przekazując zaproszenia na pokazy i podczas prezentacji produktów. Naruszała także ich prawa w zakresie odstąpienia od umowy.
O autorze
2 min czytania 2020-08-06

Spółka Comfort Med+ od jakiegoś czasu organizuje pokazy handlowe w całej Polsce, podczas których sprzedaje m.in. urządzenia masujące, naczynia, odkurzacze. Jak niedawno ustalił UOKiK, firma łamała prawa konsumentów podczas tego typu wydarzeń. 

Spółka bowiem zapraszała konsumentów na pokazy telefonicznie. Telemarketerzy przedstawiali jednak cel spotkania w fałszywym świetle. Mówili np. o promocji zdrowego trybu życia czy nowej sieci sklepów RTV i AGD, w ramach której można było dostać atrakcyjny prezent. Nie wspominali jednak, że podczas prezentacji prowadzona będzie sprzedaż. 

Jak donosi UOKiK, konsumenci byli wprowadzani w błąd także w czasie pokazów. Przedstawiciele firmy chwalili się rzekomą współpracą ze sponsorami oraz posiadaniem placówek rehabilitacji powypadkowej i salonów ze sprzętem rehabilitacyjnym, które w rzeczywistości nie istniały. Celem takiego przekazu było nadanie spółce prestiżu i wzbudzenie zaufania do niej.

Ponadto, Comfort Med+ udzielał też nieprawdziwych informacji konsumentom, którzy chcieli odstąpić od umowy zawartej na pokazie – a zgodnie z prawem można to zrobić w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny. Tymczasem przedstawiciele spółki twierdzili w rozmowach telefonicznych, że nie ma takiej możliwości np. z powodu otrzymania upominku od „sponsora” czy zakupu sprzętu poprawiającego stan zdrowia. Jako „wyraz dobrej woli” proponowali zawarcie aneksu – rezygnację z części zakupów czy prezentów i obniżenie kwoty do zapłaty.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

To jednak nie wszystko – konsumenci, którzy odstąpili od umowy i odesłali zakupy, byli obciążani kosztami rzekomego zmniejszenia ich wartości, mimo że nawet nie rozpakowali zakupów. Klienci skarżyli się także, że dostawali produkty, które były już używane przez handlowców podczas pokazów. 

– Zebrany podczas postępowania materiał dowodowy potwierdził, że spółka Comfort Med+ stosowała nieuczciwe praktyki rynkowe. Wprowadzała konsumentów w błąd i utrudniała im odstąpienie od umowy zawartej na pokazie. Przykładowo mamy nagrania rozmów telefonicznych matki samotnie wychowującej dziecko, której przedstawiciele Comfort Med+ próbowali wmówić, że nie ma prawa w ustawowym terminie odstąpić od umowy na 8500 zł. Takie postępowanie jest nie tylko bezprawne, ale także niemoralne – mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Kara dla Comfort Med+ to ponad 3,5 mln zł. Spółka musi też natychmiast przestać stosować zakwestionowane praktyki, a także powiadomić o niej konsumentów.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

PS

W maju br. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko sieci Biedronka – było to związane ze skargami dotyczącymi błędnego oznaczania kraju pochodzenia warzyw oraz owoców.

PS2

W 2019 roku UOKiK nałożył karę na firmę telemarketingową Arstele, która dzwoniła do konsumentów i zapraszała na pokaz oraz bezpłatne badania – problem w tym, że robiła to nie uzyskawszy wcześniej ich zgody.

PS3

„Nagroda dla każdego”, „Losowanie atrakcyjnych prezentów” – tak firma Exito zachęcała konsumentów do brania udziału w pokazach sprzedażowych. Jednak owe nagrody w praktyce nie istniały, a za prezenty trzeba było płacić. W związku z tym UOKiK nałożył na spółkę prawie 4 mln złotych kary.