Czy dla przestrzeni wideo ważny jest copywriting? Większość pewnie odpowie, że nie. Okazuje się jednak, że może się przydać.
Psychologowie przekonują, że 93% informacji, jakie odbiera mózg z otoczenia to przekaz wizualny. Artykuł „The Power of Visual Communication” Mikea Parkinsona udowadnia, że obraz przemawia do człowieka 60 tys. razy szybciej niż tekst. Dlaczego tak jest? Chętniej wybierzesz taką formę przekazu, która wymaga od Ciebie mniej wysiłku. A to przecież wideo dostarcza maksimum doznań czy minimum zaangażowania.
Zobacz również
Każdego dnia użytkownicy serwisu YouTube oglądają miliard godzin filmów.
Jeśli dopiero zaczynasz działania na YouTubie, postaraj się stworzyć strategię marketingową. Zastanów się, kim będą lub kim są użytkownicy Twojego kanału, czego szukają, jakie treści będą dla nich ważne, co możesz zrobić, aby zachęcić ich do aktywności. Odpowiedzi na te pytania pozwolą Ci ułożyć schemat działań na YouTubie oraz zaplanować treści, którymi chcesz się dzielić z innymi. Kiedy już wiesz, co chcesz mówić i do kogo oraz masz określone cele kanału możesz zacząć tworzyć materiały wideo. Nie zapominaj jednak o dobrze zaplanowanym copy.
Znaczna część wideo odtwarzana jest bez dźwięku. Bez napisów odbiorca może nie być w stanie zrozumieć filmu. To jednak nie jedyny powód, dla którego content na YouTubie jest potrzebny. Przygotowujesz obiad według przepisu jednego z kulinarnych influencerów, ale nagle się zgubiłeś? Zajęty gotowaniem, nie jesteś w stanie cofnąć filmu i z wdzięcznością patrzysz na opis wideo, w którym znajdują się proporcje składników potrzebne do zrobienia posiłku? Zastanawiasz się, jak to jest, że po wpisaniu w wyszukiwarkę YouTube’a tego, co Cię interesuje, serwis zawsze podpowiada najlepsze filmiki? Bingo! To znów zasługa dobrego copy, w którym zostały użyte odpowiednie słowa kluczowe.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Jak się okazuje, YouTube – druga największa wyszukiwarka na świecie, nie może obejść się bez content marketingu. Jednak na tej platformie treści rządzą się swoimi prawami. Jak stworzyć dobre copy na YouTube’a? Podpowiadamy!
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Po pierwsze: mikrocontent
Zadbaj o kanał na YouTubie jeszcze przed wgraniem wideo na platformę. Nadaj nazwę filmu zgodnie z jego zawartością. Co to znaczy? Jeśli nagrałeś przepis – wideo powinno nosić nazwę dania. Unikaj nazywania plików cyframi, nic nieznaczącymi literami czy popularnym: „wideo 1”, „wideo 2”, „wideo 3”. Taka nazwa o niczym nie świadczy, a po wgraniu kilku filmów naraz będziesz mieć problem z rozróżnieniem ich w YouTube Studio.
Programy do obróbki wideo:
- iMovie (Mac),
- Windows Movie Maker,
- Sony Vegas Studio,
- Photoshop,
- FinalCut (Mac),
- Adobe Premiere Pro,
- Adobe Premiere Rush,
- Da Vinci Resolve.
Po drugie: tytuł
Tytuł wideo na YouTubie powinien być przede wszystkim zgodny z prawdą. Nie obiecuj użytkownikowi rzeczy, których po obejrzeniu filmu nie dostanie. Nikt nie lubi rozczarowań. W taki sposób możesz tylko szybko stracić zaufanie użytkownika i pozbawić kanał kolejnych subskrypcji.
W tytule zawrzyj słowa kluczowe, które użytkownik może wpisać w wyszukiwarkę, szukając filmów o tematyce zbliżonej do Twojej. Nie owijaj w bawełnę. Tytuł powinien być krótki i precyzyjny. Nie zapomnij dodać do niego nazwę marki.
Po trzecie: opis
Większość użytkowników wchodzi na platformę YouTube, żeby obejrzeć film. W opisie wideo szuka krótkiego streszczenia, co znajdzie w filmie. Postaraj się w dwóch zdaniach opowiedzieć o wideo, tak aby skłonić odbiorcę do obejrzenia materiału. Jak to zrobić? Opowiedz historię lub spróbuj odpowiedzieć na potrzeby użytkownika. To jeden z najlepszych sposobów na zwiększenie liczby subskrypcji.
W opisie umieść CTA (call to action) – w zależności od potrzeb i celów marki, może to być link do strony internetowej czy linki do social media (linki skróć np. przez bit.ly). Nie zapomnij też o zachęceniu do subskrypcji.
Opis wideo w YouTube Studio. Źródło: materiały własne
Czy wiesz, że… otagowane linki (przez np. Campaign URL Builder) umieszczone w opisie, pozwolą Ci dokładnie określić liczbę użytkowników z YouTube’a, którzy przechodzą na stronę marki. Sprawdzisz to po wpisaniu odpowiednich tagów (użytych w url) w Google Analytics.
Po czwarte: tagi
Do opisu wideo zalicza się również tagi. Powinny one zawierać słowa kluczowe, które użytkownik może wpisać w wyszukiwarkę, kiedy chce znaleźć Twój film.
Używaj tagów precyzyjnych (nazwa marki, produktu, osób, które występują w wideo), tagów opisowych (pytania jak coś zrobić np. jak dodać film na YouTube), tagów opisujących format wideo (ranking, wywiad, rozmowa). Warto również dodać nazwy (np. marki, produktu) bez polskich znaków, a trudne wyrazy zapisać ze słuchu lub z najczęściej pojawiającymi się w nich błędami.
Tagi w YouTube Studio. Źródło: materiały własne
Pamiętaj! Do każdego wideo dodaj ekran końcowy (zajawka innych filmów, zachęcenie do subskrypcji) oraz karty (filmy, playlisty lub linki).
Ekrany końcowe w YouTube Studio. Źródło: materiały własne
Karty w YouTube Studio. Źródło: materiały własne
Algorytm YouTube’a bierze pod uwagę m.in.
- nazwę pliku,
- jakość materiału i dźwięku,
- tytuł, opis, tagi, miniaturę, linki,
- liczbę subskrypcji,
- czas wyświetlania filmów,
- zaangażowanie użytkowników.
Zależność jest prosta. Jeśli odbiorcy lubią oglądać Twoje filmy – YouTube poleci je też innym użytkownikom.
Po piąte: miniatura
Każde wideo powinno posiadać nieszablonową miniaturę. Co to znaczy? Grafika ma przyciągnąć wzrok odbiorcy na tyle, aby spośród kilkunastu innych filmów wybrał właśnie Twój. Najlepszym sposobem na zwrócenie uwagi jest umieszczenie twarzy na miniaturze lub użycie wyróżniających się kolorów lub fontu. Tekst, który umieścisz na grafice powinien być zapisany dużym rozmiarem czcionki, aby był dobrze widoczny na urządzeniach mobilnych. Musi być też kontekstowo powiązany z tematyką wideo. Zdjęcie użyte na grafice powinno mieć duży kontrast i głębie ostrości. Pamiętaj, aby grafika miała dobrą jakość (1280×720 px) i było umieszczone na niej logo.
Przykład niestandardowych miniatur. Źródło: Kanał marki Grill360
Checklista – optymalizacja wideo na YouTubie krok po kroku:
- Wgraj wideo na kanał
- Nadaj tytuł
- Dodaj opis
- Uzupełnij tagi
- Wgraj miniaturę
- Dodaj ekrany końcowe
- Dodaj karty
- Dodaj wideo do playlisty
- Ustaw widoczność wideo
Optymalizacja wideo. Źródło: materiały własne
Po szóste: dostosowanie kanału marki
Na YouTubie warto dbać o pierwsze wrażenie. Dlatego nie zapominaj o dostosowaniu kanału marki. Zadbaj o spersonalizowany awatar i cover photo. Powinno być ono dopasowane do różnych rozdzielczości (1546×423 px – obszar bezpieczny), zawierać claim (hasło) marki (jeśli istnieje), zachęcenie do subskrybowania, linki social media. Zadbaj, aby cover photo było związane z marką lub tematyką kanału.
Przykład cover photo i awatar. Źródło: Kanał Onet Rano
Tu dobrze sprawdza się minimalizm. Nie warto przesadzać. Cover photo możesz zmieniać co sezon lub raz na rok. Awatar w większości przypadków tak często się nie zmienia, ponieważ większość firm umieszcza w nim po prostu logo marki.
Przykład cover photo i awatar. Źródło: kanał marki Kanlux
Informacje o kanale to miejsce, w którym możesz się zareklamować. Krótko opisz, co użytkownik znajdzie na kanale, jakich typów treści i kiedy może się spodziewać (jeśli masz harmonogram treści). Umieść tu również link do strony www, dane kontaktowe i linki do kanałów w social media.
Przykład: informacje o kanale. Źródło: Kanał marki Decofire
Checklista – kanał marki krok po kroku:
- Ustaw ikonę kanału (awatar)
- Wybierz cover photo
- Stwórz opis kanału
- Dodaj zwiastun kanału dla nowych i powracających subskrybentów
- Stwórz playlisty
- Utwórz sekcje
Dostosowanie kanału marki. Źródło: materiały własne
Po siódme: budowanie społeczności
Content na YouTubie to nie tylko treści, ale również budowanie zaangażowanej społeczności. Nie jest to łatwe, ale przy odpowiednich zasobach czasu i energii na pewno możliwe. Odpowiadaj na bieżąco na posty użytkowników, przypinaj najważniejsze dla marki komentarze i używaj funkcji „like” (serduszka).
Przykład: budowanie społeczności. Źródło: Kanał Browar Namysłów TV
Staraj się skłaniać fanów do interakcji i aktywności również w filmach. Jak to zrobić? Zwracaj się do użytkowników podczas nagrań wideo. Pytaj o to, które filmy podobają im się najbardziej, jakie tematy powinny zostać przez Ciebie poruszone.
Zaznacz, że jeśli ktoś ma pytanie – może zadać je w komentarzu pod wideo, a Ty na pewno na nie odpowiesz. Korzystaj również z kategorii społeczność, aby aktywizować subskrybentów.
Przykład: budowanie społeczności. Źródło: Kanał Kuchnia Lidla
Dyskusja pod filmami powinna mieć charakter pozytywny i związany z tematyką wideo. Dlatego usuwaj spam i wyklucz słowa, których użytkownicy nie mogą używać na kanale (np. przekleństwa).
YouTube nie lubi nudy. Twórz materiały, które sam chciałbyś obejrzeć. Przed ich upublicznieniem zapytaj znajomych, czy filmy są ciekawe i warto je publikować.
Korzystaj z różnych formatów wideo:
- vlog (krótka forma wideo obejmująca fragmenty z życia autora),
- testimonial (opowiedzenie historii, aby wprowadzić widza w kontekst sytuacji, w Polsce np. opinie o produkcie),
- tutorial (film instruktażowy),
- DIY (instrukcja, w której liczy się kreatywność),
- recenzja/unboxing (ocena),
- webinarium (wykład połączony z czatowaniem),
- prezentacje (relacje z dużych imprez branżowych),
- wywiad,
- show.
Wartościowe treści na YouTubie są podstawą działań długofalowych. Jeśli je odpowiednio zaplanujesz, mogą zrealizować cele Twojej marki takie jak:
- wzrost zaangażowania społeczności,
- nawiązanie relacji z potencjalnymi klientami,
- wzrost rozpoznawalności marki,
- lepsze pozycjonowanie.
Zadbaj o kanał marki na YouTubie. Pomogą Ci w tym dobrze zaplanowane działania content marketingowe. Pamiętaj, że miernikiem sukcesu na YouTubie nie jest liczba wyświetleń, ale watch time (czas). Dlatego twórz dobry content!