Uwaga konkurs!

Uwaga konkurs!

Uwaga konkurs!

Chcesz wygrać bilet na „IAB HowTo: Nowe horyzonty w influencer marketingu”? Sprawdź agendę, zapisz się do newslettera NM i weź udział w konkursie.

SPRAWDZAM SZCZEGÓŁY

Złote łuki znikają z Gdańska – McDonald’s pozywa miasto za uchwałę krajobrazową

Złote łuki znikają z Gdańska – McDonald’s pozywa miasto za uchwałę krajobrazową
McDonald’s, a także kilka innych sieci handlowych postanowiło zaskarżyć miasto Gdańsk za obowiązującą tam uchwałę krajobrazową. Słupy z gigantycznymi logotypami są bowiem niezgodne z przepisami, w związku z czym muszą zostać usunięte z przestrzeni miejskiej.
O autorze
1 min czytania 2021-02-24

Uchwała Krajobrazowa Gdańska obowiązuje od 2 kwietnia 2018 roku. Pod koniec 2019 roku pokazywaliśmy, jak wiele szpetnych reklam zniknęło z przestrzeni miejskiej tuż po wprowadzeniu nowych przepisów. Na mocy uchwały musiały zostać usunięte nie tylko billboardy czy bannery reklamowe, ale również szyldy oraz słupy z gigantycznymi logotypami marek.

Z tym zapisem w przepisach nie zgadza się m.in. McDonald’s – przedstawiciele marki stwierdzili bowiem, że wysokie pylony z nazwą własną marki są kluczowe dla prowadzenia tego typu działalności gastronomicznej.

W związku z tym marka McDonald’s zdecydowała się złożyć skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku. Podobny pozew wpłynął do sądu od sieci Lidl oraz zarządcy budynku, w którym mieści się Leroy Merlin przy al. Grunwaldzkiej. Jak podała Gazeta Wyborcza, skarżący uznali, że „gdańska uchwała krajobrazowa jest niezgodną z polskim prawem, czyli z Ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym bądź szerzej, z Konstytucją RP”.

– Decyzje władz samorządowych dotyczące uchwał krajobrazowych w poszczególnych regionach Polski są bardzo zróżnicowane. Prowadzimy dialog z lokalnymi władzami, wskazując na uwarunkowania naszej działalności. Pylony z nazwą własną marki lub logotypem są elementem oznaczenia naszych restauracji i są każdorazowo umieszczane na podstawie prawomocnego pozwolenia na budowę wydanego przez organ administracji publicznej. Przedsiębiorca ponosi koszty ich produkcji i umiejscowienia. W naszej opinii wraz z innymi prawnie chronionymi wartościami wynikającymi z prawa własności i swobody prowadzenia działalności gospodarczej, prawa nabyte powinny zostać uwzględnione w ramach wprowadzania miejscowej uchwały krajobrazowej. Z tego też względu złożyliśmy skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku – powiedziała Anna Borys-Karwacka, dyrektor ds. relacji korporacyjnych McDonald’s Polska.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Na tę chwilę skarga sieci McDonald’s w gdańskim sądzie została zawieszone. A stało się tak z uwagi na to, że podobne sprawy, które trafiły do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie, zostały następnie skierowane do Trybunału Konstytucyjnego. Najpewniej więc organ ten zadecyduje o tym, kto w istocie ma rację.

PS

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Według uchwały krajobrazowej gminy Nysa, charakterystyczne złote łuki McDonalda powinny zostać usunięte z przestrzeni publicznej. Reprezentant restauracji oraz przedsiębiorca z Nysy złożyli skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu. Sprawę wygrali.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się