Cringe na dobre rozgościł się w popkulturze – nie tylko widzimy go serialach i paradokumentach, ale także w reklamie. Jednak czy taki żenujący humor może być skuteczny w kontekście sprzedażowym?
W naszym kolejnym odcinku NowyMarketing Podcast rozmawiamy o zjawisku cringe’u, które coraz częściej jest wykorzystywane w kampaniach marketingowych. Przykładem cringe’owej realizacji, którą przytaczamy w naszej rozmowie, jest kampania reklamowa marki ON i teledysk do utworu „Więcej warzyw” marki Łowicz. W podcaście rozmawiamy również m.in. o sweterkach ketchupu Włocławek.
Zobacz również
– Cringe to jest coś, co jest niewygodne i coś, co jest żenujące. Jednak to, co żenuje, może żenować w też w pozytywny sposób, bo możemy mieć tzw. ciarki wstydu, ale jednocześnie być czymś poruszeni. Cringe krępuje, ale także wywołuje uśmiech – mówi Agata Patoła, engagement lead i specjalistka od komunikacji digitalowej w Feeders Agency.
Czy wszystkie pokolenia śmieją się z cringe’owych żartów? Czy cringe’owe reklamy na dobre zakorzenią się w polskiej reklamie? Jaka marka może sobie pozwolić na komunikację opartą na cringe’u?
– Cringe jest obawą przed oceną. Jest takim lękiem, że za chwilę coś spieprzę – to dlatego wielu z nas ciągle żyje w takiej presji, że np. zaraz powiemy coś głupiego. Dlatego uważam, że jest coś w tym niesamowicie uwalniającego, kiedy cringe staje się dziś normą społeczną, a nawet czymś pożądanym jest zrobienie czegoś, za co można byłoby się wstydzić – mówi Jacek Stefanowicz, creative director w KERRIS Group.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Zapraszamy do wysłuchania nowego odcinka podcastu!
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Nasi goście:
Agata Patoła – engagement lead i specjalistka od komunikacji digitalowej. Na co dzień układa strategie komunikacji i rozwija kompetencje digitalowe w agencji Feeders. Po godzinach wykładowca, uczy o mediach społecznościowych na Uniwersytecie Opolskim, WSAiB w Gdyni i w IMOK. Prowadzi szkolenia dedykowane dla firm oraz warsztaty i prelekcje na temat social mediów, digital marketingu, strategii i User Experience.
Mówczyni TEDx. Wyróżniona w konkursie Young Creatives w kategorii digital i zwyciężczyni Young Creatives Eurobest. Pracowała dla takich marek jak: Allegro, Alpro, Bosch, Captain Jack, Cinema City, Finlandia, Jack Daniel’s, Męskie Granie, Pizza Hut, Żywiec, vivo, Volkswagen.
Jacek Stefanowicz – creative director w KERRIS Group. Posiada 10 lat doświadczenia w reklamie. Zanim przeszedł do Kerris, jako Associate Creative Director w VMLY&R, obsługiwał blisko 20 marek (m.in. Lidl, Orange, Samsung, IKEA, T-Mobile) i wraz z Piotrem Szkałubą prowadził zespół blisko 40 kreatywnych.
Jacek wspomina w naszej rozmowie o serialach Nathana Fieldera, który jego zdaniem jest „ojcem cringe’u”: „The Rehearsal” i „Nathan for You”.