BERNADETTA BIESZCZANIN: Biznes potrzebuje neuroróżnorodności, a firmy neuromanagerów

BERNADETTA BIESZCZANIN: Biznes potrzebuje neuroróżnorodności, a firmy neuromanagerów
Jakie korzyści wynikają z zatrudnienia osób neuroróżnorodnych? Czy firmy powinny mieć w swoich strukturach neuromanagerów? Czy potrzebujemy więcej kampanii dot. neuroróżnorodności? O tym rozmawiamy z Bernadettą Bieszczanin – psycholożką, pedagożką i współtwórczynią projektu SPEKTRUM WRAŻLIWOŚĆI.
O autorze
1 min czytania 2023-05-16

Badanie sprzed kilku lat prowadzone przez Ministerstwo Pracy Wielkiej Brytanii pokazuje, że jedynie co trzecia osoba autystyczna ma jakąkolwiek płatną pracę (w porównaniu z 80% osób pełnosprawnych i 47% osób niepełnosprawnych. Jak to wygląda w Polsce i czy polskie firmy są otwarte na zatrudnianie takich osób?

O to postanowiliśmy spytać gościnię naszego podcastu, czyli Bernadettę Bieszczanin – psycholożkę, pedagożkę i ekspertkę ds. neuroróżnorodności w biznesie. Bernadetta jest współtwórczynią projektu SPEKTRUM WRAŻLIWOŚĆI, w ramach którego realizuje projekty wyrównywania szans i włączania defaworyzowanych grup społecznych.

Jakie korzyści wynikają z zatrudnienia osób neuroróżnorodnych? Jaką rolę w zachodnich firmach pełnią neuromanagerowie?

– Czy pracodawcy mogą dziś powiedzieć, że neuroróżnorodność ich nie interesuje, bo to jest marginalna sprawa? Absolutnie tak nie jest! Warto wiedzieć, że aż 25 proc. dyrektorów generalnych na świecie ma dysleksję, ale większość się do tego nie przyznaje, bo cały czas wszystko, co jest związane z neuroróżnorodnością, jest postrzegane jako gorsze. A przecież takie osoby wnoszą kompetenecje zupełnie inne niż te posiadane przez osoby neurotypowe – zaznacza w naszej rozmowie Bernadetta Bieszczanin.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Bernadettę spytaliśmy również o to, czy ciche godziny oraz specjalne gadżety dostępne w sklepach mają sens i czy stanowią realną wartość dla osób neuroatypowych.

– Plecaki sensoryczne to dobre rozwiązanie, które pozwala się wyciszyć w miejscu, gdzie mamy nadmiar bodźców. Jednak zaznaczam, że to dopiero początek zmian, które muszą być wprowadzane w dużych sklepach. Potrzebne jest przede wszystkim szkolenie personelu – dodaje gościni. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

PS Reserved i Fundacja ITAKA: Jesteśmy dumni z tego, co zrobiliśmy, bo Telefon Zaufania realnie pomaga młodym ludziom

„Mniej washingu – więcej realnych działań”. To hasło przyświeca naszej rozmowie z Rafałem Gruszkiewiczem z Reserved i Izabelą Jezierską-Świergiel z Fundacja ITAKA. Ich wspólny projekt nazwany Telefon Zaufania Młodych to przykład marketingu empatycznego skierowanego do Generacji Z.

PS 2 Agata Patoła (Feeders Agency) i Jacek Stefanowicz (KERRIS): Cringe staje się normą społeczną 

Jak wykorzystać zjawisko cringe’u w reklamie? Do kogo są skierowane kampanie oparte na cringe’u? Jak powstały reklamy z udziałem Krzysztofa Ibisza i Jacka Stachurskiego? O tym rozmawiamy z Agatą Patołą, engagement lead w Feeders Agency, a także Jackiem Stefanowiczem, dyrektorem kreatywnym w KERRIS.