Markowy rok 2012: media – wydawnictwa i radio

Markowy rok 2012: media – wydawnictwa i radio
Które wydarzenia były najważniejsze dla marek Elle i Instyle, Grupy Polskapresse oraz Trójki - Programu 3 Polskiego Radia w roku 2012? Jakie kanały komunikacji marketingowej w roku 2013 będą wykorzystane do ich promocji? Polecamy podsumowanie roku w kategorii media: wydawnictwa i radio.
O autorze
4 min czytania 2013-02-12

– Dynamiczny rozwój social mediów i aktywność społeczności będzie efektem coraz większej liczby kampanii realizowanych poprzez ten kanał. Magazyny także wkraczają w erę cyfrową i za chwilę większość tytułów będzie już dostępna na tabletach, co także da klientom nowe możliwości komunikacji – przewiduje Michał Helman, Publishing Director Burda Media Polska Sp. z o.o.

– Coraz większe skupienie marketerów na optymalizacji działań z możliwością pobierania opłat od Klienta, jeszcze na poziomie akcji online jest naturalnym kierunkiem rozwoju sieci – mówi Magdalena Chudzikiewicz, dyrektor marketingu i rzecznik prasowy Grupy Polskapresse.

– W Trójce od kilku lat stawiamy na event marketing i działania public relations, które według nas są najlepszymi kanałami komunikacji marketingowej. (…) Ważnym kanałem komunikacji marketingowej są także social media. Nasze działania koncentrują się głównie na Facebooku, gdzie na profilu naszej stacji można zobaczyć nie tylko zapowiedzi audycji, ale także zajrzeć „do środka” radia, zobaczyć „jak wyglądają głosy”, które słuchacze znają z anteny, czy poznać różne trójkowe tajemnice – tłumaczy Gabriela Darmetko z Programu 3 Polskiego Radia.

Po podsumowaniu roku 2012 dla branży alkoholi wysokoprocentowych i piw; napoi bezalkoholowych i przekąsek oraz telekomunikacji, sprawdzamy, co wydarzyło się w mediach. Na poniższe pytania odpowiedzieli przedstawiciele Burda Media Polska, Grupy Polskapresse oraz radiowej Trójki:

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  1. Jakie było najważniejsze wydarzenie dla marek z Państwa portfolio w 2012 roku?
  2. Które z kanałów komunikacji marketingowej były dla Państwa marek najważniejsze w 2012 roku?
  3. Czy zmieni się to w jakiś sposób w 2013 roku? Które z trendów marketingowych wydają się Państwu najbardziej obiecujące?
  4. Jakie wydarzenie było najważniejsze pod względem marketingowym w Państwa branży w 2012 roku?

Michał Helman, Publishing Director Burda Media Polska Sp. z o.o.

1. Najważniejsze wydarzenia dla naszego wydawnictwa to niewątpliwie świętowanie urodzin naszych magazynów: 18-lecie obecności magazynu ELLE na polskim rynku i start serwisu elle.pl; 10–lecie miesięcznika Dobre Rady, który od 6 lat jest liderem segmentu poradników, 15-lecie tytułu Samo Zdrowie.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Największa akcja shoppingowa „Szaleństwo Zakupów” organizowana na łamach dwóch luksusowych magazynów z portfolio Grupy Burda: InStyle i ELLE. W akcji wzięło udział ponad 230 marek, które oferowały zniżki na swoje produkty a styliści magazynów ELLE i InStyle doradzali klientom sklepów jak dobrze wyglądać. Rozdaliśmy ponad 6000 prezentów podczas finału akcji w centrum handlowym Złote Tarasy.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

2. W komunikacji marketingowej używamy wszystkich możliwych narzędzi, niewątpliwe dla naszych tytułów najważniejsza jest komunikacja z czytelniczkami, dlatego też wykorzystujemy bardzo mocno kanały social media. Wykorzystujemy także kampanie prasowe, onlinowe – kampanie display, newsletter oraz serwisy zakupowe.

3. Dynamiczny rozwój social mediów i aktywność społeczności będzie efektem coraz większej liczby kampanii realizowanych poprzez ten kanał. Magazyny także wkraczają w erę cyfrową i za chwilę większość tytułów będzie już dostępna na tabletach, co także da klientom nowe możliwości komunikacji.

4. Z punktu widzenia magazynów największą akcję przeprowadziły w ubiegłym roku ELLE i InStyle, była to jak dotąd największa i najciekawsza akcja wykorzystująca luksusowe magazyny do komunikacji marek z klientami bezpośrednimi. Niestandardowa także pod kątem bardzo indywidualnego podejścia do klienta końcowego.

 


 

Magdalena Chudzikiewicz, dyrektor marketingu i rzecznik prasowy Grupy Polskapresse i Marek Stankiewicz, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu Grupy Polskapresse:

1. Magdalena Chudzikiewicz: Grupa Polskapresse w 2012 roku prowadziła działania mające na celu wzmocnienie pozycji lidera na rynku informacji lokalnej, pogłębienia zaangażowania w serwisach z kategorii rozrywki użytecznej oraz ogłoszeń. Równocześnie byliśmy aktywni w obszarze inwestycji wspierając istotne z punktu widzenia portfolio marki.

2. Magdalena Chudzikiewicz: Komunikujemy nasze marki i działania wykorzystując różne możliwości i kanały dotarcia do Klientów. Działania offline’owe np. kampanie outdoorowe tytułu Nasze Miasto czy Dom.gratka.pl wspieraliśmy kampaniami online, w tym także z wykorzystaniem naszych serwisów. To pozwoliło nam na pogłębienie wiedzy na temat optymalizacji i konwersji ruchu na określoną akcję.

3. Magdalena Chudzikiewicz: Coraz większe skupienie marketerów na optymalizacji działań z możliwością pobierania opłat od Klienta, jeszcze na poziomie akcji online jest naturalnym kierunkiem rozwoju sieci. Umobilnienie, w tym mobilny portfel oraz coraz odważniejsze ruchy e-commercowe to tylko niektóre elementy łatwe do przewidzenia z perspektywy roku. Kolejnym elementem, będącym również naszym udziałem jest wprowadzenie płatnych treści online z wykorzystaniem słowackiej technologii – to ogromna zmiana w polskiej sieci, a jej efekty w roku 2013 będą jeszcze bardziej widoczne.

4. Marek Stankiewicz:To akurat proste i z marketingowego punktu widzenia nie było nic, co mogłoby przyćmić jedno wydarzenie. Event którego wartość mediową na cztery dni po nim wyceniono na około 100 mln dolarów. Event, który stworzył z człowieka ikonę pop kultury. YouTube nigdy do tej pory (niezależnie od tego czy był to ślub w Anglii, czy wybory w USA) nie prowadził 8 mln transmisji na żywo. Marketingowe wydarzenie choć nie wiem czy „tylko” roku to Red Bull Stratos.


Gabriela Darmetko, Trójka – Program 3 Polskiego Radia

1. Dla Programu 3, cały rok 2012 był podporządkowany obchodom 50. rocznicy powstania. Od stycznia do kwietnia nadawaliśmy cykl „Trójka z dżemem, palce lizać” – który przybliżył słuchaczom historię Programu 3, od czasu jego powstania do współczesności. Jednym z ważniejszych wydarzeń była premiera urodzinowego spektaklu „Trójka do potęgi”, w którym obok naszych dziennikarzy wystąpiły największe polskie gwiazdy, m.in. Katarzyna Figura, Marek Kondrat, Justyna Steczkowska, Maryla Rodowicz, Zbigniew Zamachowski. Spektakl w Teatrze Syrena grany był do września i cieszył się dużą popularnością. Specjalnie na 50. urodziny Programu 3 Narodowy Bank Polski wyemitował jubileuszową monetę dwuzłotową, która jest oficjalnym środkiem płatniczym. Zwieńczeniem obchodów 50. urodzin Trójki był koncert z udziałem największych gwiazd w Teatrze Polskim transmitowany przez TVP2.

2. W Trójce od kilku lat stawiamy na event marketing i działania public relations, które według nas są najlepszymi kanałami komunikacji marketingowej. W 2012 roku zorganizowaliśmy kilka dużych eventów, m.in. mecz piłki nożnej GRZMOTY MYŚLIWIECKA – WIADOMOŚCI TVP, toczenie specjalnej, dwumetrowej, trójkowej dwuzłotówki z siedziby NBP na Myśliwiecką, sadzenie drzewa w Alei Radiowej Trójki, postawienie trójkowych, grających ławeczek. Organizujące tego rodzaju niekonwencjonalne wydarzenia, dajemy naszym słuchaczom szansę na aktywne uczestniczenie w życiu radia, a także skutecznie zwracamy uwagę innych mediów. Ważnym kanałem komunikacji marketingowej są także social media. Nasze działania koncentrują się głównie na Facebooku, gdzie na profilu naszej stacji można zobaczyć nie tylko zapowiedzi audycji, ale także zajrzeć „do środka” radia, zobaczyć „jak wyglądają głosy”, które słuchacze znają z anteny, czy poznać różne trójkowe tajemnice. Komunikacja przez social media jest dla nas ważna, bo pozwala pozostać w stałym kontakcie ze słuchaczem, a także stanowi doskonałe uzupełnienie tego, co dzieje się na antenie.

3. Nasza strategia marketingowa w 2013 roku nie zmieni się znacząco. Nadal będziemy zaskakiwać i organizować ciekawe eventy, wspierane przez działania z zakresu PR.

4. Najważniejszym wydarzeniem pod względem marketingowym w branży medialnej w 2012 r., był fakt, iż od 1 października 2012 roku Komitet Badań Radiowych i Instytut Millward Brown SMG/KRC zaktualizowały metodę przetwarzania danych w badaniu Radio Track. Celem tej zmiany było wyrównanie struktury próby do struktury populacji. Wprowadzono kategorię „wykształcenie” do ważenia danych surowych. W wyniku tej zmiany nastąpiły znaczne różnice słuchalności. Ważne zastrzeżenie KBR i SMG/KRC, iż „ w wyniku tej zmiany porównywalność danych słuchalności rok do roku może być ograniczona” nie jest przestrzegane, a porównywanie wyników słuchalności rok do roku ukazuje się we wszystkich publikatorach bez sprzeciwu KBR czy Instytutu Millward Brown SMG/KRC.