Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

W jaki sposób skutecznie docierać do „cyfrowych zombie”? Jak tworzyć brain-friendy komunikację reklamową? Czy marki powinny podejmować tematy związane ze zdrowiem psychicznym?

SPRAWDŹ

NowyMarketing podsumowuje rok 2017: Social Media (Cz. 1)

NowyMarketing podsumowuje rok 2017: Social Media (Cz. 1)
O podsumowanie roku 2017 w kategorii Social Media poprosiliśmy specjalistów. Na nasze pytania odpowiedzieli eksperci z polskich agencji, domów mediowych i firm specjalizujących się w marketingu w mediach społecznościowych. Zapraszamy do lektury.
O autorze
19 min czytania 2017-12-11

1. Katarzyna Paliwoda, Head of Business, Central and Eastern Europe, Facebook, Członek Jury Effie Awards
2. Robert Sosnowski, Dyrektor zarządzający, Biuro Podróży Reklamy
3. Marcin Gnat, Marketing & Social Media at FreshMail
4. Karolina Kornacka, Head of Content&Social Media, Kamikaze
5. Michał Zgutka, Content Manager, LiquidThread
6. Małgorzata Dadok-Grabska, Inbound/Content Marketing Manager, DGpromo
7. Michał Chrościcki, Analyst & Strategy Planner w Mint Media
Drugą część podsumowania w kategorii social media przeczytasz tu >
Trzecią część podsumowania w kategorii social media przeczytasz tu >
Czwartą część podsumowania w kategorii social media przeczytasz tu >
Piątą część podsumowania w kategorii social media przeczytasz tu >

Katarzyna Paliwoda
Head of Business, Central and Eastern Europe, Facebook, Członek Jury Effie Awards

Najważniejszy sukces 2017

Osobiście bardzo mnie cieszy sukces Instagramu, który w tym roku nadal cieszył się wielką popularnością wśród użytkowników, ale też bardzo dynamicznie wszedł w orbitę zainteresowań marek i firm. W skali globalnej przekroczyliśmy barierę 2 milionów aktywnych partnerów reklamowych, a liczba firm korzystających z platformy przekroczyła już 25 milionów. Jeśli do tego dodamy jeszcze 300 milionów użytkowników Instagram Stories dziennie, to ukaże nam się obraz niezwykle popularnej platformy, pełnej kreatywnych twórców i pomysłowych kampanii.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Największa porażka 2017

Rozpamiętywanie porażek nie ma sensu – każdy nieudany projekt, a takie przecież się zdarzają, powinien być traktowany jako lekcja i konieczny etap w budowanie czegoś, co osiągnie sukces. W Facebooku dynamicznie wprowadzamy nowe funkcje i rozwiązania, testujemy je, modyfikujemy ich założenia w trakcie, a jeśli z jakiegoś powodu nie spełniają oczekiwań zamykamy je i idziemy dalej.

Najważniejsza zmiana w 2017

Marki dużo odważniej zaczęły się posługiwać narzędziami dającymi bardziej bezpośredni kontakt z klientami. 20 milionów firm korzysta z Messengera; eksplodowała popularność Instagram Stories; transmisje na żywo prowadzone przez firmy czy wydawców stały się trwałym elementem facebookowego krajobrazu. Firmy wiedzą już, że dzięki możliwości precyzyjnego targetowania docierają do tych osób, na których im zależy, ale chcą iść dalej i odważniej eksperymentują z bardziej bezpośrednim przekazem.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Najważniejsze wydarzenie w 2017 roku

Z perspektywy Facebooka najważniejszym wydarzeniem ubiegłego roku był pierwszy Communities Summit, który odbył się w czerwcu w Chicago. W trakcie tego wydarzenia spotkali się liderzy społeczności aktywnych na Facebooku, a Mark Zuckerberg ogłosił nową misję firmy, która mówi o „wspieraniu ludzi w budowaniu społeczności i łączeniu świata ze sobą”. To doprecyzowanie naszej roli – nie chodzi tylko o lepsze połączenie ze sobą ludzi, ale o to by stali się sobie bliżsi oraz poczuli się częścią wspólnoty, poczuli się bezpiecznie i dostrzegli w niej swoją rolę. Drugie spotkanie Facebook Communities Summit będzie ważnym wydarzeniem dla naszego regionu – odbędzie się na początku roku w Londynie. Z regionu CEE pojedzie na niego około 100 animatorów najciekawszych społeczności, wykorzystujących w swojej działalności Facebooka.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Najciekawsze trendy w 2017

Trendem, który wyraźnie zyskuje na znaczeniu jest wykorzystanie technologii uczenia maszynowego. Dla Facebooka ma ona wręcz podstawowe znaczenie. Wykorzystujemy ją do maksymalizacji efektywności reklam na Facebooku, ale w tym roku możemy pochwalić się również zastosowaniem jej do podnoszenia bezpieczeństwa naszej społeczności – dzięki możliwości łatwiejszej identyfikacji i niesienia pomocy osobom przejawiającym skłonności samobójcze. Innym bardzo ciekawym, praktycznym zastosowaniem tej technologii, które rozwijamy i zamierzamy wprowadzić w nadchodzących latach, jest automatyczny opis głosowy zdjęć, który umożliwia osobom niedowidzącym i niewidomym korzystanie z Facebooka na równi z pozostałymi.

Najtrudniejsze wyzwania w 2017

Naszym największym wyzwaniem w ubiegłym roku było upewnienie się, że robimy wszystko, aby Facebook był bezpieczną platformą dla korzystających z niego ludzi. Stawiamy na pełną transparentność – pracujemy na przykład nad systemem, który umożliwi sprawdzenie jakie kampanie reklamowe zostały uruchomione przez daną stronę na Facebooku. W obszarze reklam wprowadziliśmy mechanizm przeciwdziałający „maskowaniu”, czyli taktyce stosowanej przez nieuczciwych użytkowników, która polega na obchodzeniu systemu weryfikacji reklam. Inwestujemy też w zespoły badające raporty dotyczące treści niezgodnych z naszymi Standardami Społeczności i w tym celu, w ostatnich miesiącach zatrudniliśmy dodatkowe kilka tysięcy osób.

Najciekawsza kampania/akcja 2017

Co roku organizujemy konkurs „Facebook Awards”, w którym nagradzamy kreatywne i skuteczne kampanie reklamowe wykorzystujące nasze platformy, a w tym roku wśród laureatów znalazła się kampania #IWelcome-Live opracowana przez DDB&tribal Warszawa dla Amnesty International. To globalny projekt, wykorzystujący transmisje na żywo i dotykający wielkiego współczesnego wyzwania, jakim są obawy społeczeństw związane z imigracją.

Ocena obecnej kondycji branży

Kondycja branży jest bardzo dobra. Oczywiście wszyscy na tym rynku mierzymy się z trudnymi wyzwaniami, ale do każdego z nich podchodzimy z dobrą energią, nawiązujemy dialog z partnerami, szukamy najlepszych rozwiązań i dzięki temu cała branża rośnie.

Jakie zmiany czekają nas w 2018

W związku z nową misją Facebooka i skupieniem się na wzmacnianiu bezpiecznych, inkluzywnych, dobrze poinformowanych społeczności można się spodziewać nowych narzędzi dla Grup na Facebooku. Przesunięcie środka ciężkości w tę stronę było już widoczne w ostatnich miesiącach, gdy na platformie pojawiła się możliwość lepszej integracji Stron z Grupami i z pewnością będzie to kontynuowane w 2018 roku.

Jakie wyzwania czekają nas w 2018

Pomiar efektywności działań reklamowych w Internecie stał się jednym z wiodących tematów branży internetowej w Polsce i na świecie, dlatego kontynuacja rozmów, a przede wszystkim opracowanie nowoczesnych i relewantnych standardów będzie wielkim wyzwaniem nadchodzącego roku. W Facebooku postawiliśmy na ścisłą integrację naszych rozwiązań pomiarowych z rozwiązaniami zewnętrznych partnerów takich jak Nielsen, comScore, Integral Ad Science czy Moat, a także bliską współpracę z branżowymi organizacjami takimi jak MRC w USA czy IAB w Polsce. Chcielibyśmy w branży reklamowej rozwiązań i standardów mierzących to, co najważniejsze – realizację realnych celów biznesowych naszych klientów. Wypracowanie ich to duże wyzwanie dla całej branży.

Jakich trendów możemy się spodziewać w 2018 roku

Nie zmniejszy się z pewnością trend związany z popularnością wideo. W tym szerokim strumieniu treści filmowych będzie się stale wzmacniał nurt związany z wirtualną i rozszerzoną rzeczywistością. Na razie przede wszystkim w postaci filmów 360 stopni, które są coraz chętniej wykorzystywane zarówno przez użytkowników, jak i marki.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018

Zachęcam do bliskiej obserwacji naszych komunikatorów. Już teraz ponad 20 milionów przedsiębiorstw wykorzystuje Messengera do komunikacji ze swoimi klientami. Wprowadziliśmy szereg rozwiązań ułatwiających łączenie się klientów i firm na Messengerze i wkrótce podobne narzędzia zaczniemy testować w aplikacji WhatsApp. Jestem przekonana, że w nadchodzących miesiącach będziemy świadkami eksplozji popularności komunikatorów w działaniach firm – zarówno w sferze marketingu, jak i na przykład obsługi klienta.

————————————————-

Robert Sosnowski
Dyrektor zarządzający, Biuro Podróży Reklamy

Najważniejszy sukces 2017

Zdecydowanie największy sukces w 2017 w ramach social media należy do… Facebooka i jego przychodów, które w samym I kwartale były prawie połowę wyższe niż rok wcześniej. Stale redukowane zasięgi organiczne, które wymuszają inwestowanie marek w reklamę, okazały się dobrym kierunkiem rozwoju.

Największa porażka 2017

Kampania Reserved i #PolskiChłopak, która po prostu zdenerwowała internautów i pokazała im, że nie warto ufać wołaniom o pomoc, bo mogą być nie tylko fałszywe, ale również „sponsorowane”. O ile ta kampania nie wpłynęła negatywnie na kwestię sprzedaży produktów marki, o tyle utrudniła i tak coraz trudniejsze budowanie zaufanie wśród odbiorców social media.

Najważniejsza zmiana w 2017

280 znaków Twittera. Zmiana może mało ważna dla Polskich odbiorców, ale istotna z punktu widzenia marketerów działających globalnie. Znacząca dla marketerów może też okazać się decyzja Facebooka o zablokowaniu odtwarzania w serwisie treści video pochodzących od zewnętrznych dostawców (np. YouTube). Wprawdzie nie wpłynie to na zasięg, ale przysporzy dodatkowej pracy (również analitycznej).

Najciekawsze trendy w 2017

W obszarze social media na pewno ciekawym trendem 2017 roku był dalszy wzrost popularności influencerów, którzy dla najmłodszego pokolenia stają się bardziej rozpoznawalni niż celebryci. Niemalże lawinowo rośnie popularność Instagrama, co sprawia, że marki muszą zainteresować się w końcu Instagram Stories. Trend ten będzie rósł nadal w 2018 roku. Platformy do influence marketingu jak www.REACHaBLOGGER.pl ułatwiają robotę marketerom i agencjom.

Najtrudniejsze wyzwania w 2017

Z jednej strony ciekawe, ale i trudne okazało się nawiązywanie do wydarzeń i symboli narodowych. Trudno ocenić czy więcej było tu wpadek (Tiger, Staropolanka), czy sukcesów. Na pewno jest to temat, do którego, zwłaszcza w obecnej sytuacji politycznej i na rok przez 100-leciem odzyskania niepodległości, wiele marek chce nawiązywać, ale niewielu z nich udaje się to robić dobrze.

Najciekawsza kampania/akcja 2017

Na świecie #KnowYourLemons – dostępność, świeży sposób mówienia o sprawach trudnych, a dzięki dobrej wizualizacji, również łatwy o odbiorze.

Ocena obecnej kondycji branży

Social media ma się dobrze, a wydatki na działania – jeśli marki będą chciały zachować zasięgi – będą musiały rosnąć, bo organiczne zasięgi są coraz mniejsze. Częściowo jest to efekt polityki twórców serwisów, a częściowo wpływ coraz większej ilości treści płatnych, które przecież gdzieś trzeba internaucie zaprezentować. W efekcie, pomiędzy postami znajomych a reklamami, nie ma już miejsca w feedzie na zwykłe, organiczne publikacje.

Jakie zmiany czekają nas w 2018

Większe wykorzystanie sztucznej inteligencji w dobieraniu treści prezentowanych w ramach social media użytkownikom. Prawdopodobnie też 2018 rok przyniesie szersze wykorzystanie augmented reality przez platformy social mediowe. Snapchat już zaczął, a do wejścia w AR szykuje się również FB.

Jakie wyzwania czekają nas w 2018

Budowanie komunikacji, która jest szczera i otwarta. W efekcie fake newsów, których mieliśmy w 2017 roku prawdziwy wysyp, odbiorcy zaczynają coraz ostrożniej podchodzić do wszelkich informacji, podważać je i sprawdzać. Z fake newsami starają się też walczyć twórcy platform, a to sprawia, że zmieniają się formaty i algorytmy, trzeba być zatem na bieżąco.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018

Wzrost ilości chatbotów co jest efektem wzrostu zainteresowania ideą customer experience. Ten nacisk na odczucia i wrażenia klienta na każdym jego etapie kontaktu z marka, przełoży się w 2018 roku na mocniejsze dbanie o informacje i wykorzystanie inteligentnych botów do komunikacji z klientem.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018

Ostatnio sporo mówi się o dopasowywaniu treści social media do poszczególnych generacji. Faktycznie weszliśmy już w okres, kiedy świadomymi konsumentami stało się pokolenie urodzone w czasach powszechnego dostępu do internetu. Coraz chętniej do social mediów sięgają też najstarsi użytkownicy internetu (60+). To powoduje konieczność dywersyfikacji komunikacji kierowanej do różnych grup ze względu na różne wzorce komunikacji i inne treści, które konsumują.

————————————————-

Marcin Gnat
Marketing & Social Media at FreshMail

Najważniejszy sukces 2017

InstaStories. Format efemerycznych, znikających po 24 godzinach, krótkich klipów wideo, który stał się receptą na sukces Snapchata, po niemal dosłownym przekopiowaniu pomysłu przez Instagram uzyskał pełnię swoich możliwości. Dziś dziesiątki miliony ludzi na całym świecie stały się mikro-nadawcami treści wideo, a te są chętnie oglądane przez ich followersów, angażując ich w wysokim stopniu.

Największa porażka 2017

W tym przypadku jest pewnie za wcześnie, by to oceniać, ale myślę, że z perspektywy czasu będzie to wydłużenie wpisów na Twitterze ze 140 do 280 znaków. Skondensowana forma wpisów była czymś, co wyróżniało tę platformę i skłaniało nieraz do kreatywnej, słowotwórczej gimnastyki. Teraz to wszystko jakby straciło swój smak.

Najważniejsza zmiana w 2017

Wprowadzanie elementów rozszerzonej rzeczywistości (AR) oraz wirtualnej rzeczywistości (VR) na platformy takie jak Facebook (Facebook Spaces), Instagram czy Snapchat. W 2018 roku możemy obserwować dalszy rozwój tego zjawiska oraz wykorzystywanie nowych możliwości przez marki.

Najważniejsze wydarzenie w 2017

Na pewno walka ze zjawiskiem tzw. “fake newsów”, rozwój platformy Messenger oraz eksplozja popularności wideo na większości platform społecznościowych.

Od strony reklamowej – influencerzy z social mediów coraz chętniej zapraszani są do współpracy przez duże marki również w szeroko zakrojonych kampaniach telewizyjnych.

Najciekawsze trendy w 2017

Rozwój efemerycznego wideo na Instagramie i Facebooku, wprowadzenie elementów AR/VR do komunikacji w social media oraz dynamiczny rozwój grup na Facebooku wywołany w dużej mierze ograniczeniem zasięgów organicznych na stronach w tymże serwisie.

Najtrudniejsze wyzwania w 2017

Tworzenie treści na Facebooku charakteryzujących się bardzo dużym zasięgiem i skutecznych bez konieczności wydawania pieniędzy na reklamę. Na szczęście, przy kreatywnym podejściu wciąż jest to możliwe.

Najciekawsza kampania/akcja 2017

Stale podziwiam polskich raperów, takich jak choćby Quebonafide, Kękę czy Tede, którzy tak sprawnie i zręcznie operują social mediami i tak umiejętnie angażują swoją społeczność w sieci, że tradycyjne media takie jak telewizja, radio i prasa są im praktycznie niepotrzebne do promocji ich muzyki. Nieraz myślę, że niejeden “social media ninja” mógłby się od nich wiele nauczyć.

Ocena obecnej kondycji branży

Mam wrażenie, że sporo firm zauważa, że warto mieć ludzi od social mediów oraz działań PPC na stałe w swoim teamie. Dzieje się tak, dlatego że znaczenie mediów społecznościowych jest już tak duże, że po prostu nie wypada spychać ich na drugi plan.

Jakie zmiany czekają nas w 2018

Większy nacisk na treści wideo, nowe możliwości VR/AR, wzmocnienie roli mikroinfluencerów przy przeprowadzaniu kampanii promocyjnych w social mediach.

Jakie wyzwania czekają nas w 2018

Dla wydawców na Facebooku z pewnością będzie to poradzenie sobie ze stale spadającymi zasięgami oraz coraz większą presją na to, by wykupywać reklamy w tym serwisie. Pozytywnym aspektem tego zjawiska jest to, że sukcesy odniosą ci, którzy są najbardziej kreatywni i myślący nieszablonowo. W ten sposób z pewnością podniesie się jakość treści prezentowanych na Facebooku, a przecież w sumie na tym zależy jego twórcom, by podtrzymać uwagę i zaangażowanie internautów na całym świecie.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018

Sporo wydawców już zauważyło, że gwarantem stworzenia zaangażowanej społeczności w social media jest budowanie przekazu w taki sposób, by stawiał otwarte pytania i skłaniał do dalszej dyskusji. Wielu twórców będzie próbowało eksplorować te możliwości, tworząc grupy dyskusyjne w ramach swojej branży lub transmisje live z pytaniami od internautów.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018

Na pewno na tworzenie wysoce spersonalizowanych, umiejętnie dopasowanych pod swoją grupę odbiorców treści, które nijak nie będą kojarzyć się z typową, “reklamową gadką”, a także nie będą po prostu nudne i przewidywalne. Młode pokolenie, które nie pamięta świata sprzed ery masowego internetu i telefonii komórkowej, jest szczególnie nieufne wobec tego typu sztucznego i wymuskanego przekazu.

————————————————-

Karolina Kornacka
Head of Content&Social Media, Kamikaze

Najważniejszy sukces 2017

EPHEMERAL CONTENT IS THE KING

Znikający content zawładnął w tym roku social media, pobudza wyobraźnię i jest uwielbiany przez konsumentów.

Coraz więcej świadomych klientów, którzy nie traktują social media marginalnie, a jako pełnoprawny kanał kontaktu z konsumentem, zasługujący na poważną strategię. I dobre agencje w roli partnerów w budowaniu, a nie tylko występujące jako wykonawcy.

Największa porażka 2017

Tiger i wszystko, co wydarzyło się w kanałach social media marki po (anty)sławnym poście.

Wciąż obecne fake newsy na Facebooku, przeciw którym portal wytacza kolejne działa. Niestety na razie przypomina to walkę z wiatrakami.

Najważniejsza zmiana w 2017

Poszczególne kanały wprowadziły w 2017 sporo zmian:

  • Twitter zwiększył liczbę znaków do 240.
  • Instagram pozwala wysyłać wiadomości prywatne, rozwija stories: ankiety, grupowe live’y. InstaStories możemy oglądać również na desktopie!
  • Facebook to przede wszystkim relacje na desktopie, ankiety z gifami i zdjęciami, a także nowy algorytm i znikające zasięgi organiczne.
  • Messenger wprowadził płatności. Pojawiło się także kierowanie reklam bezpośrednio do komunikatora.
  • Snapchat, który walczy o swoje miejsce w reklamowym mixie, w końcu uruchomił piksela śledzącego użytkowników. Pod koniec roku mają się pojawić również większe możliwości targetowania reklam.

Najważniejsze wydarzenie w 2017

W 2017 nie było wielkiego wydarzenia medialnego, które miałoby swoje odzwierciedlenie w social media, tak jak zeszłoroczne wybory w USA.

Dlatego za najważniejsze wydarzenia uznaję ciągły rozwój kanałów social i wprowadzanie do nich wielu nowych funkcjonalności.

Najciekawsze trendy w 2017

Znikający content, który zdecydowanie wygrał w tym roku, zarówno na prywatnych, jaki i firmowych profilach.

Boty, które wciąż się rozwijają i zmieniają obsługę klienta w social media.

Microinfluencerzy, którzy stają się coraz bardziej wiarygodni dla odbiorców, a zarazem ciekawsi dla reklamodawców.

Grupy na Facebooku stały się istotnym miejscem aktywności userów, póki co wolnym od formatów reklamowych.

Najtrudniejsze wyzwania w 2017

Zmiany, zmiany, zmiany. Nowe formaty stawiały przed agencjami i klientami kolejne wyzwania, które wymagały częstej aktualizacji strategii komunikacji. Dobrze wykorzystane stwarzały nowe możliwości.

Najciekawsza kampania/akcja 2017

Anja Rubik i jej „sexedpl”. Kilkanaście jednominutowych filmów z popularnymi i lubianymi przez młodych ludzi influencerami edukowało Polaków w sprawach dotyczących seksu i rozwiewało mity, które go dotyczą. Kawał dobrej roboty!

Ocena obecnej kondycji branży

Branża pnie się w górę i jest coraz lepsza merytorycznie. Zarówno jeśli chodzi o jakość przygotowanego contentu, wpisywanie się w trendy, ale także świadomość tego, jak i co się zmienia. Agencje robią wiele, żeby być na czasie i dostosowywać się do tego, co podoba się odbiorcom i na czym warto budować wartość dla marek.

Jakie zmiany czekają nas w 2018

Ciągły rozwój InstaStories i tego, co konsumenci będą mogli w nich i z nimi zrobić.

Proponuję uważnie obserwować Snapchata i to w jakim kierunku będzie się rozwijać platforma. Czy kanał zaproponuje coś nowego i po raz kolejny wyznaczy trendy, na których będzie rósł? Czy podda się konkurencji Instagrama i powoli zacznie odchodzić do historii?

Jakie wyzwania czekają nas w 2018

Przede wszystkim dalsza praca z nowym algorytmem Facebooka i wypracowanie rozwiązań na spadające do zera zasięgi organiczne.

Grupy na FB – marki mogą tam fantastycznie zaistnieć, o ile znajdą sposób nie naruszający ich zasad i założeń.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018

Dalszy rozwój znikającego contentu i rosnące zaangażowanie z nim związane.

Rozwój sprzedaży poprzez social media, dla pokolenia Z to będzie „normalność” i tego będą oczekiwać od marek.

Instagram powalczy o bycie najmodniejszą i najciekawszą platformą social media.

Grupy na Facebooku będą dalej rosły, a marki będą próbowały tam zaistnieć.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018

Na szczegóły! Na dopasowanie contentu do oczekiwań grupy docelowej. Na czas reakcji i bardzo sprawną obsługę zapytań fanów. Social media są dziś integralną częścią komunikacji marki, należy o tym pamiętać i dbać o najwyższy poziom działań.

————————————————-

Michał Zgutka
Content Manager, LiquidThread

Najważniejszy sukces 2017

Większość z nas szybko się uczy. Odpowiadamy na trendy, zmieniamy formaty komunikatów, zmieniamy kanały komunikacji. Ot, na przykładzie formatów wideo: od dłuższego czasu widzimy, jak Facebook traktuje wideo, a jak treści statyczne. I spójrzcie dziś na swój newsfeed: wszyscy robią wideo. Lepsze, gorsze, ale robią. Szkoda tylko, że sam Facebook nie potrafi się do tego dostosować i nie daje żadnego narzędzia do sprawnego agregowania czy wyszukiwania treści. Tak długo, jak wideo na Facebooku nie będzie dłużej przydatne niż na okazję jednego posta, tak długo nie pojawią się na realizacje wideo do sociala większe budżety.

Największa porażka 2017

Fake newsy, fake konta i fake aktywności wykorzystywane do celów politycznych – co szczególnie dotyczyło Twittera, tak w skali kraju, jak i świata. Do tego dochodzi eskalacja złych, skrajnych emocji, poczucie fałszywej anonimowości. To przykre, że w 2017 roku nie mamy rady na manipulacje i hejt w mediach społecznościowych. Nie ma tak złych kampanii, takich błędów marketerów czy wpadek agencji, które by przykryły te dwa zjawiska.

Z czysto branżowego punktu widzenia, za największa porażkę uznaję fakt, że nadal wśród celów stawianych agencjom są pułapy liczbowe polubień stron. Udana współpraca na linii klient – agencja opiera się nie tylko na skutecznych kampaniach, ale też na wzajemnej edukacji. Nie potrafimy jeszcze jako branża w stu procentach wyedukować briefujących nas osób.

Najważniejsza zmiana w 2017

Zmiana podejścia do streamowania swojego życia. Narzędzi do tego mamy całkiem sporo, może nawet zbyt wiele. W większości nie umiemy tego robić; tworzymy wrzutki na Insta / FB / Messenger stories bez specjalnego pomysłu na nie. I naiwnie wierzymy, że odpowiednie ukazanie pewnego przeżycia jest ważniejsze od niego samego. Powoli zanika u nas umiejętność cieszenia się i przeżywania wydarzeń.

Najważniejsze wydarzenie w 2017

Lipcowe protesty społeczne. To bodaj pierwszy raz, gdy ludzie za pośrednictwem mediów społecznościowych tak silnie się zmobilizowali. Często widzimy na Facebooku dumnie brzmiące nazwy wydarzeń, do których dołączają tysiące osób, ale tu po raz pierwszy zasięg socialowy miał przełożenie na frekwencje na ulicach. Odchodząc od ocen czy opinii politycznych, proces mobilizacji i komunikacji robił wrażenie. Obserwując te wydarzenia, można było mieć wrażenie, że dzieje się coś naprawdę ważnego.

Branżowo? Case jednego z napojów energetycznych. Nie same treści mam na myśli, a sposób rozwiązania problemu i kiepską komunikację po kulminacyjnym punkcie kryzysu wizerunkowego. Zwolnienie pracowników agencji jako remedium na kryzys dało do myślenia sporej części branży.

Najciekawsze trendy w 2017

Rozwój grup na Facebooku. Przez parę lat grupy zdawały się być niemal bezużyteczne; służyły jedynie wąsko zakrojonym społecznościom. A dziś? Kto z nas nie jest członkiem przynajmniej kilku grup tematycznych?

Najtrudniejsze wyzwania w 2017

Wynajdywanie prawdziwych, sprawdzonych insightów. Możemy ponarzekać na budżety, zasięgi, formaty czy różne przeciwności losu, ale to brak umiejętności wynajdywania insightów dokucza branży najbardziej. Brak umiejętności spojrzenia poza granice wielkich miast, przypisywanie cech osób z najbliższego otoczenia społecznościom całego kraju. To było i jest nadal wyzwaniem.

Najciekawsza kampania/akcja 2017

Nie mam jednej, ulubionej kampanii. Mam trzy i niesprawiedliwym byłoby nie wspomnieć o którejkolwiek z nich. Kolejność dowolna.

Pierwsza to nowa odsłona kampanii Szef szefów dla Aleo. Doskonały pomysł kreatywny, świetne wykonanie spotów. To zdecydowane TOP3 tego roku. Chciałbym zobaczyć te kampanie na innych nośnikach, w kolejnych latach.

Dalej: Żywiec i „Chce się Ż”. Znakomity, pobudzający wyobraźnię odbiorcy copywriting, mnogość zastosowań. Świetne, pomysłowe treści w social media. Spójne językowo i graficznie, charakterystyczne, oszczędne w słowach, bogate w treść.

I numer trzy: Milka mnoży delikatność. Niezwykle pojemna kampania, doskonała do działań kontekstowych. Świetna w przełożeniu na OOH, social, display czy telewizję.

Lubię kampanie, które są pojemne, wystarczająco elastyczne, by przełożyć je na wiele kanałów – i przy tym wszystkim zwracają uwagę pomysłem. Myślę, że te trzy, choć ostatecznie robione na różnej skali, te cechę mają.

Ocena obecnej kondycji branży

Bez trudu wskazałem trzy najlepsze kampanie tego roku. Jeśli pomyśleć chwilę dłużej, z łatwością można by było przypomnieć sobie pewnie z kilkanaście kolejnych, które warte są wzmianki. Na dobre kampanie składa się wiele zmiennych, ale tak długo, jak nad kampanią pracują pomysłowi i zgrani ludzie, a wszystko koordynuje świadomy i mający zaufanie do agencji klient z budżetem proporcjonalnym do briefu, tak długo będziemy świadkami dobrych kampanii. Umiemy to robić i robimy to każdego roku.

Jakie zmiany czekają nas w 2018

Kto to może wiedzieć! Parę nowych formatów, do których będzie trzeba adaptować treści; parę nowych trendów, które będzie trzeba zrozumieć, by skutecznie konstruować komunikaty. Parę głośnych wpadek, parę ciekawych case’ów. Możemy próbować odrobinę ocenić szanse na to, czy na tamto, ale to nadal wróżenie z fusów. Ważne, by umieć – na tyle, na ile to możliwe – przygotowywać się na nowe okoliczności, nowe rzeczy i szybko oraz skutecznie się w nich odnajdywać.

Jakie wyzwania czekają nas w 2018

Te same, co i w 2017. Wyszukiwanie prawdziwych insightów, które pomogą nam konstruować skuteczne strategie. Możemy mieć świetną kreację, doskonale dobrane media i budżety odpowiadające ambicjom. Ale kampania bez insightu to ruletka. Chybił-trafił, a w tej branży szansy na drugi strzał możesz nie mieć.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018

Mikroinfluencerzy – czy to czas na nich? Nieskażeni aferami, komercyjnym charakterem, naturalni i swobodni. Nie zagrożą jeszcze swoim bardziej zasięgowym koleżankom i kolegom, ci są zbyt świadomi biznesowo i zbyt zaawansowani w swoich planach. Zapowiadany przez wielu od dawna zmierzch ery influencerów trzeba chyba przełożyć na kiedy indziej. Mogą zmienić się ich role, mogą zmienić się oni sami – ale będą nadal istotnym elementem planowania kampanii.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018

Chciałbym, żebyśmy częściej, dłużej i rzetelniej zastanawiali się nad tym, co zostanie w głowie naszego odbiorcy po obejrzeniu spotu, przeczytaniu posta czy rzuceniu okiem na billboard. Żebyśmy tworzyli takie treści, które będą wywoływały zakładane reakcje. To nie tylko społeczna odpowiedzialność naszego biznesu, ale też dbałość o efektywność naszych kampanii.

————————————————-

Małgorzata Dadok-Grabska
Inbound/Content Marketing Manager, DGpromo

Najważniejszy sukces 2017

Media społecznościowe traktowane są jako wartościowy kanał komunikacji. Zarówno agencje, jak i marki zaczynają faktycznie wykorzystywać potencjał, jaki w nich drzemie i wybierać do promocji te rozwiązania, które najlepiej realizują przyjęte cele. Większa świadomość możliwości, jakie oferują media społecznościowe to gwarancja ich lepszego wykorzystania do budowania wizerunku, zaangażowania odbiorców i docelowo do zwiększenia sprzedaży.

Największa porażka 2017

Kryzysy w social mediach wybuchają co chwilę. Monika Czaplicka skutecznie udowadnia, że przede wszystkim w weekendy. 🙂 Niestety jeszcze wiele osób i instytucji nie do końca odczuwa potęgę mediów społecznościowych. Prowadząc komunikację w social mediach, trzeba zawsze pamiętać, że po „drugiej stronie” znajdują się miliony odbiorców. Serwowanie im treści niskiej jakości jest tak samo niepoważne, jak nieumiejętne reagowanie na negatywne opinie. Kolejny słaby punkt to połowiczne wykorzystywanie potencjału mediów społecznościowych. Obecnie oferują one naprawdę wiele form komunikacji i możliwości dostarczania nowych doświadczeń użytkownikom. Warto eksperymentować i nie ograniczać się do jednej formy komunikacji – post z grafiką.  

Najważniejsza zmiana w 2017

280 znaków na Twitterze, InstaStory i treści efemeryczne, boty i messenger wspierające komunikację, grupy nakierowane na budowanie mikrospołeczności, jeszcze większy nacisk na format wideo i live stream. Ciężko jednak mówić o jednej, najważniejszej zmianie, która zaszła w 2017 roku w mediach społecznościowych. Jesteśmy bogatsi o kolejny rok doświadczeń i poznawania możliwości wykorzystania mediów społecznościowych do komunikacji z odbiorcami. Potencjał social mediów jest duży i coraz więcej marek ma tego świadomość, widać to także w budżetowaniu wydatków na promocję.

Najciekawsze trendy w 2017

Uprzywilejowana pozycja treści wideo – trend ten widoczny jest praktycznie w każdym z kanałów. Inwestują w niego bardzo chętnie nie tylko największe marki, także i te mniejsze coraz sprawniej opierają swoją komunikację o format wideo. Walka z clickbaitem – w tej kwestii rękawicę podjął przede wszystkim Facebook i Instagram. Rok 2017 to także okres wzrostu wydatków na reklamy –

firmy zachęcone możliwościami precyzyjnego targetowania coraz więcej inwestowały w kampanie reklamowe w SM, tym bardziej że w ostatnich miesiącach pojawiły się problemy z zasięgiem organicznym. Warto także wspomnieć o wykorzystaniu potencjału SM do kampanii społecznych.

Najtrudniejsze wyzwania w 2017

Walka o zaangażowanie i aktywność odbiorców, tworzenie i dystrybucja treści, które trafiają w ich potrzeby. Rozsądne budżetowanie i stała optymalizacja działań. Konwertowanie odwiedzających w klientów. To bardzo skrótowa wersja oczywiście. Social media to wymagający i absorbujący kanał komunikacji. Interakcja z odbiorcami 24/7 stawia przed markami bardzo duże wyzwanie, ale i odpowiedzialność. Każdy, kto postrzega media społecznościowe, jako kanał komunikacji w kontekście długofalowym wie, że tu wygrywa autentyczność i wysoka jakość obsługi klienta. Fake news, hejt, clickbait – to hasła bardzo dobrze znane nie tylko marketerom. Budowanie zaangażowanej społeczności wokół marki w mediach społecznościowych to „mrówcza robota”. Jednak ten, kto wykonuje ją od samego początku solidnie, osiągnie zdecydowaną przewagę nad konkurencją.

Najciekawsza kampania/akcja 2017

Ciężko wybrać jednego faworyta. Trzeba przyznać, że w 2017 działo się wiele „dobrego” w mediach społecznościowych. Wskazałabym tu kilka akcji, w tym te realizowane przez Airbnb, Żywiec, Ikea, Lidl Polska – duży plus za konsekwentne budowanie wizerunku marki.

Ocena obecnej kondycji branży

Media społecznościowe to ocean szans i możliwości. Coraz więcej marek potrafi sprawnie je wykorzystywać do promocji i komunikacji. Choć wydaje się, że media społecznościowe są przepełnione informacjami i ciężko przebić się z nową ofertą, to jednak zawsze znajdzie się miejsce dla tych, którzy działają w oparciu o strategię i konsekwentnie realizują plan. SM to branża zdecydowanie rozwojowa. Widać to w budżetach i ilościach realizowanych projektów. Prawdziwa hydra online marketingu. 🙂

Jakie wyzwania czekają nas w 2018

Wykorzystanie mediów społecznościowych w sposób, który odzwierciedla cele biznesowe firm i marek. Wyzwaniem będzie konsekwentne realizowanie przyjętej strategii, analiza i pomiar skuteczności prowadzonych działań. Media społecznościowe cechuje bardzo duża dynamika zmian. Nowe trendy, narzędzia, format treści. Oczywiście warto eksperymentować, ale nie wolno nam stracić z oczu tego, co najważniejsze – celu naszych działań.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018

Królować będą efemeryczne treści, wzrośnie udział influencer marketingu, coraz bardziej odczujemy konieczność różnicowania contentu w zależności od platformy, którą wybierzemy do komunikacji, zwiększy się potencjał biznesowego wykorzystania SM (boty vs instant response).

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018

Niezmiennie na klienta. Media społecznościowe dają okazję do wchodzenia w interakcje z markami 24/7. Informacje, szczególnie te wzbudzające silne emocje, rozprzestrzeniają się w ekspresowym tempie. Warto więc zadbać o to, żeby budować jedynie te pozytywne doświadczenia. Jak tego dokonać? Pierwszy krok to zrozumienie potrzeb odbiorców, drugi to budowanie strategii działania w oparciu o autentyczne przekazy, odzwierciedlające charakter marki, a ostatni krok to konsekwencja działania i analiza.

————————————————-

Michał Chrościcki
Analyst & Strategy Planner w Mint Media

Najważniejszy sukces 2017

Powiedziałbym, że rozwój na skalę światową naszych rodzimych marek działających w mediach społecznościowych, czyli platformy Indahash oraz narzędzi takich jak Brand24 czy SentiOne.

Największa porażka 2017

Porażki są naturalną drogą do sukcesów. Nie ma tu co wymieniać. Ostatecznie nie liczą się jednorazowe potknięcia, a to jak działa się dalej.

Najważniejsza zmiana w 2017

Teraz każdy rok jest pełen zmian i to bardzo istotnych, jeśli chodzi o social media, więc ciężko wskazać najważniejszą. Co roku zmieniają się zarówno serwisy, moda, jak i potrzeby użytkowników.

Najważniejsze wydarzenie w 2017

Dla mnie Facebook Space. Co tu dużo mówić. Czekam, jak będzie się to dalej rozwijać. Ale wyobraźcie sobie, że to będzie wkrótce nowa przestrzeń dla social media.

Najciekawsze trendy w 2017

W ciągu tego roku najciekawiej prezentowały się formaty video i livestream, chatboty oraz influence marketing. Choć myślę, że jeszcze więcej zobaczymy w 2018 roku w tych obszarach.

Najtrudniejsze wyzwania w 2017

Powiedziałbym, że jak co roku to samo, czyli budowanie relacji klient – marka. Dynamika informacji, rozwój technologii i zmiany społeczne sprawiają, że oczekiwania wobec sposobu komunikacji firm z otoczeniem są coraz wyższe.

Najciekawsza kampania/akcja 2017

OLX Szef Internetów. Bardzo podoba mi się ten sposób podejścia do komunikacji. Kampania nie tylko buduje wizerunek marki, ale jednocześnie edukuje swoich użytkowników. W tej aktywizacji jest wszystko: są emocje, jest branding i jest potencjał viralowy.

Ocena obecnej kondycji branży

Branża jest w bardzo dobrej kondycji. Firmy coraz odważniej korzystają z mediów społecznościowych w swoich działaniach marketingowych a także w obsłudze klientów. A użytkownicy coraz pewniej korzystają z możliwości poszczególnych serwisów.

Jakie zmiany czekają nas w 2018

Przede wszystkim zmiana w podejściu do klienta i nacisk na sprzedaż przez media społecznościowe. Był etap pozyskiwania fanów. Etap angażowania użytkowników właśnie mija. Teraz kluczowa będzie obsługa klientów oraz prowadzenie sprzedaży za pomocą social media.

Jakie wyzwania czekają nas w 2018

Coraz szersza grupa wiekowa korzysta aktywnie z mediów społecznościowych. Pojawiają się również nowe możliwości w poszczególnych serwisach. Największym wyzwaniem dla agencji i firm będzie więc, by sprostać oczekiwaniom coraz bardziej zróżnicowanych użytkowników. Zapewnić im odpowiednią jakość obsługi oraz zintegrować wszystkie kanały komunikacji z nimi. Nie zapominając o personalizacji przekazu.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018

Szczególnie stawiam na dwa trendy.

Po pierwsze, jeszcze więcej relacji na żywo. Livestream jest prawdziwy, to bycie tu i teraz. Użytkownicy coraz bardziej potrzebują takiej komunikacji, do której będą mieć zaufanie i która ich przekona. Mają już dość photoshopa i śmieciowych informacji.

Po drugie automatyzacja. Czyli chatboty i inne podobne systemy, które przyspieszą i pomogą w obsłudze klientów poprzez media społecznościowe i nie tylko.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018

Na działania CSR i odpowiednią komunikację ich w mediach społecznościowych. Odchodzi się od lovebrands, a na znaczeniu zyskuje marka odpowiedzialna. Marka dla której ważni są klienci, ich dobro i bezpieczeństwo. Oczekuje się bowiem, że to producent będzie kontrolował wszystkie źródła pozyskiwania surowców/produktów oraz wspierał otoczenie w którym działa.