TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia! Termin upływa 24 września br.

Szczegóły

40 polskich kreatywnych przystanków

40 polskich kreatywnych przystanków
Trawa, pachnące rogalami citylighty umieszczone na przystankach komunikacji miejskiej mogą być sposobem na wyróżnienie swojej marki w przestrzeni publicznej - niestandardowe działania realizowane były także w Polsce.
O autorze
3 min czytania 2013-06-14

Wg raportu Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej liczba nośników reklamy w dniu 31 grudnia 2012 roku wynosiła ponad 90 tys. sztuk, wliczając nośniki wszystkich formatów – od standardowych, przez poszczególne formaty oraz konstrukcje nietypowe. Liczba ta zawiera także wykorzystywane wyłącznie czasowo konstrukcje na ścianach budynków (bez nośników Digital Signage, które raportowane są odrębnie), a wielkość sprzedaży branży OOH w Polsce zamknęła się w roku 2012 kwotą w wysokości 561.729.158,00 zł i była niższa w stosunku do roku poprzedniego o 6,26 procent.

Miesiąc temu prezentowaliśmy zagraniczne pomysły kreatywnego wykorzystania przystanków. O tym, jak w niestandardowy sposób można zaaranżować przestrzeń przystanku komunikacji miejskiej do celów reklamowych w Polsce, opowiada Grażyna Gołębiowska, Dyrektor Działu Komunikacji Marketingowej i PR AMS:

„Wszystko zależy od pomysłu, kreacji. Tak naprawdę ograniczeniem jest tylko i wyłącznie nasza wyobraźnia. Przykłady kampanii AMS można mnożyć: wielki but sportowy Nike na dachu przystanku, prawdziwa trawa pod stopami pasażerów, kwiaty z namiastką ogrodu, pszczoły na dachach wiat przystankowych, pachnące plakaty czy trójwymiarowe elementy reklam. 
Trendem jest coraz częstsze używanie przez reklamodawców innowacji technologicznych wykorzystujących architekturę i przestrzeń miejską do celów promocyjnych: 3d mapping, kody QR, interakcję z reklamą poprzez sterowanie kinect, NFC (near-field communication). Próby użycia nowych technologii widać już na każdym kroku. Przykładem mogą być zakupy przez telefon wprost z ulicy. Aby zrobić zakupy, wystarczyło pobrać specjalną darmową aplikację mobilną, zeskanować kod produktu z nośnika, z umieszczonymi na nim wirtualnymi półkami oraz skompletować zamówienie.
Ale na razie to wszystko dzieje się na małą (lokalną) skalę. Próby użycia nowych technologii typu NFC mogą w przyszłości zaowocować personalizacją treści reklam”.

Oto przykłady niestandardowych reklam na przystankach komunikacji miejskiej:

Podczas niestandardowej kampanii balsamu Neutrogena, nawiązując do hasła 24 godziny nawilżenia, 10 warstw w głąb skóry, na przystankach pomiędzy szybami gabloty umieszczona została butelka balsamu, na szyby naklejono transparentną folię, która sprawia wrażenie, że balsam zanurzony jest w wodzie.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Na wybranych citylightach w Warszawie umieszczono plakat-harmonijkę, na którym z jednej perspektywy widać było modelkę w futrze, a z drugiej – zabite zwierzę, z którego mogło zostać wykonane futro. Kampanię na zlecenie Fundacji Viva zrealizowała agencja reklamowa DDB Warszawa.

“Ciekawość pierwszy stopień do Redd’sa” – tym hasłem Kompania Piwowarska zachęcała do wejścia na www i wzięcia udziału w konkursie internetowym. Na wybranych citylightach pojawiły się plakaty wykorzystujące druk 3D z efektem głębi, a także animacją.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

W październiku 2011 roku na kilkudziesięciu przystankach w Warszawie i Krakowie można było poczuć się jak w cukierni. Promocji tradycyjnych rogali poznańskich, realizowanej na zlecenie Miasta Poznań, towarzyszył prawdziwy zapach ciasta unoszący się wokół plakatu w wiacie przystankowej. Takie rozwiązanie zastosowano po raz pierwszy w Polsce.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

14 lutego 2012 roku w wiacie przystankowej przy warszawskich Złotych Tarasach w ramach promocji marki Super-Pharm można było zostawić miłosną wiadomość dla ukochanej osoby. Hostessa wyposażona w czerwoną szminkę będzie zachęcała do napisania wyznań na lustrze zamontowanym na przystanku.

“Czekamy na Ciebie w świecie nowego Redd’sa Cranberry” – tym hasłem Kompania Piwowarska zachęcała do wzięcia udziału w zabawie „Zrób sobie zdjęcie w lustrze…”. Na przystankach pojawiły się plakaty wykorzystujące druk lustrzany – przechodnie mogli przejrzeć się w lustrze, które zostało wkomponowane w plakat.

Pod koniec września 2012 roku w wiatach przystankowych można było obejrzeć skaczące piłeczki, imitujące pracę maszyny losującej. W gablocie umieszczono 49 piłeczek – tyle ile podczas prawdziwego losowania najpopularniejszej od 55 lat gry w Polsce, Lotto. Za ruch piłeczek odpowiadał zę nocną mechanizm działa w godzinach 7:00 — 22:00. Pomysłodawcą koncepcji był dom mediowy ZenithOptimedia Group

Pod hasłem „Uwolnij Czas. Przygotuj Telefon na Rewolucję” przebiegała pierwsza w Polsce akcja umożliwiająca zakupy w sklepie internetowym wprost z ulicy. Mieszkańcy Poznania i okolic mogli przy pomocy smartfonów, wykorzystując QR kody i aplikację mobilną RockPay, dokonać zakupu w systemie Tu i Teraz.

W styczniu 2013 r. na nośnikach należących do AMS można było zobaczyć niestandardową kampanię z wykorzystaniem boxów muzycznych. W kampanii Desperados w wiatach przystankowych zostały zainstalowane plakaty z trzema motywami miast oraz boxy z typową dla nich muzyką. W wiacie z motywem Rio de Janeiro można po wpięciu słuchawek posłuchać muzyki karnawałowej, z motywem Londynu –  rocka, a z motywem Nowego Jorku – muzyki klubowej. Desperados reklamuje w ten nietypowy sposób konkurs, w którym można wygrać udział w imprezach organizowanych w Rio de Janeiro, Londynie i Nowym Jorku oraz imprezowe zestawy piwa.

W roku 2009 w promocji piwa Desperados wykorzystany został tzw. druk soczewkowy, który powoduje animację wybranych elementów plakatu (m.in. ruch głowy iguany – key visual brandu).

W galerii kolejne przykłady niestandardowego wykorzystania przystanków jako przestrzeni reklamowej (zdjęcia pochodzą z zasobów AMS):