fot. depositphotos.com
1. CTR
To liczba kliknięć reklamy podzielona przez liczbę jej wyświetleń. Czyli mówiąc inaczej: dostajesz informację, jak często użytkownicy wyszukiwarki klikali w naszą reklamę, gdy ta była wyświetlana.
Zobacz również
Widząc 1-2% CTR nie ma powodów do paniki, ponieważ jest to całkiem przyzwoity wynik. Przy kampaniach remarketingowych lub sieci reklamowej, taki wskaźnik jest naprawdę zadowalający.
Trudno mówić o idealnym wyniku CTR, ponieważ do każdej kampanii, branży, czy witryny podchodzi się indywidualnie. Przede wszystkim trzeba pomyśleć, jak bardzo popularne są słowa kluczowe, na które się reklamujemy, a co za tym idzie – jak wysoka jest konkurencja? Jeśli Twoja kampania konkuruje z dużą ilością firm o podobnych usługach/produktach, trzeba zdać sobie sprawę z tego, że CTR może być bardzo niski.
Aby poprawić ten wskaźnik, wystarczy poprawić reklamy tak, aby dokładnie prezentowały ofertę Twojej strony lub sklepu internetowego. W tym wypadku warto precyzyjniej dobrać frazy.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
2. Średni czas trwania wizyty
W AdWords średni czas trwania wizyty pokazywany jest zawsze w sekundach. Pokazuje, jak długo, średnio, użytkownik klikający w reklamę znajdował się na Twojej stronie. Jest to najlepszy sposób, by upewnić się, że oferta witryny jest dla klikających interesująca, a treść reklamy wystarczająco dopasowana do ich zapytań.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jeśli wskaźnik jest bardzo niski, należy zastanowić się, czy osoba przechodząca do wybranej przez Ciebie strony docelowej mogła szybko uzyskać odpowiedź na swoje zapytanie. Na przykład pytając o kontakt do radcy prawnego, kliknęła w Twoją kancelarię, spisując numer telefonu i wychodząc ze strony. Mimo że średni czas trwania wizyty mógłby wynosić tylko ok. 20 sekund, to byłby on wartościowy, gdyż prawdopodobnie zwiększyłaby się liczba telefonów.
Co w przypadku, gdy wskaźnik jest zaskakująco wysoki? Można pomyśleć, czy powodem nie jest przypadkiem mało czytelna strona, na której klienci gubią się, nie mogąc znaleźć tego, co ich interesuje. Upewnij się, że reklamy kierują na konkretne podstrony, ściśle dotyczące wpisanego przez użytkownika wyszukiwarki zapytania.
3. Współczynnik odrzuceń
Ten wskaźnik informuje nas, jak często użytkownicy wychodzili z naszej strony zaraz po kliknięciu w reklamę. Ma on jednak pewien haczyk. Mianowicie nie zawsze wysoki współczynnik odrzuceń oznacza nietrafione reklamy lub źle poprowadzoną kampanię. Tak jak w przypadku wszystkich wskaźników, zależne jest to od strony docelowej.
Jeśli prowadzisz kampanię dla e-sklepu, wówczas wysoki współczynnik może być dla nas powodem do zmartwień. Wiadomo bowiem, że aby dokonać zakupu, należy przechodzić od strony do strony, chociażby w celu dokonania zapłaty. W tej sytuacji sprawdź, czy reklamy są wystarczająco konkretne, czy sklep jest intuicyjny i potencjalny klient nie ma trudności ze znalezieniem interesujących go przedmiotów, a proces zakupu jest prosty i nie wymaga poświęcenia dużej ilości czasu.
4. Średnie CPC
Współczynnik ten informuje, ile średnio zapłacisz za kliknięcia w reklamy. Bardzo wysokie CPC może być oznaką:
- dużej konkurencji, przez którą konkretne frazy mogą być znacznie droższe niż zazwyczaj;
- niskiego wyniku jakości, który należałoby jak najszybciej poprawić.
Niskie CPC jest charakterystyczne przy frazach z wysokim wynikiem jakości i małą konkurencją, jednak warto zwrócić uwagę, czy aby na pewno nasze reklamy wyświetlają się w pierwszych 3 pozycjach wyszukiwarki Google.
5. Wynik jakości
Wynik jakości to po prostu podsumowanie wszystkich działań kampanijnych. Choć Google mierzy jakość reklam, kampanii, czy nawet konta, nam dostępny jest zaledwie wynik jakości słów kluczowych. Pozwala on oszacować, jak bardzo frazy, reklamy i strona docelowa są dopasowane do zapytań użytkowników wyszukiwarki.
W jego skład wchodzą (w kolejności od najistotniejszego):
- CTR,
- trafność słów kluczowych,
- strona docelowa.
Dla Google najważniejszym jest CTR, który pokazuje, jak dobrze potrafiliśmy wpasować się w potrzeby osób korzystających z wyszukiwarki.
Sposoby na podniesienie wyniku jakości?
- Zadbaj o to, aby strony docelowe zawierały używane w kampanii frazy kluczowe.
- Pamiętaj o dodaniu konkretnych słów kluczowych i stworzeniu dopasowanych do nich tekstów reklamowych.
- Postaw na frazy long tail. Zbyt ogólne słowa kluczowe mogą dopasowywać się do niewłaściwych zapytań.
Dbając o te pięć powyższych wskaźników, masz pewność, że prowadzona kampania będzie się rozwijać w dobrym kierunku. Pamiętaj jednak, że reklamy i słowa kluczowe wymagają ciągłego monitorowania, ponieważ ich wskaźniki mogą szybko ulegać zmianie.