Facebookowe zbiórki wyrazem „solidarności w praktyce”

Facebookowe zbiórki wyrazem „solidarności w praktyce”
Zbiórki internetowe cieszą się coraz większą popularnością na całym świecie. Alternatywą dla platform crowdfundingowych stał się Facebook, który w 2017 globalnie uruchomił na swoim portalu zbiórki internetowe, które w łatwy sposób pozwalają użytkownikom na wsparcie i przekazanie darowizny.
O autorze
5 min czytania 2019-02-08

zdjęcie: Łukasz Widziszowski

>>>Wspieranie WOŚP jest dziecinnie proste – zobacz co jeszcze można upolować na aukcjach
>>> #OdKulis: Pol’and’Rock Festival 2018 

Na początku ich funkcjonowania cieszyły się popularnością przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych. Rok 2019 okazał się jednak przełomowy również dla Polski. Zbiórka na „ostatnią puszkę” Prezydenta Pawła Adamowicza okazała się największą w historii Europy. A cała inicjatywa dała wyraz ogromnej „solidarności w praktyce”. 

Zbiórka wyszyta sercem

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Patrycja Krzymińska – krawcowa z Gdańska, nie tylko według Jerzego Owsiaka, ale i ogromnej części polskiego społeczeństwa „pozszywała serca Polaków”. Po ataku na Prezydenta Gdańska, chciała zamanifestować swój ból po tragicznym wydarzeniu. Założyła zbiórkę na Facebooku „Zapełnijmy ostatnią puszkę Pana Prezydenta dla WOŚP”, która zgromadziła prawie 16 milionów złotych, tym samym zorganizowała największą zbiórkę w historii platformy w Europie, Bliskim Wschodzie i Afryce (EMEA). Szymon Hołownia „ostatnią puszkę” ocenił jako manifestację, zjawisko społeczne, które pokazało prawdziwą wspólnotę.

– Ludzie chcieli zamanifestować swoje uczucia i zrobili sobie „challenge”. To był wyścig, kto będzie lepszym człowiekiem – skomentowała Karolina Korwin-Piotrowska.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Narzędzie Facebooka dało upust nie tylko emocjom, ale okazało się też najprostszym sposobem wsparcia spontanicznej akcji, której wydźwięk okazał się zdumiewający i niewyobrażalny.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Zbiórka która na Facebooku zaangażowała ponad 264 tysiące internautów, została zamknięta w chwili osiągnięcia kwoty 15 991 611 zł. Po zakończeniu zbiórki została uruchomiana kolejna, która miała na celu zebranie różnicy dzielącej ją od kwoty 16 mln zł. Druga zbiórka pod nazwą „Hej Pati! Zgubiłaś coś” również została błyskawicznie zapełniona.

– Dzięki wspaniałej społeczności Facebooka „Zapełnijmy ostatnią puszkę Pana Prezydenta dla WOŚP” jest największą zbiórką w historii platformy zorganizowaną w Europie oraz w całym regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka). Jesteśmy pod wielkim wrażeniem tego, jak ludzie z całego świata wspólnie zaangażowali się w tę ważną inicjatywę i tego, jak nasze narzędzia pomogły w mobilizacji tak imponującej energii i dobrej woli dla realizacji szlachetnego celu. Odkąd wprowadziliśmy narzędzia umożliwiające zbieranie pieniędzy na cele charytatywne w 2015 roku ludzie z całego świata zgromadzili za pomocą przycisku „Przekaż datek” na Facebooku ponad miliard dolarów, ponad 20 milionów ludzi utworzyło zbiórkę lub przekazało na nią pieniądze na Facebooku. Ponad milion organizacji non-profit może otrzymywać darowizny za pośrednictwem Facebooka. W pierwszym roku od uruchomienia zbiórek urodzinowych zebrano ponad 300 milionów dolarów na sprawy, które są dla nich ważne w pierwszym roku od uruchomienia urodzinowych zbiórek pieniędzy na Facebooku – mówi Robert Bednarski, dyrektor Facebooka na Europę Środkowo-Wschodnią.

27. Finał WOŚP na Facebooku

Fundacja WOŚP od kilku lat gra również w Internecie. Dzięki wirtualnemu wsparciu, co roku padają kolejne rekordy zebranych kwot. Na kwotę ostateczną 26. Finału przypadło ponad 40% wsparcia za pomocą Internetu oraz SMS-ów. Fundacja WOŚP uruchomiła w zeszłym roku także zbiórki na Facebooku, które zebrały łącznie 627 217, 76 zł. W tym roku ich kwota wyniosła już blisko 2 400 000 zł, nie wliczając zbiórki zorganizowanej przez Patrycję Krzymińską.

Na sumę darowizn przekazanych za pomocą platformy składają się zbiórki urodzinowe, zbiórki pieniędzy i za pomocą przycisku „przekaż datek” zamieszczanego we wpisach, w nagłówku strony oraz pod transmisjami na żywo.Drugi rok z rzędu Finał WOŚP wspierany jest m.in. przez facebookową zbiórkę zza granicy „Norwegia gra WOŚP”, w tym roku zgromadziła ponad 27 000 norweskich koron (ponad 12 000 zł). Największa zebrana kwota za pomocą facebookowej kwesty na rzecz 27. Finału sięgnęła 6 181 dolarów – zorganizował ją Sztab WOŚP w Chicago.

Facebook wprowadzając zbiórki urodzinowe zmienił swój wizerunek, który dla wielu użytkowników od dłuższego czasu stał się synonimem reklam i pustych klików. Wprowadzając opcję organizowania zbiórek charytatywnych użytkownikom swojego serwisu, dał możliwość realnej pomocy nie tylko poprzez wpłacanie darowizn, ale przede wszystkim poprzez organizacje kwest, które docierają nie tylko do grona najbliższych osób.

fot. Stanisław Wadas

3 000 000 złotych w 30 godzin

Patrycja Krzymińska, autorka „ostatniej puszki” Prezydenta Adamowicza, po raz kolejny postanowiła zaangażować polskie społeczeństwo. Z jej inicjatywy powstała zbiórka na Facebooku „#Wspieram ECS” na ratunek Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku, której celem było uzbieranie kwoty 3 000 000 złotych. Wybór facebookowej zbiórki ponownie stał trafnym wyborem. Planowaną kwotę udało się zebrać w 30 godzin!
Na swoim profilu po osiągnięciu wyznaczonej kwoty, Pani Patrycja skwitowała zbiórkę jednym zdaniem „Panie Prezydencie, melduję wykonanie zadania”.

Facebook okazał się doskonałym miejscem nie tylko na organizację zbiórek, ale przede wszystkim na współodpowiedzialność społeczeństwa za sprawy istotne dla obywatelstwa. Zbiórka „#Wspieram ECS” była bowiem odpowiedzią na decyzję Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który zadecydował o przyznaniu ostatecznie kwoty 4 milionów, zamiast wcześniej zapowiadanych 7.

Facebookowe rekordy

Facebook może poszczycić się także innymi charytatywnymi rekordami:

  • 300 mln dolarów udało się zebrać na cele charytatywne w ramach zbiórek prowadzonych przez użytkowników Facebooka w ciągu pierwszego roku od pojawienia się przycisku „przekaż datek”.
  • 16 mln dolarów użytkownicy Facebooka wpłacili na rzecz rodzin migrantów rozdzielonych na granicy z Meksykiem przez rząd USA.
  • 10 mln dolarów, dzięki facebookowej zbiórce trafiło do poszkodowanych przez huragan Harvey, który w 2017 był przyczyną śmierci 107 osób i spowodował liczne straty materialne na ponad 150 mld dolarów.

Jak korzystać z narzędzi Facebooka do zbierania funduszy?

Pozyskiwanie przez organizacje pozarządowe wsparcia na Facebooku od przyjaciół i darczyńców umożliwiają:

  • Zbiórki pieniędzy – zbiórki to funkcjonalność, dzięki którym ludzie mogą za pośrednictwem Facebooka zbierać środki dla określonej fundacji lub stowarzyszenia. Umożliwiają utworzenie dedykowanej strony w celu zwrócenia uwagi ludzi na daną organizację i angażowania ludzi wokół określonego celu. Mogą łatwo dotrzeć do swoich przyjaciół tam, gdzie ci już są i szybko zbudować dużą skalę poparcia dzięki szybkim datkom i łatwemu udostępnianiu. Wystarczy wejść na stronę www.facebook.com/fundraisers i kliknąć „Zbierz pieniądze”. Zostaniemy poproszeni o wybór beneficjenta z listy zweryfikowanych organizacji charytatywnych, zakładanego celu zbiórki oraz daty jej zakończenia. W kolejnym kroku możemy dodać nazwę i opis akcji a na końcu jej zdjęcie – możemy wybrać jedno z proponowanych lub dodać własne. Facebook zrzekł się wszelkich opłat za zbiórki na rzecz organizacji non-profit, zatem 100% datków przekazanych za pośrednictwem Facebooka trafia do obdarowanej organizacji.

  • Zbiórki urodzinowe – to szczególna forma zbiórki pieniędzy na Facebooku. Osoby, które udostępniły informację o dacie swoich urodzin na Facebooku mają możliwość utworzenia zbiórki urodzinowej maksymalnie dwa tygodnie wcześniej. Wystarczy wybrać organizację na rzecz, której chcemy zbierać pieniądze i zaprosić przyjaciół do udzielenia wsparcia z tej okazji.
  • Przycisk „Przekaż datek” – „Przekaż datek” umożliwia zbieranie funduszy na Facebooku na rzecz organizacji pozarządowych w łatwy i szybki sposób. 
  • Przycisk „Przekaż datek” we wpisie – zarówno ludzie jak i strony na Facebooku mogą dodać przycisk „Przekaż datek” do swojego wpisu aby szybko zebrać dotacje. Przycisk może zostać przypięty do dowolnego tekstu – zwierającego film, zdjęcie lub tekst.
  • Przycisk „Przekaż datek” w nagłówku strony – strony organizacji pozarządowych mogą dodać przycisk „Przekaż datek” w nagłówku swojej strony na Facebooku. Ludzie odwiedzają strony organizacji ponieważ są zainteresowani ich działalnością lub ze względu na aktualne wydarzenia, zatem umieszczony tam przycisk pozwala na łatwe i szybkie udzielenie wsparcia organizacji.
  • Przycisk „Przekaż datek” w transmisji na żywo – aby w łatwy sposób zbierać dotacje w trakcie transmisji na żywo, ludzie i zweryfikowane strony organizacji mogą również dołączyć przycisk przekazania datku do transmisji – widzowie mogą udzielić wsparcia w jej trakcie a także po jej zakończeniu i umieszczeniu na stronie. Facebook nie pobiera żadnych opłat z tytułu pośrednictwa w zbieraniu datków na rzecz organizacji non-profit zrealizowanych przez platformę płatniczą Facebooka.

 

Sylwia Zając
młodszy specjalista ds. komunikacji w Fundacji WOŚP

Od wielu lat związana z sektorem organizacji pozarządowych, specjalizuje się w przygotowaniu szeroko pojętej strategii komunikacyjnej. Współpracuje m.in. z Ogólnopolskim Towarzystwem Ochrony Zwierząt OTOZ Animals, gdzie odpowiada za content marketing, crowdfunding, fundraising, optymalizację kampanii. W Fundacji WOŚP zajmuje się tworzeniem angażujących eksperckich tekstów. Z zamiłowania fotograf i grafik. Pasjonuje się nowoczesnymi  technologiami, jak również innowacyjnych rozwiązaniami w branży reklamowej.