Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

Barbara Kowalska (Carrefour): W działania na rzecz ochrony środowiska biznes powinien angażować się szeroko

Barbara Kowalska (Carrefour): W działania na rzecz ochrony środowiska biznes powinien angażować się szeroko
Jakie inicjatywy z myślą o ochronie naszego środowiska realizuje Carrefour? O proekologicznych działaniach polskiej sieci handlowej i nie tylko rozmawiamy z Barbarą Kowalską, dyrektor ds. jakości i zrównoważonego rozwoju, Carrefour Polska.
O autorze
4 min czytania 2020-01-23

Jakie działania do klientów skierowane na ochronę środowiska podejmują Państwo?

Carrefour Polska realizuje strategię transformacji żywieniowej dla wszystkich, która stanowi kluczowy element strategii „Carrefour 2022” i jest odpowiedzią naszej firmy na globalne wyzwania środowiskowe oraz na rosnące oczekiwania konsumentów. Polega ona na zapewnieniu naszym klientom wysokiej jakości produktów spożywczych po atrakcyjnych cenach, demokratyzacji produktów bio, zwalczaniu marnotrawstwa żywności i podniesieniu trwałości naszych opakowań, a w szczególności zagwarantowaniu bezpieczeństwa żywnościowego.

W ramach realizacji naszej strategii, podejmujemy szereg działań kierowanych bezpośrednio do klientów. Spośród naszych inicjatyw, które zostały dostrzeżone przez osoby odwiedzające nasze sklepy i otoczenie, są te dotyczące zmniejszenia wykorzystania opakowań jednorazowych.

W pierwszym kwartale 2018 roku testowaliśmy w wybranych sklepach możliwość zakupu produktów na wagę do własnych opakowań klientów. W wakacje wprowadziliśmy taką możliwość we wszystkich naszych super- i hipermarketach. Klienci mogą też przyjść ze swoimi opakowaniami do naszych sklepów franczyzowych. Zachęcamy też do zakupu owoców i warzyw do swoich woreczków. Równocześnie pracuje nad wprowadzeniem alternatywy dla tzw. zrywek. Pojawi się ona w naszych sklepach w niedługim czasie.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Przystąpiliśmy również o akcji Polskiego Stowarzyszenia Zero Waste #ZWŁASNYMKUBKIEM. We wszystkich bistro „Smacznie” działających przy naszych hipermarketach, można kupić kawę do własnego kubka wielokrotnego użytku. Dzięki temu przyczyniamy się do ograniczenia zużycia kubków jednorazowych. W punktach „Smacznie” jesteśmy również obecnie na etapie wymiany słomek, kubków oraz torebek na pieczywo, na wersje w pełni biodegradowalne.

Co ważne, w ramach zobowiązania dot. polityki opakowaniowej, do 2022 roku planujemy wprowadzić do sprzedaży torby kasowe pochodzące w 100% z recyklingu odpadów pochodzących z naszych sklepów. Klienci będą mogli korzystać z tych toreb wielokrotnie.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Warto dodać, że nasza sieć zainicjowała też akcję „Kupuję, nie marnuję”, przyczyniającą się do zmniejszenia marnowania żywności o zbliżającym się do końca terminie przydatności do spożycia, która z przyczyn niezależnych od Carrefour nie może zostać odebrana przez organizacje pozarządowe. Jeśli np. ilość produktów jest niewielka lub organizacja w najbliższym czasie nie będzie mogła przyjechać po nie do sklepu, wówczas artykuły te są umieszczane w specjalnie oznaczonej strefie „Kupuję, nie marnuję” i sprzedawane są po bardzo niskiej, symbolicznej cenie. Inicjatywa jest testowo realizowana w naszych pięciu supermarketach w wybranych miastach: Warszawie, Wrocławiu, Rzeszowie, Legionowie i Siemianowicach.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W ramach naszej strategii transformacji żywieniowej, obok kwestii środowiskowych, skupiamy się również na żywieniu, demokratyzacji produktów bio i wspieraniu rolnictwa ekologicznego. Jeśli chodzi o działania dla klientów w obszarze żywności ekologicznej, przykładem tego jest zainaugurowany w październiku 2019 roku ogólnopolski program „BIO dla Mamy i Dziecka”. To inicjatywa, na którą Fundacja Carrefour udzieliła wsparcia finansowego w wysokości ponad 730 tys. złotych Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Celem projektu jest edukowanie na temat żywności ekologicznej i jej znaczenia w codziennej diecie kobiet w ciąży, matek dzieci do lat 6, a także m.in. nauczycielek żłobkowych i przedszkolnych, czy pielęgniarek i lekarek prowadzących szkoły rodzenia z terenu Polski wschodniej. 

Czy te wszystkie wymienione przez Panią proekologiczne działania są odgórnymi inicjatywami, wychodzącymi bezpośrednio od centrali firmy? 

Wszystkie oddziały naszej firmy realizują globalną strategię, więc pewne cele i ich realizacja są wynikiem kierunków wskazanych przez Grupę we Francji. Szereg inicjatyw w obszarach kluczowych filarów strategii, wytyczonych przez Grupę, podejmujemy jednak na poziomie lokalnym. Są wśród nich szeroko zakrojone działania firmy na rzecz zachęcania do włączania produktów ekologicznych do swojej diety oraz mające na celu propagowanie rolnictwa ekologicznego w naszym kraju. 

Jakie działania wewnątrz, jako firma, podejmują Państwo na rzecz ochrony środowiska?

Co roku z okazji Międzynarodowego Dnia Lasów realizujemy akcję edukacyjną dla naszych pracowników, podczas której przedstawiamy problem deforestacji na świecie i przybliżamy ofertę produktów marki własnej ze znakiem certyfikatu FSC. W naszych biurach wprowadziliśmy też monitoring druku, a w drukarkach korzystamy z papieru ze znakiem certyfikatu FSC i Ecolabel.

W ramach redukcji wykorzystania plastiku, w centrali zrezygnowaliśmy z dystrybutorów z butelkami na wodę na rzecz instalacji filtrów wody z kranu.

Realizujemy również program „Superbohaterowie”, poprzez który wspieramy naszych pracowników w realizacji transformacji żywieniowej. Nasi Superbohaterowie to osoby z pasją i poczuciem misji, które działają w obszarze odpowiedzialności społecznej, ekologii, ochrony środowiska, promowania zdrowego stylu życia. W ramach firmowego plebiscytu wyłoniliśmy w tym roku 22 osoby i mamy bardzo ambitne plany, aby rozwijać ten projekt w kolejnych latach. Wyłonione przez nas osoby wezmą udział w programie rozwojowym, który pozwoli im aktywnie uczestniczyć w realizacji strategii transformacji żywieniowej i wzmocni ich kompetencje w interesujących ich obszarach. Pozwoli nam to wspólnie wzmacniać świadomość związaną z CSR w firmie i wypracowywać nowe zrównoważone rozwiązania, które będziemy mogli wdrażać w naszej firmie.

Włączamy się też w akcje z naszymi partnerami. W listopadzie 2019 roku wsparliśmy akcję firmy WoshWosh, która zachęcała do tego, aby dać swoim starym zimowym butom drugie życie i przekazać je osobom bezdomnym na zimę. W naszej siedzibie przeprowadziliśmy zbiórkę butów, które następnie WoshWosh odnowił, zdezynfekował i przekazał potrzebującym. 

Dlaczego według Pani także sklepy tradycyjne wielkopowierzchniowe powinny podjąć konkretne działania na rzecz ochrony środowiska?

Troska o naszą planetę i ograniczenie zmian klimatu wymaga działań zarówno przedsiębiorców, administracji, jaki i obywateli, którzy zmieniają swoje codzienne nawyki i wywierają presję na rządzących. W działania na rzecz ochrony środowiska biznes powinien angażować się szeroko. Sklepy wielkopowierzchniowe, obok działań, które wdrażają wewnętrznie, jak np. energooszczędne oświetlenie, systemy chłodnicze, czy instalacje fotowoltaiczne na dachach, mogą odegrać rolę edukatora w obszarze zwiększania świadomości środowiskowej. Po pierwsze – mogą to robić poprzez swoją ofertę. Po drugie – poprzez dodatkowe inicjatywy w samych sklepach, jak wspomniane wcześniej wprowadzanie rozwiązań dla klientów dot. redukcji jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych, czy przeciwdziałania marnotrawstwu żywności.

Sklepy wielkopowierzchniowe każdego dnia odwiedzane są przez tysiące ludzi, więc siła ich oddziaływania i inspirowania do stopniowych, ale stałych zmian w życiu klientów jest wymierna.

Jak zmienił się shopper w sklepach tradycyjnych i czego on obecnie od sklepu oczekuje (poza produktami eko)?

Dostrzegamy potrzeby naszych klientów w zakresie zdrowego odżywiania oraz zbilansowanej diety i odpowiadamy na nie poprzez działania podejmowane w ramach transformacji żywieniowej. Widzimy też, że w przypadku dbałości o środowisko i kondycję planety, klienci coraz częściej zwracają uwagę, na to na ile odpowiedzialny jest nasz biznes. Poszukują produktów, które np. nie przyczyniają się pogłębiania problemu deforestacji na świecie.

Jakie mają Państwo plany na dalszy rozwój w duchu przyjazności biznesu dla środowiska?

Mamy ambicję stać się liderem transformacji żywieniowej dla wszystkich. To nasz główny cel do 2022 roku. O niektórych z naszych celów wspomniałam już wcześniej. Z kolei o naszych krokach milowych, które udaje nam się realizować informujemy na bieżąco i w najbliższych dniach ogłosimy realizację jednego z naszych zobowiązań.