9 sposobów na zwiększenie ruchu, klientów i sprzedaży dzięki działaniom digital

Digital Marketing

partnerem merytorycznym działu jest Digitree Group

9 sposobów na zwiększenie ruchu, klientów i sprzedaży dzięki działaniom digital

Co zrobić, żeby ludzie odwiedzali moją stronę www? Jakie działania prowadzić, żeby sprzedawać online? Jak mam pozyskać leady dla działu sprzedaży? Gdzie pojawić się z reklamą, żeby osiągnąć efekty? Bądź w Internecie.

Niby prosta odpowiedź, ale ekosystem digitalowy rośnie w szalonym tempie, a mnogość narzędzi powoduje, że niejeden marketer czuje się zagubiony. Działania digitalowe, dzięki swojej policzalności są najskuteczniejszym sposobem realizowania skutecznych działań marketingowych. Ale jak?

1. Kampanie e-mailingowe do baz zewnętrznych

E-mail żyje. Dzięki e-mailingom do baz zewnętrznych możemy precyzyjnie docierać do klientów w sieci. Precyzyjniej niż lata temu, ponieważ z pomocą przychodzą nam sztuczna inteligencja i machine learning. Dziś sukces kampanii e-mailingowej zależy od danych, a nie od przekonań, intuicji, szczęścia bądź „widzi mi się” prowadzącego kampanię.

E-mailingi napędzane sztuczną inteligencją pozwalają osiągać wyższą konwersję nawet o 244%, przy jednoczesnym ograniczeniu liczby wysłanych wiadomości o jedną trzecią. Mniej wysłanych e-maili, to mniejsze zmęczenie bazy, bo odbiorcy otrzymują komunikaty, które wynikają z ich aktualnych zainteresowań i intencji zakupowych. Co możesz zyskać korzystając z kampanii planowanych przez AI?

  • Odbiorcy zauważą Twój e-mail,
  • Treści i kreacje dobrane są nieprzypadkowo,
  • Hiperpersonalizujesz wysyłkę,
  • Zyskujesz szersze grono lojalnych klientów,
  • Planujesz skuteczniejszą strategię wysyłki.

2. Odzyskiwanie porzuconych koszyków i ruchu na www

70 proc. koszyków jest opuszczanych przed zakończeniem zakupów, a jedynie 3 proc. konsumentów finalizuje zakupy podczas pierwszej wizyty w sklepie internetowym. Danych i przyzwyczajeń konsumentów nie oszukamy, możemy jedynie pomóc im zakończyć działanie, które jest naszym celem.

Narzędzia do retargetingu pozwalają zwiększać konwersję wśród osób, które odwiedziły Twoją stronę internetową lub wykazały zainteresowanie ofertą proponowaną przez Twoją markę. Nie wymaga on skomplikowanych działań technicznych, ponieważ wystarczy zaimplementować specjalnie wygenerowany kod na stronie www (najszybciej poprzez Google Tag Manager). Kod ten odpowiada za identyfikowanie osób, do których następnie realizowana jest spersonalizowana komunikacja omnichannelowa, czyli wykorzystująca wiele kanałów dotarcia do użytkownika – e-mail, sms, web push, pop-up itd. W końcu mamy wiedzę, jakimi podstronami czy produktami był zainteresowany dany użytkownik, jakie artykuły czytał bądź jakich informacji poszukiwał.

Kampania pozwala ci spersonalizować przekaz, poprzez wrócenie do odbiorcy z konkretnie oglądanym produktem (dzięki technologii product feed), z dodatkowym rabatem lub produktem idealnie pasującym do tego wcześniej szukanego. Ponadto możesz określić częstotliwość i liczbę wysłanych wiadomości, np. po godzinie od opuszczenia koszyka, kolejny e-mail po kilku godzinach. Wszystko zależy od rodzaju produktu i usługi, ponieważ nie ma jednego scenariusza działań i trzeba do tego podchodzić bardzo indywidualnie. Odkrywanie tajemnic porzuconych koszyków daje ogromną wiedzę na temat grupy docelowej Twojego produktu. Działania retargetingowe skutkują nie tylko odzyskiwaniem porzuconego koszyka, ale również budowaniu długotrwałej relacji z klientem.

3. Kampanie e-mailingowe do anonimowych użytkowników

Brzmi niewiarygodnie? Z marketing automation to bardzo wiarygodne, ale przede wszystkim skuteczne działanie realizujące cele Twoich działań. To właśnie marketing automation pozwala na identyfikację osób, które wchodzą na Twoją stronę www i analizę historii ich cookies. Dlatego możesz zaplanować scenariusz komunikacji z osobami (e-maile, SMSy, powiadomienia web push), których nie posiadasz w swojej bazie. Jak działa kampania e-mail do anonimowych użytkowników?

  • Cookie użytkownika: jeśli system rozpozna, że cookie danego użytkownika jest identyczne z cookie znajdującym się w bazie zewnętrznej, wówczas możemy prowadzić z nim spersonalizowaną komunikację e-mailową.
  • Rozpoznanie w bazie zewnętrznej: wiemy, że anonimowy użytkownik, którego cookie zmatchowaliśmy, szukał sportowego zegarka, dlatego możemy zrealizować do niego wiadomość.
  • Realizacja wysyłki: „Cześć, zegarek sportowy, który oglądałeś w naszym sklepie czeka na Ciebie, więc jeżeli zdecydujesz się już teraz, dostaniesz od nas darmową dostawę z gwarancją wysyłki do 24h.”

4. Kampanie web push

Web pushe są świetną alternatywą lub uzupełnieniem dla e-mail marketingu, ponieważ nie wymagają od internauty zapisu do kolejnej bazy e-mailingowej, a mogą stanowić dodatkowy kanał komunikacji digitalowej. Aby użytkownik mógł otrzymywać przygotowane przez ciebie notyfikacje, wystarczy jedynie jego zgoda na ich otrzymywanie, którą wyraża w przeglądarce, nie podając kompletnie żadnych danych. Pushe składają się z krótkiego komunikatu, niewielkiej grafiki oraz linku. Dobrze widoczne są praktycznie w każdej przeglądarce, na komputerze lub telefonie. Obecnie powiadomienia web push są bardziej rozbudowane i mogą zawierać również konkretny produkt przeglądany na stronie dzięki podpięciu sklepowego product feeda. Powiadomienia web push są bardzo przydatne dla każdego biznesu online, jednak najlepiej sprawdzają się w e-commerce, ponieważ:

  • odzyskujesz porzucone koszyki i formularze,
  • zwiększasz ruch w Twoim e-sklepie,
  • informujesz o rabatach, darmowej dostawie czy wyprzedaży już na starcie włączenia przeglądarki internetowej wyprzedzając intencje użytkownika,
  • powiadamiasz o nowościach w asortymencie lub dodatkowej promocji z okazji święta,
  • personalizujesz komunikację wykorzystując konkretny produkt oglądany w sklepie,
  • rozbudowujesz swoją bazę e-mail poprzez kierowanie do zapisu do newslettera lub formularza rejestracyjnego.

5. Kampanie display

Display to przede wszystkim reklama bannerowa realizowana za pośrednictwem sieci afiliacyjnej, która jest miejscem integrującym wydawców tematycznych – właścicieli serwisów, blogów, stron internetowych, oferując im co miesiąc najciekawsze programy od reklamodawców, czyli marek, e-sklepów itp.

Drugą formą realizacji kampanii display jest RTB (real time bidding), za którego pośrednictwem emitowane są reklamy na podstawie zainteresowań i intencji zakupowych użytkowników. Ten sposób targetowania reklamy jest kluczowy z punktu widzenia efektywności kampanii, ponieważ nie jest istotne miejsce wyświetlania reklamy a preferencje użytkownika. Dlatego bardzo często zdarza się, że reklama targetowana do grupy docelowej, jaką jest „top management”, wyświetlana jest w serwisach plotkarsko-celebryckich i dodatkowo jest świetnie klikalna. Gdyby poprosić kogokolwiek o wyselekcjonowanie serwisów, na których powinna pojawić się reklama dla takiej grupy docelowej, z pewnością portale plotkarskie nie znalazłyby się nawet w top 100.

W przypadku kampanii bannerowej warto również wspomnieć o reklamie natywnej, która jest nienachalna i dopasowana do kontekstu treści na stronie, na której jest emitowana. Dzięki temu jest odporna na zjawisko ślepoty bannerowej. Ponadto reklamy te są bardzo dobrze klikalne, gdyż notują średnio o 60 proc. wyższy CTR niż standardowe formaty. Szczegółowe możliwości targetowania w oparciu o czas, platformę, kontekst, branżę, a także demografię oraz zainteresowania odbiorców pozwalają precyzyjnie trafiać do Twoich grup docelowych.

6. Content marketing

Jeżeli myślisz, że content marketing to tworzenie i dystrybucja treści wypełniających cele biznesowe oraz wizerunkowe danej marki to jesteś w sporym błędzie. Cytując stratega z naszej Grupy: „Content marketing to walka na pomysły, nie budżety. Content to pomysł – tworzenie treści, które interesują i bawią nie tylko Ciebie, lecz przede wszystkim tego, do kogo są adresowane. Content to ogłada – staraj się wybierać krótkie formy, tak by chciały być czytane. Content to wyczucie – miejsca i czasu. Znając swojego odbiorcę, wiesz dokładnie jakiej formy potrzebuje i kiedy.”. Tylko tyle i aż tyle.

7. Porównywarki cenowe i produktów

Jedną z możliwości rozwinięcia sprzedaży i zwiększenia leadów są porównywarki cenowe i produktowe. Według badań Gemius okazuje się, że praktycznie co drugi e-konsument robiąc zakupy w sieci, sprawdza najlepszą ofertę poszukiwanego produktu w porównywarkach.

Porównywarki pozwalają sklepom dotrzeć do szerokiego grona potencjalnych konsumentów. Sprzedawca musi tylko założyć konto w serwisie i przygotować plik z danymi dotyczącymi jego aktualnego asortymentu. Jest wiele tego typu narzędzi, natomiast my polecamy dwa dobrze nam znane: porównywarka nokaut.pl oraz serwis cashbackowy zrabatowani.pl. W przypadku serwisu zrabatowani.pl przewagą jest również możliwość wdrożenia prostego, aczkolwiek skutecznego programu lojalnościowego dla swoich klientów również w sklepie stacjonarnym, łącząc i – najważniejsze – mierząc działania online z offline. Korzyści z takiej współpracy, to:

  • rozliczanie za efekty,
  • nowe miejsce prezentacji oferty sklepu i promocji, także działań niestandardowych,
  • dbanie o prawidłowe przypisanie oferty do danej kategorii, grupowanie takich samych ofert i prezentowanie aktualnych danych,
  • prowadzenie kampanii Google Shopping bez dodatkowych formalności, wszystko w oparciu integrację z serwisem,
  • współpraca z jednym opiekunem, który jest odpowiedzialny za kontakt i optymalizację działań od rozpoczęcia działań,
  • wskazanie na przewagę cenową / jakościową swoich produktów względem konkurencji,
  • wprowadzenie prostego programu lojalnościowego dla Twoich klientów sklepu online, jak również stacjonarnego bez zbędnych kosztów przygotowania tego programu.

8. Generowanie leadów kontaktowych i ich weryfikacja

Internet to nie tylko działania dla e-commerce. Działania digitalowe są skuteczne dla każdego biznesu, ponieważ jak pokazują trendy, nawet branża spożywcza przenosi się do online. Aktualnie nie możemy mówić, że klienci sklepów stacjonarnych oraz internetowych to dwie różne grupy docelowe, ponieważ te światy się przenikają i ważne jest, by e-klient miał kilka punktów styku z marką. Ważne, by dobrać działania dopasowane do konkretnego odbiorcy.

Finanse, ubezpieczenia, nieruchomości, motoryzacja, to branże, które poprzez działania w Internecie mogą precyzyjnie dotrzeć do odbiorcy zainteresowanego pożyczkami, ubezpieczeniem samochodu, kupnem mieszkania, bądź umówieniem się na jazdę testową. A wszystko to w momencie pojawienia się potrzeby. Jakie są sposoby pozyskiwania leadów kontaktowych?

  • Działania on-site w obrębie strony internetowej, m.in. właściwie skonstruowany landing page z formularzem kontaktowym, content marketing, reklamy Google Ads, social media,
  • kampanie SMS, e-mailingowe do baz zewnętrznych oraz weryfikacja ich poprzez call center,
  • współpraca z wydawcami poprzez sieć afiliacyjną,
  • edukowanie, a raczej ogrzewanie leadów w lejku sprzedażowym poprzez content tj. dostarczanie poradników, e-booków, case study, infografik, webinarów czy wideo.

Działania online oczywiście nierzadko pozwalają zdobyć „gorące” leady od razu. Jednak częściej udaje się pozyskać takie, które trzeba jeszcze przygotować do podjęcia decyzji o finalizacji transakcji. Warto więc zawczasu przygotować strategię i scenariusze komunikacji, które pozwolą ci konsekwentnie budować relację z potencjalnym klientem, nakłaniając go do zakupu.

9. Kampanie Google Ads

65 proc. kliknięć kierujących do stron firmowych i landing page’y pochodzi ze sponsorowanych wyników wyszukiwania. Jednak Google Ads to nie tylko wyszukiwarka, dlatego po 18 latach istnienia Google Adwords przeszedł rebranding i pojawił się pod nową nazwą. Dziś narzędzia Google Ads to potężny ekosystem reklamowy wykorzystujący poza wyszukiwarką takie powierzchnie jak: poczta Gmail, sieć reklamowa Google, mapy Google, sklep Google Play, YouTube. Jako marketerzy musimy przyzwyczaić się do zmian, bo często zapominamy o potencjale, jaki tkwi w całym ekosystemie Google. Tracimy zatem możliwości dotarcia do odbiorców i szansę na zwiększenie ruchu, sprzedaży czy leadów.

Pamiętajmy, że aby kampanie były efektywne, potrzebna jest optymalizacja landing page’y. Użyteczne i odpowiadające zapytaniu treści, przejrzystość i zaufanie odbiorców, łatwa nawigacja, szybkie ładowanie i działanie strony to elementy, które znacząco wpływają na realizację celów kampanii. Obsługa kampanii Google Ads nie należy do najłatwiejszych, dlatego wymaga ona specjalistycznej wiedzy, a wniosków nie można wyciągnąć po kilku dniach działania. Dlatego, aby zaoszczędzić czas i pieniądze (a także nerwy ;)) warto współpracować ze specjalistami, którzy są na bieżąco w zmieniającej się rzeczywistości Google, wiedzą, jak działać w przypadku konkretnej branży, sezonowości, analiz i rekomendacji kolejnych działań. A Ty marketerze masz wówczas czas na obmyślanie nowych strategii komunikacji.

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij