Wyemitowany 24 października br. w stacji TVP odcinek „Rodzinnego Ekspresu” miał za zadanie przybliżyć widzom historię Helu – w programie pojawił się m.in. wątek zbioru zasad prawnych obowiązujących w tej miejscowości w średniowieczu. Jedna z reguł dotyczyła wszczęcia przez kobiety kłótni na forum publicznym – za to winowajczynie musiały odbyć spacer wokół rynku z przywiązanym do szyi kamieniem.
W pewnym momencie narrator pokusił się o komentarz – „Kto wie, czy podobnych zasad nie byłoby warto wprowadzić w życiu publicznym obecnie”.
Zobacz również
Odcinek „Rodzinnego Ekspresu” wywołał niemałe kontrowersje wśród internautów – zwłaszcza, że program został wyemitowany w momencie, gdy w całej Polsce codziennie odbywają się masowe protesty po decyzji Trybunału Konstytucyjnego w sprawie aborcji.
TVP szybko zareagowało na falę krytyki, jaka spadła na „Rodzinny Ekspres” – stacja bowiem opublikowała oświadczenie, w którym zaznaczyła, że odcinek programu „nagrywany był 11 września, a kolaudowany 7 października, na długo przed orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego w sprawie aborcji”.
Jednocześnie stacja poinformowała, że „Kierownictwo Spółki zażądało wyjaśnień od redaktora odpowiedzialnego za emisję tej audycji i poleciło usunięcie odcinka „Rodzinnego ekspresu” z serwisu vod.tvp.pl”.
#PrzeglądTygodnia [09-15.09.2025]: minimalizm w kampanii OOH Braci Sadowników, fundacja Igi Świątek, Grupa Arche na rzecz demografii
PS
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Na influencerkę znaną jako Fitbadurka spadła fala krytyki po tym, jak opublikowała na swoim Instagramie wpis, w którym przy okazji promocji batona marki Olimp Sport Nutrition, odwołała się do orzeczenia TK zaostrzającego prawo aborcyjne. Firma poinformowała o zerwaniu współpracy z instagramerką.
PS2
Portal Spider’s Web opublikował artykuł, którego tytuł, a także adres url bezpośrednio nawiązywał do niedawnego orzeczenia TK mogącego zaostrzyć prawo aborcyjne. Na serwis internetowy spadła fala krytyki.
PS3
Na odbywające się w tym tygodniu protesty w ramach Strajku Kobiet marki postanowiły nie pozostać obojętne – wyraz wsparcia dla strajkujących osób wyraziły m.in. takie brandy, jak mBank, Kubota czy też kawiarnia Green Caffè Nero.