W sierpniu br. Podkarpacki Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny przeprowadził w wybranej placówce sieci planowaną kontrolę, podczas której stwierdzono nieprawidłowości – dotyczyły one półki, na której znajdowały się produkty lecznicze.
Ceny leków były bowiem umieszczone na listwie cenowej, na której widniało hasło „Zawsze niskie ceny”. Jak przyznał kierownik sklepu sieci, tego typu podkłady cenowe dotyczą całego asortymentu sklepu, nie tylko produktów leczniczych, zaś samo stwierdzenie „Zawsze niskie ceny” jest hasłem standardowym wszystkich sklepów marki.
Zobacz również
-
Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]
-
#PrzeglądTygodnia [13-19.04]: polski sklep walczy z podróbkami, The Boring Phone, sztuka kamuflażu w kampanii PUMA, odświeżony design marki LEGO
-
#PolecajkiNM cz. 4: narzędzia pracy jutra, człowiek vs. AI, Mapa Trendów 2024, ranking blogów e-commerce 2024
Co więcej, kierownik placówki sieci przedstawił jako dowód tzw. podręcznik sprzedawcy, w którym znajdowały się wewnętrzne procedury Biedronki, w tym m.in. opis oraz format etykiet cenowych.
Mimo tych wyjaśnień Podkarpacki Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny wszczął postępowanie administracyjne przeciwko sieci o prowadzenie niedozwolonej reklamy. Jak uzasadnienie wskazano art. 94a ust. 1a Prawa farmaceutycznego, na podstawie którego zakazana jest reklama placówek obrotu pozaaptecznego i ich działalności odnosząca się do produktów leczniczych lub wyrobów medycznych.
Ostatecznie Podkarpacki Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny uznał, że cena leków umieszczona na wspomnianych listwach cenowych z hasłem „Zawsze niskie ceny” stanowi zachętę do ich zakupu w niskiej cenie i narusza Prawo farmaceutyczne. Na sieć została nałożona grzywna w wysokości tysiąca złotych.
#PolecajkiNM cz. 4: narzędzia pracy jutra, człowiek vs. AI, Mapa Trendów 2024, ranking blogów e-commerce 2024
Biedronka na tę chwilę nie odniosła się do zarzutów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
PS
Cena w kasie wyższa niż umieszczona na półce lub brak informacji o cenie produktu – jak podaje UOKiK, w ten sposób przez kilka lat Biedronka naruszała prawa konsumentów. Na sieć została nałożona kara w wysokości 115 mln złotych.
PS2
Pod koniec września 2019 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił właścicielowi sieci Biedronka zarzut stosowania nieuczciwych praktyk wobec dostawców produktów spożywczych.