UOKiK: Kara dla spółki Yamaha za zawyżanie cen sprzętu muzycznego

UOKiK: Kara dla spółki Yamaha za zawyżanie cen sprzętu muzycznego

Jak ustalił UOKiK, spółka Yamaha Music Europe przez 13 lat zawyżała ceny sprzętu muzycznego sprzedawanego w sklepach internetowych w Polsce. W związku z tym Urząd nałożył na firmę pół miliona złotych kary.

Yamaha Music Europe jest producentem sprzętu muzycznego sprzedawanego pod markami Yamaha, Line 6 oraz Steinberg, który jest sprzedawany m.in. w Polsce. Jak ustalił UOKiK, firma ustalała minimalne ceny, po których jego produkty miały być sprzedawane przez dystrybutorów w sklepach internetowych – począwszy od 2004 roku spółka ustalała ceny,  stosując określony wzór matematyczny. Ponadto, przedstawiciele Yamaha Music Europe wyznaczali bezpośrednio sklepom internetowym minimalne ceny sprzedaży produktów.

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

– Zmowa doprowadziła do sytuacji, w której konsumenci przez 13 lat przepłacali za sprzęt muzyczny w intrenecie. Yamaha nie tylko narzucała ceny, ale również monitorowała ich stosowanie, interweniując jeśli któryś z jej kontrahentów próbował sprzedawać sprzęt taniej – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Co więcej, sklepy mogły być przez firmę karane za próbę sprzedaży po niższych cenach m.in. poprzez utratę przyznanych wcześniej przywilejów, w tym np. preferencyjnych warunków handlowych. Również sami sprzedawcy obserwowali wzajemnie swoje działania i informowali Yamaha Music Europe, jeżeli któryś z nich sprzedawał produkty taniej.

W efekcie UOKiK nałożył na firmę pół miliona złotych kary. Co istotne, sankcja byłaby dużo wyższa, jednak przedsiębiorca współpracował z Urzędem w ramach programu leniency, który daje możliwość łagodniejszego potraktowania przez prezesa UOKiK, i dobrowolnie poddał się karze finansowej. Decyzja nie jest prawomocna, przysługuje od niej odwołanie do sądu.

PS

Po wielu skargach klientów UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące praktyk popularnej platformy Allegro. Tym razem chodzi o zmiany w regulaminie związane z prowizjami od sprzedaży.

PS2

Cena w kasie wyższa niż umieszczona na półce lub brak informacji o cenie produktu – jak podaje UOKiK, w ten sposób przez kilka lat Biedronka naruszała prawa konsumentów. Na sieć została nałożona kara w wysokości 115 mln złotych.

PS3

Na początku września br. UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie działań spółek AMS i Ströer Polska na rynku reklamy zewnętrznej w Warszawie – celem jest ustalenie, czy firmy te nie zawarły porozumienia ograniczającego konkurencję.

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij