Mamy za sobą pierwszą połowę 2021 roku, która przyniosła nam między innymi ponad 2 tysiące nowych sklepów internetowych. Z powodu pandemii COVID-19 rynek e-commerce rozwija się w zawrotnym tempie – konsumenci ograniczeni obostrzeniami dotyczącymi handlu skierowali swoją uwagę na marketplace’y. Według raportu PIE na podstawie danych GUS 44 proc. handlu odzieżą i obuwiem w I kwartale 2021 r. odbyło się przez internet, gdzie dla porównania w 2020 roku było to 17 proc. Patrząc na to, jak rozwinął się e-handel w zaledwie rok, możemy przypuszczać, że tendencja ta nie będzie zwalniać i żeby zadowolić klienta, sprzedawcy będą musieli szukać coraz to nowych rozwiązań. Czego więc możemy się spodziewać w 2022 roku?
Specjalne strategie targetujące klientów kupujących pierwszy raz
Według badań Forbesa prawie 75 proc. klientów dokonuje zakupu w danym sklepie internetowym tylko raz, dlatego ważne dla sprzedawców jest zatrzymanie przy sobie konsumentów. Przewiduje się, że kampanie w 2022 roku będą skupiać się na zdobywaniu lojalności nowych klientów. Pomocna w tym może być analiza zachowań osób, które zrobiły zakupy tylko jednokrotnie – dlaczego sklep przykuł ich uwagę na tyle, żeby coś kupić, ale nie zrobili tego ponownie.
Zobacz również
Personalizacja doświadczenia zakupowego
Chcemy poczuć się specjalni, wyjątkowi, dlatego personalizacja zakupów jest trendem, który cały czas rośnie w siłę. 72% Amerykanów twierdzi, że opakowanie wpływa na ich decyzje zakupowe, ale personalizacja nie ogranicza się już tylko do specjalnych opcji pakowania zakupu. Dopasowane do preferencji mogą być także reklamy oraz sam produkt. Dzięki unikalnej ofercie usług sklep wyróżnia się na tle konkurencji i nie tylko bardziej zapada w pamięć, ale również sprawia, że klient jest bardziej skłonny do ponownego zakupu. Obecnie coraz więcej sklepów oferuje interaktywne quizy, ankiety czy nawet sesje online z konsultantami, aby zapewnić klientowi jedyne w swoim rodzaju doświadczenie ściśle dopasowane do jego personalnych upodobań i potrzeb.
Voice shopping
Wygoda i intuicyjność rozwiązań takich jak „Okay Google” czy „Amazon Alexa” sprawiają, że użytkownicy posługują się nimi we wszystkich aspektach swojej codzienności – zaczynając od wyboru piosenki po wyszukiwanie informacji w sieci. Dlatego też w 2022 roku prognozuje się wzrost użytkowników voice shoppingu o 55 proc. Jest to dobre rozwiązanie dla osób, od których szybki tryb życia wymaga multitaskingu. Niestety przy kupowaniu głosem wykluczona zostaje wizualna część doświadczenia, dlatego te rozwiązanie sprawdza się najlepiej w wypadku zakupów spożywczych.
Etyczna konsumpcja i świadome zakupy
Z Generacją Z, która z racji swojej cyfrowości jest jedną z kluczowych dla e-commerce demografii, wzrasta znaczenie ekologii przy dokonywaniu zakupów. Z danych Facebooka wynika, że 68 proc. klientów Gen Z oczekuje od firm odpowiedzialności społecznej. Dlatego też możemy prognozować, że coraz więcej sprzedawców będzie decydować się na „zielone” rozwiązania. Możemy zaobserwować także coraz większą popularność e-paragonów oraz biodegradowalnych opakowań. Prawie 4 na 10 konsumentów twierdzi, że nie chciałoby dokonywać zakupu od firm, które nie dbają o środowisko, dlatego też wielu producentów korzysta z materiałów pochodzących z recyklingu czy nawet prądu pozyskanego z odnawialnych źródeł energii. Istotne jest także pochodzenie dystrybuowanych dóbr, np. w przypadku kosmetyków klienci patrzą nie tylko na atrakcyjność opakowania, ale również skład produktu oraz to czy był testowany na zwierzętach.
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
Mobile shopping
Chociaż mobile shopping jest najpopularniejszy wśród Amerykanów (4 na 5 klientów robi zakupy online), na starym kontynencie również nadrabiamy – ponad połowa Europejczyków dokonuje zakupów przez telefon komórkowy. Smartfony i tak praktycznie nie opuszczają naszych rąk, więc większość marketplace’ów tworzy wersje mobilne swoich platform z udogodnieniami takimi jak np. Apple czy Google Pay. Mobilny e-commerce daje nam możliwość robienia zakupów z każdego miejsca na Ziemi – komunikacji miejskiej, siłowni, hotelu. Do końca 2021 zakupy zrobione przez smartfony mają stanowić 73 proc. wszystkich przychodów za e-commerce, a wszechobecność i łatwość dostępu tej usługi powoduje, że tendencja ta w 2022 raczej nie będzie spadkowa.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Chatboty i sztuczna inteligencja
Chociaż chatboty nie są nowością na rynku e-commerce, ale dzięki dogodności tego ułatwienia nie wychodzą one z użytku. Całodobowa i spersonalizowana pomoc w zakupach sprawia, że chatboty powoli wypierają standardowy kanał kontaktu konsultant-klient. Brak konieczności czekania na kontakt ze strony sprzedawcy ułatwia proces zakupowy i czyni go sprawniejszym. W 2022 roku możemy spodziewać się dalszego rozwoju tej usługi i proponowania szerszej ilości rozwiązań automatyzujących zakupy. Coraz więcej sprzedawców korzysta także ze sztucznej inteligencji (AI), której głównym założeniem jest przewidywanie ludzkich zachowań. W e-commerce znajduje zastosowanie w zapewnianiu klientom doświadczeń dopasowanych do ich potrzeb i upodobań. Na podstawie algorytmów lub interaktywnych narzędzi otrzymują oni spersonalizowane rekomendacje czyniące zakupy szybszymi i bardziej intuicyjnymi. Zdaniem ekspertów wykorzystanie AI do tworzenia sugestii czy personalizowanych reklam jest jedynie niewielkim wykorzystaniem potencjału tej technologii i w przyszłości czekają na nas jeszcze inne rozwiązania.
Social commerce i współpraca z influencerami
Rola mediów społecznościowych nie ogranicza się już tylko do kontaktów międzyludzkich. Stały się one również ważnym graczem na rynku e-commerce, szczególnie po wprowadzeniu na Instagramie opcji zakupów w 2020. Wpływa na to także zwiększenie czasu spędzonego przed ekranem spowodowane przez pandemię. Około 74 proc. użytkowników podejmując decyzje dotyczące zakupów, kieruje się treściami zamieszczonymi w social mediach. Najchętniej dokonują zakupu bezpośrednio przez platformę, na której znalazły produkt. Instagram stał się jednym z najbardziej przyjaznych e-commerce mediów – silnie wizualny, z opcją przeniesienia do karty produktu prosto ze zdjęcia, wieloma sposobami na promocję. Wszystkie te oferowane możliwości sprawiają, że social commerce podbija serca nie tylko kupujących, ale także sprzedawców. Jest to przestrzeń pozwalająca na dotarcie w łatwy sposób do odbiorców pochodzących z Gen Z, będących demografią najchętniej korzystającą z mediów społecznościowych. Jak wynika z raportu Grupy K2 na 2021 rok, obecnie ponad połowa sklepów internetowych korzysta z kanałów mediów społecznościowych w działaniach wspierających sprzedaż i marketing, a inni zamierzają iść w ich ślady. Najczęściej wybieranymi kanałami promocji są Reklamy Google Ads, pozycjonowanie SEO oraz promocja w mediach społecznościowych. W 2022 social selling może być obszarem wartym nawet 15 bilionów dolarów, co oznacza, że e-commerce na ten moment zdecydowanie nie żegna się influencerami.