Była pracownica Facebooka ujawniła niepokojące fakty na temat działania serwisu

Była pracownica Facebooka ujawniła niepokojące fakty na temat działania serwisu
Amerykańska prasa otrzymywała dokumenty Facebooka, które wskazywały na szkodliwy wpływ serwisu na zdrowie psychiczne dzieci i problemy społeczne. Anonimowym nadawcą materiałów okazała się Frances Haugen. Kobieta ujawniła swoją tożsamość w wywiadzie telewizyjnym.
O autorze
1 min czytania 2021-10-05

 „Wybór zysku nad bezpieczeństwem” – z takim zarzutem spotkał się Facebook ze strony Frances Haugen. Kobieta anonimowo przekazywała wewnętrzne dokumenty Facebooka do „The Wall Street Journal”. W materiałach znajdowały się dowody na to, że Facebook miał świadomość, jak szkodliwe są jego produkty dla młodych osób.

Po miesiącach anonimowego przekazywania informacji o Facebooku, Haugen ujawniła światu swoją tożsamość w niedzielę, kiedy pojawiła się w programie „60 Minutes”.

Francis Haugen pracowała m.in. w Google jako zastępca kierownika projektu, następnie dla platformy Pinterest, a w 2019 roku dołączyła do zespołu Facebooka jako product manager. Niedawno kobieta wyznała, że zaniepokoiły ją wybory, jakich dokonywała firma, która „przedkładała zyski nad bezpieczeństwo publiczne”. Zdaniem 37-latki Facebook i Instagram pogłębiają polaryzację polityczną w Ameryce, prowadzą do problemów społecznych i szkodzą nastolatkom poprzez wpływ na ich zdrowie psychiczne.

Widziałam wiele serwisów społecznościowych, a na Facebooku było znacznie gorzej niż w poprzednich. Facebook pokazuje, że przedkłada zysk nad bezpieczeństwo – powiedziała Haugen.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W wywiadzie dla „60 Minutes” wyjaśniła, że algorytmy Facebooka optymalizują treści tak, by spotykały się z jak największą liczbą reakcji, a użytkownicy najczęściej reagują na materiały, które wywołują gniew. W wywiadzie opowiedziała też o tym, że podsycanie gniewu w mediach społecznościowych przyczyniło się do ataków politycznych – takich jak atak na Kapitol w styczniu 2021 roku.

– Im więcej treści ludzie konsumują, tym więcej zarabia Facebook. Im więcej gniewu, na który są narażeni, im więcej wchodzą w interakcje, tym więcej konsumują – podsumowała Haugen.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Dokumenty, które Haugen udostępniła prasie, zaalarmowały wielu ustawodawców. Kobieta złożyła zeznania przed podkomisją Senatu USA ds. Ochrony Konsumentów, Bezpieczeństwa Produktów i Bezpieczeństwa Danych. Przesłuchanie zostało nazwane „Ochrona dzieci online: zeznanie informatora Facebooka”. W odpowiedzi na oskarżenia, wiceprezes ds. polityki i spraw globalnych, Nick Clegg zaprzeczył, że Facebook i Instagram są szkodliwe dla nastolatków. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się