Co właściwie oznacza „kobiecy biznes”? Czy takie definiowanie jest potrzebne? Czy rzeczywiście płeć odgrywa tak ważna rolę w budowaniu własnego biznesu?
Dla mnie to cały styl prowadzenia biznesu. Kobiety inaczej zarządzają ludźmi i podejmują decyzje. Myślę, że jest to związane z naszymi cechami i wciąż mocno wpływającymi na to stereotypami. Ale choć mamy różne style zarządzania firmami, to jesteśmy tak samo efektywni. Mam też wrażenie, że te różnice zaczynają się powoli zacierać.
Zobacz również
-
Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]
-
#PrzeglądTygodnia [13-19.04]: polski sklep walczy z podróbkami, The Boring Phone, sztuka kamuflażu w kampanii PUMA, odświeżony design marki LEGO
-
#PolecajkiNM cz. 4: narzędzia pracy jutra, człowiek vs. AI, Mapa Trendów 2024, ranking blogów e-commerce 2024
Na naszym rynku widać, że kobiety nie mają problemu, by z sukcesami prowadzić firmy, także takie, które działają międzynarodowo. Jest wiele przykładów silnych businesswomen, które mają dokładnie sprecyzowany plan i strategię rozwoju. I przede wszystkim mają oryginalne pomysły i wiedzą, jak wyróżnić swoją markę.
Jakie bariery napotykają kobiety na drodze do osiągnięcia sukcesu?
W jakimś stopniu są to nadal stereotypy. Ale w dużej mierze są to też bariery, które istnieją w naszych głowach. Gdy przed rozwojem i działaniem powstrzymują nas przekonania, że jesteśmy niewystarczające, nie wierzymy w siebie i nie doceniamy się, a czasem wręcz umniejszamy sobie, to trudno osiągnąć sukces i wymagać od innych, by uważali nas za kobiety sukcesu.
#PolecajkiNM cz. 4: narzędzia pracy jutra, człowiek vs. AI, Mapa Trendów 2024, ranking blogów e-commerce 2024
Czy można powiedzieć, że Prouvé to także „kobieca marka”?
Słuchaj podcastu NowyMarketing
To marka dla tych, którzy chcą otaczać się pięknymi zapachami, dbać o siebie oraz ułatwiać sobie codzienne obowiązki. Tworzymy produkty dla wszystkich – jedne są dedykowane kobietom, inne mężczyznom, a część z nich jest unisex.
Prouvé opiera swoją dystrybucję na Multi Level Marketingu. Istnieje przekonanie, że jest to sektor, w którym prym wiodą kobiety. Czy to słuszne stwierdzenie?
Faktycznie na rynku są firmy MLM, w których działają przede wszystkim kobiety. Ale tak naprawdę to branża idealna dla wszystkich, którzy szukają alternatywnego sposobu pracy, zarabiania lub dorabiania, chcą być niezależni – sami decydować o tym ile, gdzie, z kim i jak pracują. To też idealne rozwiązanie dla osób, które marzą o założeniu własnej firmy, ale brakuje im pomysłu, odwagi albo pieniędzy. Dzięki marketingowi sieciowemu mogą spełnić to marzenie i uczyć się biznesu, minimalizując koszty swojej działalności.
Jakie cechy musi posiadać specjalista zajmujący się marketingiem sieciowym i sprzedażą bezpośrednią?
Przede wszystkim musi być otwarty, umieć nawiązywać i podtrzymywać relacje. Bo to głównie na relacjach opiera się działalność w tej branży. Powinien słuchać, rozmawiać z klientami i wyciągać wnioski. Musi być też na bieżąco z tym, co dzieje się na rynku i szybko reagować na zmiany. A tym, którzy decydują się na budowanie własnych struktur, bardzo przydaje się energia i charyzma. Muszą mieć ciągły kontakt z członkami swojej grupy, przekazywać im wiedzę, motywować do działania i pomagać w wyznaczaniu celów.
Marketing sieciowy jest powszechnie kojarzony z branżą kosmetyczną. W jakich innych branżach sprawdza się ten sposób sprzedaży?
To prawda – najwięcej firm zajmuje się sprzedażą kosmetyków i środków czystości. Ale są też marki, które w swojej ofercie mają produkty z kategorii wellness, suplementy diety, AGD, produkty finansowe i ubezpieczeniowe, a nawet fotowoltaikę.
Jaką rolę w budowaniu biznesu opartego na MLM odgrywają media społecznościowe?
Ogromną. Jak już wspomniałam, odniesienie sukcesu w tej branży w dużej mierze zależy od relacji, jakie nawiązujemy. To podstawa tego biznesu. Media społecznościowe bardzo to ułatwiają. Pomagają budować wizerunek marki oraz markę osobistą jej liderów i partnerów, pozyskiwać klientów i utrzymywać z nimi kontakt oraz zarządzać relacjami z osobami w strukturze danego lidera.
Czy pandemia miała wpływ na biznesy oparte na modelu MLM?
Oczywiście – tak jak wiele branż, nas także dotknęły problemy związane z rosnącymi cenami i dostawami surowców czy opakowań. Mimo tego, w tym czasie większość firm MLM dobrze prosperowała. Współpracujący z nimi partnerzy szybko przestawili się na tryb pracy i sprzedaż online. W trakcie pandemii wiele osób, które straciły pracę albo miały ograniczone dochody, właśnie w tej branży znalazło sposób na zarobienie lub dorobienie do domowego budżetu. W mojej firmie wszyscy działaliśmy na pełnych obrotach. Osiągnęliśmy w tym czasie rekordowe obroty, wprowadzaliśmy nowe produkty, rozwinęliśmy się na rynkach zagranicznych, przybywało nam nowych partnerów.
Sprzedaż produktów online zwiększyła się aż o 35% tylko na przestrzeni lat 2019 i 2020. Dlatego automatycznie obserwujemy świetne wzrosty finansowe w wielu firmach reprezentujących biznes MLM. Ta branża jest bardzo elastyczna i potrafi szybko dostosować się do trendów rynkowych.
Jakie są obecnie największe wyzwania branży beauty?
Wciąż są to dynamiczne, trudne do przewidzenia zmiany cen i dostępności surowców i opakowań oraz wydłużające się terminy ich dostaw. To ma wpływ na zaplanowanie budżetu oraz cały proces produkcji i wprowadzania produktów na rynek.
Czy jako Ambasadorka Przedsiębiorczości Kobiet ma Pani jakieś rady dla przyszłych bizneswoman?
Z pewnością pasja i wiedza to dwa niezbędne elementy. Bardzo przydaje się także determinacja, dobre nastawienie, umiejętność słuchania innych, dobre planowanie i wyznaczanie celów. To daje nam nowe spojrzenie na sprawy, które często okazują się prostsze niż myślałyśmy. Ważne jest określenie wartości, którymi chcemy się kierować. Zawsze też powtarzam kobietom, które startują w biznesie, by nie były dla siebie zbyt surowe.
O rozmówczyni:
Katarzyna Trawińska
Od kilkunastu lat działa w branży beauty i marketingu sieciowego. Stworzyła międzynarodową markę kosmetyczną – Prouvé, której produkty dostępne są w 30 krajach. Jest autorką książki „Biznes społecznościowy. MLM moimi oczami”, w której dzieli się swoją wiedzą na temat tej branży, podaje ciekawe przykłady wzięte z życia oraz inspirujące rozwiązania i skuteczne drogi rozwoju, by lepiej zrozumieć, jak działa ten biznes.
Jest Ambasadorką Przedsiębiorczości Kobiet. Od lat angażuje się w ich sprawy, wspierając je w życiu prywatnym i zawodowym. Dzieli się z nimi swoją wiedzą, motywuje do działania i zachęca do brania spraw we własne ręce.