Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

W jaki sposób skutecznie docierać do „cyfrowych zombie”? Jak tworzyć brain-friendy komunikację reklamową? Czy marki powinny podejmować tematy związane ze zdrowiem psychicznym?

SPRAWDŹ

Audyt marketing automation – jak i dlaczego warto go przeprowadzić?

Audyt marketing automation – jak i dlaczego warto go przeprowadzić?
O autorze
5 min czytania 2022-08-09

fot.  depositphotos.com

Technologia, nawyki zakupowe, prawo, czy trendy podlegają nieustannym transformacjom. A ponieważ w oparciu o nie planowane są działania prowadzone w zakresie marketing automation to i one wymagają odpowiedniego dostosowania. By móc spać spokojniej ze świadomością, że Twoi obecni i przyszli klienci są właściwie zaopiekowani, rozważ przeprowadzenie audytu.

Dlaczego warto przeprowadzić audyt marketing automation?

Wszystkie działania, które skupiają się wokół budowania doświadczeń klienta i projektowania jego podróży są szczególnie ważne. Nawyki zakupowe i zachowania kupujących mogą ulec zmianie w dosłownie jednej chwili. Udowodniła nam to wyjątkowo jasno pandemia. Podobnie zresztą jak udowadnia czas wojny na Ukrainie. Konsumenci masowo rezygnują z zakupu produktów, które pochodzą z Rosji. Regularne sprawdzanie procesów automatyzacji marketingu jest więc kluczowe, by zaspokoić zainteresowania i potrzeby odbiorców oraz sprostać ich wymaganiom.

Audyt marketing automation pozwala nie tylko dokonać analizy wewnętrznego systemu marketingu i poszczególnych działań marketingowych, ale także otoczenia rynkowego firmy i jej konkurentów. Dzięki niemu przygotowanie strategii działań czy zweryfikowanie już istniejącej staje się prostsze niż kiedykolwiek. To dobry moment na przystanek i zastanowienie się, z jakimi wyzwaniami się mierzysz na co dzień, jakie są Twoje cele biznesowe, perspektywy rozwoju oraz cele samego audytu. Przykładowo, jeśli chcesz generować więcej leadów, analiza przeprowadzona w trakcie audytu wskaże Ci obecny stan oraz rozwiązania, które pomogą już istniejący proces ulepszyć.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Audyt marketing automation wymaga odpowiednich zasobów – czasu, pieniędzy, ludzi. Tego procesu nie można (jeszcze!) oddać maszynom i tak jak m.in. przy audycie SEO, wrzucić linka swojej strony do odpowiedniego narzędzia i otrzymać pełną analizę możliwą do pobrania w formacie PDF. W procesach automatyzacji marketingu występuje tyle zmiennych, że do jak najpełniejszego przeprowadzenia audytu niezbędny jest człowiek. Możesz wydelegować to zadanie osobom z działu marketingu w swojej firmie, jeśli posiadają odpowiednie kompetencje, i na podstawie checklisty i dostępnych w sieci materiałów przygotują odpowiednią analizę. Możesz także w tym celu zatrudnić agencję, a nawet specjalistów dostawcy technologii marketing automation.

Audyt marketing automation powinien zawierać co najmniej:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • Ocenę stanu jakości bazy kontaktów (w tym analizę wskaźników oraz technologicznych ustawień (SPF / DKIM / DMARC)
  • Ocenę stanu wdrożenia narzędzia do marketing automation
  • Analizę scenariuszy automatyzacji i wyników poszczególnych kampanii
  • Analizę strony i działań konkurencji
  • Wnioski oraz rekomendacje

Bezpieczeństwo – RODO

W dobie trwającej rewolucji prywatności respektowanie praw konsumentów ustanowionych na podstawie RODO jest ważniejsze niż kiedykolwiek. Jako jedna ze stron, kupujący, jesteśmy bardziej świadomi – przed wyrażeniem zgody na przetwarzanie danych chcemy wiedzieć, w jakim celu będą one wykorzystywane. Aby móc spełnić oczekiwania informacyjne swoich klientów, najpierw sam powinieneś wiedzieć jak ten proces wygląda po stronie Twojej firmy.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Czy posiadasz system wyrażania podwójnej zgody na otrzymywanie komunikacji marketingowej? Czy Twój klient po wpisaniu danych w formularzu ma możliwość potwierdzenia swojego zapisu poprzez kliknięcie linku aktywacyjnego w wiadomości potwierdzającej? Czy Twój klient dokładnie wie, na co wyraża zgodę? Od którego momentu rozpoczynasz śledzenie użytkownika, czy odpowiednio informujesz go o zbieraniu „ciasteczek”? Czy przechowujesz wszystkie zgromadzone informacje o swoich użytkownikach w jednym miejscu? Choć nie jest to jeden z wymogów bezpośrednich RODO to centralna baza danych pomaga zarządzać danymi osobowymi, zgodami wyrażonymi przez użytkowników, ich datami oraz ich formą, jak również usunąć te wszystkie informacje w mgnieniu oka, jeśli zajdzie taka potrzeba. Zgodnie z ustawą RODO na prośbę użytkownika firma przetwarzająca jego dane ma obowiązek udostępnić je wskazanemu podmiotowi.Wszystkie informacje, które posiadamy na temat danego użytkownika możemy w każdym momencie wyeksportować na plik csv i przesłać w dowolne wybrane przez użytkownika miejsce.

Prawa konsumenta ustanowione RODO:

  1. Prawo do wyrażenia lub nie zgody na przetwarzanie danych
  2. Prawo dostępu do danych
  3. Prawo do bycia „zapomnianym” – usunięcia danych
  4. Prawo do poprawienia danych i do sprzeciwu
  5. Prawo do uzyskania pełnej informacji na temat procesu przetwarzania danych

Weryfikacja zakresu wdrożenia

Wdrożenia technologii marketing automation zasadniczo nie są łatwe. To proces, który powinien rozpocząć się od odpowiedniego zaplanowania – zdefiniowania celu oraz jej zakresu. Niestety w wielu przypadkach tak się nie dzieje, a bez planowania i ustalonej strategii działania, nawet po poprawnym wdrożeniu ścieżek automatyzacji trudno będzie zweryfikować, czy osiągnęliśmy pożądane rezultaty. Podczas gdy strategie są daleko wybiegającymi w przyszłość dokumentami określającymi plany na najbliższe kilka kwartałów i kierunki rozwoju, potrzebny jest pit stop i zbadanie stopnia technicznej implementacji narzędzia tu i teraz. Czy oprogramowanie do automatyzacji zostało zainstalowane wszędzie tam, gdzie go potrzebujesz – na Twojej głównej stronie internetowej, w aplikacji mobilnej, na blogu, w sklepie internetowym itd. Czy wszystkie niezbędne eventy zostały prawidłowo skonfigurowane (np. poprzez Google Tag Managera lub przez dodanie odpowiednich fragmentów kodu przez Twoich front-end developerów). Czy zintegrowałeś system do automatyzacji z innymi systemami, z których korzysta Twoja firma, jak np. system księgowy czy CMS? Czy korzystasz z gotowych integracji, spinasz 2 aplikacje przy pomocy rozwiązań takich jak Zapier, czy też przekazujesz dane poprzez REST API? Kiedy ostatni raz weryfikowałeś, czy dane i zdarzenia są odpowiednio przesyłane do Twojego systemu marketing automation? Integracja z innymi systemami pozwoli Ci stworzyć pełen obraz interakcji między użytkownikiem a Twoją firmą i kompleksowe źródło wiedzy o klientach w jednym miejscu.

Scenariusze automatyzacji w praktyce

Wdrożenie odpowiednich ścieżek automatyzacji nie gwarantuje, że jak za dotknięciem magicznej różdżki pozyskasz setki nowych klientów czy uzyskasz ROI wielokrotnie przewyższający inwestycję w narzędzie marketing automation. Mimo ogromnych możliwości to wciąż technologia, która bez pracy człowieka i jego kompetencji nie zdziała cudów. Po utworzeniu ścieżek automatyzacji pamiętaj o testowaniu i sprawdzeniu, czy wszystkie elementy treści są prawidłowe i na swoim miejscu. Praca nie kończy się na aktywowaniu ścieżek automatyzacji. Równie ważna, co ich zaprojektowanie i skonfigurowanie, jest analiza reakcji użytkowników na poszczególne automatyzacje i ich optymalizacja, tak by spełniały ich oczekiwania.

Jeśli jeszcze tego nie robisz, to audyt jest ku temu świetną okazją. Specjaliści przygotowujący go wskażą, która z automatyzacji konwertuje najlepiej, co można zmienić, aby uzyskiwać lepsze efekty oraz, jakie jeszcze ścieżki automatyzacji można wdrożyć, by spełnić Twoje cele biznesowe.

Cele i zakres wdrożenia automatyzacji marketingu

  1. Większa liczba leadów >>> chatbot typu lead generation
  2. Zwiększenie subskrybentów newslettera >>> Exit-intent pop-up na treściach blogowych
  3. Skrócenie procesu zakupowego >>> automatyzacja umówienia spotkania z handlowcem
  4. Obniżenie bounce rate>>> Pop-up ze zniżką na pierwsze zakupy i zapisem do Newslettera
  5. Zwiększenie wartości koszyka produktowego>>>Rekomendacje produktowe na stronie
  6. Poprawa konwersji >>> automatyzacja ratowania koszyków

Analiza konkurencji

To coś, czego nie może zabraknąć w żadnym audycie. W końcu jak masz przegonić swoją konkurencję i zapewnić swoim klientom jeszcze lepszą obsługę i pozytywne doświadczenia, jeśli nie wiesz jakie działania w tym kierunku w tym samym czasie podejmują Twoi konkurenci? Taki audyt możesz wykonać przy odpowiednim nakładzie pracy sam i samodzielnie zrobić przegląd wdrożonych ścieżek automatyzacji oraz używanych kanałów komunikacji – zapisz się do newslettera, dodaj przedmioty do koszyka, a następnie opuść stronę i przerwij proces zakupowy, by sprawdzić, czy wdrożona została automatyzacja ratowania porzuconych koszyków; wypełnij formularz typu lead generation, porozmawiaj z chatbotem i sprawdź czy Twoje konkurencja prowadzi kwalifikację leadów, czy zbiera zapisy do newslettera, czy nawet posiada podpiętą na chacie bazę wiedzy. Dzięki takiemu researchowi jesteś w stanie sprawdzić nie tylko to, co jeszcze możesz wdrożyć, ale jak zrobić to lepiej niż Twoja konkurencja i zyskać znaczącą przewagę.

Automatyzacja marketingu to wspaniałe, lecz wciąż jeszcze skomplikowane oprogramowanie do budowania trwałej relacji z klientem przy pomocy personalizacji i komunikacji wielokanałowej dostarczanej na czas. Choć wiele procesów jesteś w stanie zmapować i przeanalizować sam, warto zastanowić się nad skorzystaniem z pomocy wykwalifikowanych specjalistów z tej dziedziny, by mieć pewność, że żaden istotny szczegół nie umknie Twojej bądź Twojego zespołu uwadze.

 

Autorzy:

Mike Korba – chief commercial officer, co-founder w User.com, ekspert marketing automation, szkoleniowiec w sprawnymarketing.pl, pasjonat i teoretyk Internetu, praktyk e-marketingu, wykładowca na kierunku marketing internetowy w krakowskiej AGH – przedmiot „Growth Hacking”. W branży marketingowej pracuje od ponad 19 lat. Zna zarówno perspektywę pracy w agencji reklamowej (7 lat jako szef działu digital) oraz specyfikę pracy w dziale marketingu. Przedsiębiorca internetowy, rozumie, co to znaczy „robić marketing przy ograniczonych zasobach”. Mówca na wielu konferencjach m.in.: Websummit, SaaStock, Infoshare.

 

Sabina Sęk – junior marketing managerka w User.com z doświadczeniem w promocji projektów społecznych zdobywanym m.in jako Menedżerka Ogólnopolska Pionu PR w SF BCC oraz Koordynatorka ds. Promocji w Stowarzyszeniu Wiosna. Entuzjastka marketingu z otwartą, pełną pomysłów głową.