Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

W jaki sposób skutecznie docierać do „cyfrowych zombie”? Jak tworzyć brain-friendy komunikację reklamową? Czy marki powinny podejmować tematy związane ze zdrowiem psychicznym?

SPRAWDŹ

Big data w content marketingu i zarządzaniu treścią

Big data w content marketingu i zarządzaniu treścią
O autorze
5 min czytania 2022-08-17

fot. depositphotos.com

273.4 miliardów dolarów – na tyle szacuje się ogólną wartość rynku big data do 2026 roku*. Dziś stosuje się go już nie tylko we wsparciu badań naukowych czy analizach bankowych, ale też w formie wsparcia content marketingu. Takie połączenie optymalizuje zyski, pozwala lepiej poznać klienta i stworzyć dla niego spersonalizowaną treść. Przeczytaj co jeszcze osiągniesz dzięki kombinacji big data z content marketingiem.

Content marketing – dlaczego go potrzebujemy?

Zanim poznasz korzyści płynące z połączenia content marketingu i big data, warto zdać sobie sprawę z tego, co właściwie opisują te pojęcia. Mówiąc najprościej, content marketing to proces planowania, tworzenia i udostępniania treści, które mają angażować użytkownika. W zależności od założeń strategii mogą one m.in. motywować odbiorcę do zakupu, zwiększać widoczność witryny czy budować wizerunek eksperta.

Co ciekawe, potrzeba content marketingu jest widoczna nie tylko z perspektywy marki, ale też klienta. 70% badanych przyznaje, że woli zdobyć informacje o spółce poprzez wpisy blogowe niż przyswajać tradycyjne formy reklamy*.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Personalizowane treści budują wartość marki w oczach konsumenta. Pozwalają również poczuć bliższą więź z firmą. 82% użytkowników potwierdza, iż myśli pozytywnie o spółce, która przygotowuje content dostosowany pod indywidualne potrzeby*. Takie liczby pokazują więc, że inwestycja w jakościowe treści jest opłacalna zarówno dla przedsiębiorstw, jak i odbiorców.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Jak wspierać content marketing, by był jeszcze skuteczniejszy? Odpowiedź kryje się w danych.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Czym jest big data?

O big data mówimy wtedy, gdy mamy do czynienia z potężnymi zbiorami danych. Są to tak duże ilości informacji, że do ich przetwarzania potrzebne są nowe technologie. Klasyczne, znane nam już oprogramowania są bowiem nieprzystosowane do analizy i zarządzania na tyle rozbudowanymi strukturami. Zbiory znalazły zastosowanie m.in. w marketingu, a w tym także w jego odnodze, czyli content marketingu.

Jak rozpoznać big data? Oto ich 3 podstawowe cechy:

  • ilość – są to duże ilości nieustrukturyzowanych danych, często przekraczające objętość setek terabajtów, a nawet petabajtów;
  • różnorodność – zapewniają dostęp do zróżnicowanych informacji, mogą obejmować m.in. teksty, pliki dźwiękowe, wideo czy grafiki;
  • szybkość – nowe dane pojawiają się każdego dnia, a tempo ich przyrostu jest błyskawiczne

Skąd właściwie pozyskuje się big data? Mówiąc wprost: zewsząd. Doskonałym źródłem informacji są social media. Sam Facebook (obecnie już funkcjonujący pod nazwą Meta) generuje każdego dnia 4 petabajty danych, czyli milion gigabajtów*. Jak lepiej to zwizualizować? Tak przedstawiają się ilości informacji pozostawianych przez nas w Internecie:

  • 333.2 miliony wysłanych maili dziennie*;
  • 46 740 zdjęć dodanych na Instagramie w ciągu minuty*;
  • 5 milionów zdjęć i filmów udostępnionych przez Snapchat każdego dnia*;
  • ponad 350 000 tweetów na Twitterze w ciągu minuty*;
  • 500 godzin filmów na YouTubie udostępnianych w każdej minucie*.

A to jedynie wierzchołek góry lodowej. Gołym okiem widać więc, że aktywność w Internecie jest ogromna, a za nią podążają równie obszerne pakiety danych. Jak możesz je wykorzystać w content marketingu?

Współpraca big data z content marketingiem

Potencjał drzemiący w potężnej bazie informacji powoduje dreszcz ekscytacji i chęć natychmiastowego wykorzystania zgromadzonych danych. Tu tkwi jednak podstawowy problem z big data – jak właściwie zagospodarować zdobyte fakty, by przydały się w content marketingu i zarządzaniu treścią?

Podstawowym krokiem jest segregowanie danych. Pomogą Ci w tym odpowiednie narzędzia oraz specjaliści od analityki big data. To kluczowy etap – dzięki niemu jesteś w stanie odsiać zbędne (przynajmniej chwilowo) informacje i zająć się tymi, które przyniosą wymierne efekty.

Analiza uszeregowanych zasobów otwiera zupełnie nowe drzwi w content marketingu. Fakty dotyczące odbiorcy pomagają w tworzeniu strategii, wspierają w przygotowaniu i weryfikacji grupy docelowej, a także zwiększają konwersję. Choć dziś wykorzystywanie ogromnych zasobów danych jest jeszcze nowością, to warto zapamiętać jedno: nie ma marketingu przyszłości bez big data.

Jak zasoby big data wspierają działania content marketingowe?

Z solidnej bazy informacji możesz skorzystać na różnych etapach działań content marketingowych. Fakty o klientach przydadzą się między innymi przy:

  • tworzeniu strategii;
  • przygotowywaniu treści blogowych;
  • wyborze redakcji do publikacji zewnętrznych;
  • tworzeniu haseł reklamowych i pracy kreatywnej.

Jakie wnioski możesz wyciągnąć z analizy big data i jakie efekty przyniesie wdrożenie ich do content marketingu?

Zobacz, do kogo mówisz

Zdefiniowanie grupy odbiorców to fundament każdego działania marketingowego. Już na samym początku warto wyzbyć się przekonania, że produkty oferowane przez firmę są dedykowane każdemu. Znacznie lepiej jest stworzyć obraz osób, które realnie będą zainteresowane usługami i mogą na nich skorzystać. Dzięki temu treści przygotowywane w ramach content marketingu będą spełniać potrzeby odbiorców i odpowiadać na ich oczekiwania.

Jak można łatwo się domyślić, obszerna baza danych to prawdziwa kopalnia złota, gdy potrzebujemy informacji o użytkownikach. Za pomocą big data poznamy m.in. ich wiek, zainteresowania, jaki rodzaj treści preferują, w jakiej formie konsumują content itd. Tak opisana grupa docelowa pozwoli stworzyć idealnie dopasowany i angażujący przekaz.

Poznaj zachowanie klienta

Każdy konsument podejmuje działania i ma swoje upodobania. Znajomość zachowania klientów z grupy docelowej to zaś sposób na usprawnienie swojego biznesu i skuteczne zarządzanie treścią. Możesz wówczas nie tylko dostosować content marketing do potrzeb odbiorców, ale także przewidzieć ich przyszłe ruchy.

Wdrożenie big data umożliwia np. określenie, z jakiej platformy najchętniej korzystają Twoje grupy docelowe. Dzięki temu wiesz, w jakich kanałach najlepiej wdrożyć content marketing, by był efektywny. Zbiory danych pozwalają zaplanować działania oparte na konkretnych danych, nie tylko na domysłach. To właśnie temu zawdzięczają swoją skuteczność.

Zamień odbiorców w kupujących

Wiesz już, że z pomocą big data określisz grupę (lub grupy) odbiorców, jej zachowania, preferencje i dobierzesz odpowiednie środki komunikacji. Stąd zaś krótka droga do wygenerowania leadów i zwiększenia konwersji.

Gdy masz tak obszerne dane dotyczące użytkownika, będziesz w stanie zdefiniować, co skłania go do zakupu, jakie wartości ceni i na jakim etapie lejka sprzedażowego spędza najwięcej czasu. Możesz zatem wyciągnąć wnioski, dlaczego szybko opuszcza stronę, porzuca koszyk tuż przed transakcją lub rezygnuje z rejestracji. Znając powody takiego zachowania masz możliwość zmiany tej tendencji dzięki celowanemu content marketingowi.

Zatrzymaj konsumenta

Część konsumentów dokona zakupu tylko raz, podczas gdy inni będą regularnie wracać do danej marki. Dostęp do big data sprawia, że możemy porównać ich zachowania, preferencje zakupowe i zobaczyć, co ich różni. Dogłębna analiza dużej ilości danych to więc sposób na to, by dostosować działania content marketingowe i zmienić jednorazowego klienta w regularnego, lojalnego odbiorcę.

Wykorzystaj trendy

Tak potężna baza informacji o użytkowniku daje dostęp do zupełnie nowych możliwości. Na podstawie dostępnych danych jesteś w stanie dokładnie poznać profil behawioralny konsumenta i wyciągnąć wnioski o jego potrzebach.

Analiza problemów i oczekiwań klienta pozwala z kolei wychwycić trendy i zmieniające się kierunki. Dzięki temu firma może poprowadzić zupełnie nową, spersonalizowaną kampanię. Content maksymalnie dopasowany do odbiorcy będzie dla niego wartościowy, przez co chętniej podejmie on interakcje.

Zmniejsz koszty e-marketingu

Nie da się ukryć, że koszty gromadzenia i analizowania big data są spore. Im więcej informacji chcemy użyć, tym więcej przyjdzie nam zapłacić. Mimo to działania content marketingowe oparte na danych mogą pomóc w zrównoważeniu budżetu, a nawet doprowadzić do oszczędności. Jak to możliwe?

Przygotowywanie treści bez dokładnej analizy informacji jest swego rodzaju błądzeniem po omacku. Trudno więc oczekiwać, że takie działania będą efektywne. W rezultacie prowadzą jedynie do niepotrzebnego wydatku. Tak przygotowany content często nie trafia do odbiorców, nie odpowiada na ich potrzeby i nie zachęca ich do zakupu lub skorzystania z usługi.

Wykorzystanie informacji zgromadzonych dzięki big data diametralnie zmienia tę sytuację. Dane wspierają content marketing i pozwalają jasno określić, w jakim sposób zarządzać treścią. W efekcie działania są wartościowe dla użytkowników i pozwalają wpłynąć na ich decyzje zakupowe przy jednoczesnym zredukowaniu liczby nietrafionych czynności.

Content marketing wzbogacony o big data – marketing przyszłości

Nowe rozwiązania z zakresu marketingu i działań contentowych pojawiają się nieustannie i pokazują innowacyjne kierunki, które można obrać. Big data to bez wątpienia jedno z najważniejszych odkryć o ogromnym potencjale. Analiza zgromadzonych danych pozwala wyznaczyć kierunek, w którym należy optymalizować treści i zwiększać wyniki. Umożliwia również tworzenie spersonalizowanego contentu dopasowanego do potrzeb i oczekiwań użytkownika, a także dostarcza narzędzia do estymowania ruchu i monetyzowania treści.

Choć sprawne korzystanie z takiego katalogu danych wymaga nieco inwestycji – zarówno pieniędzy, jak i czasu – to warto uwzględnić je w swoich strategiach. Połączenie content marketingu z big data z pewnością będzie wciąż rozwijało się na przestrzeni kolejnych lat. Nie zostawaj więc w tyle!

 

*Big Data Market by Component, Deployment Mode, Organization Size, Business Function (Finance, Marketing & Sales), Industry Vertical (BFSI, Manufacturing, Healthcare & Life Sciences) and Region – Global Forecast to 2026
*Content Marketing Infographic | Demand Metric
*Content Marketing Infographic | Demand Metric
*Facebook’s top open data problems
*Daily number of e-mails worldwide 2025 | Statista
*Data Never Sleeps 5.0
*Snap Inc. – Investor Relations, 2022
*Internet Live Stats
*Tubefilter, 2019