fot. Instagram.com/Banksy
Banksy zamieścił w mediach społecznościowych post, który wskazuje, że popularna marka odzieżowa wykorzystała jego grafiki bez pozwolenia, naruszając prawa autorskie. Artysta skierował swój wpis do „wszystkich złodziei sklepowych” i zachęcił ich do wizyty w salonie Guess przy Regent Street. W poście pojawiło się także zdjęcie przedstawiające tamtejszą witrynę. Na manekinach prezentują się ubrania ze znanymi ilustracjami, a za nimi, na ścianie, widnieje postać znana z grafiki „Flower Thrower”.
Zobacz również
Poczęstowali się moimi pracami bez pytania. Dlaczego więc nie mielibyście zrobić tego samego z ich ubraniami? – pisze Banksy na Instagramie.
Wyświetl ten post na Instagramie

Światowy Dzień Książki 2025. Marketerzy polecają swoje ulubione lektury
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Guess odpowiada
Jak poinformowali przedstawiciele firmy, zarzuty są niesłuszne, ponieważ wykorzystanie grafik Banky’ego było zgodne z prawem. Guess wyjaśnia, że firma Brandalised, która współtworzyła kolekcję, posiada prawa do komercjalizacji i wykorzystania prac Banksy’ego na rozmaitych towarach.
Nie wiadomo, czy Banksy zatwierdził lub nawet wiedział o tej współpracy. Jeżeli o tym wiedział, to być może jego wypowiedź jest próbą stworzenia jakiegoś rodzaju kampanii marketingowej. Jeśli zaś nie wiedział, to najpewniej jest mocno zirytowany, zwłaszcza że mainstreamowe marki nie idą w parze z jego asystemowymi poglądami – powiedziała w rozmowie z BBC brytyjska prawniczka Liz Ward.
W reakcji na niepokojący post Banksy’ego, który mógł zostać odczytany jako namawianie do kradzieży, gigant odzieżowy postanowił tymczasowo zamknąć swój butik w Londynie przy Regent Street. Ponadto w pobliżu sklepu zauważono większą liczbę ochroniarzy, a kontrowersyjna witryna została zakryta.
Zdaniem dyrektora kreatywnego marki, kolekcja GUESS x Brandalised łącząca motywy znane z grafik Banksy’ego miała być sposobem na „okazanie wdzięczności” dla twórczości artysty.
Graffiti Banksy’ego miało fenomenalny wpływ na sztukę i do tej pory jest obecne w kulturze popularnej – mówił Paul Marciano, chief creative officer GUESS.
PS
Kilka lat temu Banksy przegrał walkę o prawa do własnej pracy – Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej orzekł, że dopóki ukrywa on swoją tożsamość, nie może rościć praw do swoich dzieł.