Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

Popularne serwisy pod lupą UOKiK. Powodem nieprawidłowe oznaczanie reklam

Popularne serwisy pod lupą UOKiK. Powodem nieprawidłowe oznaczanie reklam
Prezes UOKiK postawił zarzuty Ringier Axel Springer Polska i Wirtualna Polska Media za nieprawidłowe oznaczanie treści reklamowych. Spółkom grozi kara w wysokości do 10% obrotu.
O autorze
2 min czytania 2022-12-21

fot. Twitter.com/UOKiK

Prawidłowe oznaczanie treści reklamowych w internecie od miesięcy budzi wiele dyskusji, a szczególny nacisk w ostatnim czasie kładzie się na komunikowanie o płatnej współpracy influencerów. W celu zgromadzenia wszelkich niezbędnych informacji na ten temat wydano „Rekomendacje Prezesa UOKiK dotyczące oznaczania treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych”.

Materiały tworzone są we współpracy lub na zlecenie reklamodawców pojawiają się również opiniotwórczych w serwisach internetowych oraz na ich profilach w mediach społecznościowych. Okazuje się, że popularne serwisy nie zawsze dbają o prawidłowe oznaczanie każdego przekazu komercyjnego tak, aby konsumenci nie mieli wątpliwości, że mają do czynienia z reklamą.

Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, w ramach postępowania wyjaśniającego, wszczętego w czerwcu br., analizuje sposoby publikacji różnego rodzaju materiałów handlowych na portalach internetowych. W szczególności przygląda się artykułom sponsorowanym, reklamie natywnej, akcjom specjalnym czy reklamom display.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Zgodnie z prawem materiały w serwisach internetowych muszą być jasno oznaczone, aby wynikało z nich, iż ich publikacja jest wynikiem komercyjnej współpracy z reklamodawcą. W ocenie Prezesa Urzędu wymagania takie mogą spełniać oznaczenia typu „reklama”, „materiał reklamowy na zlecenie” czy „tekst sponsorowany” – podkreśla UOKiK.

Wydawcy Onetu i wp.pl wprowadzają czytelników w błąd?

Po przeanalizowaniu materiałów o charakterze komercyjnym prezes Urzędu wszczął postępowania przeciwko Ringier Axel Springer Polska (m.in. onet.pl, businessinsider.com.pl, newsweek.pl) i Wirtualnej Polsce (m.in. wp.pl, o2.pl, pudelek.pl). Spółkom został przedstawiony zarzut wprowadzania konsumentów w błąd poprzez nieoznaczanie lub niewłaściwe oznaczanie treści komercyjnych.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Niektóre z oznaczeń budziły wątpliwości w zakresie ich przejrzystości i czytelności. Chodzi w szczególności o sformułowania: „artykuł we współpracy z partnerem”, „prezentacja partnera”, „partner materiału”, „partnerem treści jest…”, „partner serwisu”, które niekoniecznie mogą być odbierane jako komunikowanie o formie reklamy. Co więcej, niektóre z treści promujących produkt, usługę lub markę reklamodawcy nie były oznaczone w żaden sposób.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Wątpliwości Urzędu wzbudził także sposób publikowania okien przekierowujących do komunikatów reklamowych. Tzw. boksy (kafelki) lub zajawki (linki) powinny być specjalnie wyodrębnione i oznaczone, aby wyróżniały się na tle sąsiadujących publikacji o charakterze informacyjnym czy publicystycznym.

Jeśli zarzuty się potwierdzą, Ringier Axel Springer Polska i Wirtualna Polska Media mogą ponieść karę w wysokości 10 proc. obrotu.

– Redakcje są aktywnymi uczestnikami kontraktu z reklamodawcami i mają realny, często kluczowy wpływ na sposób prezentacji materiałów, którymi zarządzają. Próba pozorowania neutralnego charakteru treści, podczas gdy są one publikowane za wynagrodzenie lub innego rodzaju korzyść ekonomiczną, jest niezgodna z prawem. W dłuższej perspektywie może też skutkować utratą zaufania użytkowników do materiałów zamieszczanych w serwisach. Konsumenci powinni od razu móc rozpoznać, czy określony artykuł jest reklamą, czy niezależnym materiałem, zaś wydawcy muszą rzetelnie oznaczać komercyjne współprace – komentuje Tomasz Chróstny.

Prezes Urzędu prowadzi także postępowania wyjaśniające w sprawie Agory i Grupy Interia.pl w kontekście prawidłowego oznaczania treści komercyjnych.

PS. Rekomendacje UOKiK okiem ekspertów

Zapytaliśmy ekspertów z branży influencer marketingu, social mediów, PR-u oraz medioznawców o opinie na temat nowego dokumentu i zmian, jakie mogą przynieść rekomendacje dla całej branży, marek i  konsumentów.

PS 2. UOKiK kontra reklamy alkoholi

Do UOKiK zaczęło spływać coraz więcej informacji od konsumentów o reklamach alkoholi. Urząd potwierdził też, że sam zauważa problem i jak wskazał – sprawa została przekazana do Prokuratury Krajowej.