10 zasad współpracy agencji marketingowych z vlogosferą

10 zasad współpracy agencji marketingowych z vlogosferą
O tym, że współpraca polskich marek z blogosferą jest działaniem wpisywanym często na stałe w harmonogramy działań marketingowych – nikt już nie dyskutuje. Polscy blogerzy udowodnili w niejednej kampanii, że nie tylko są kreatywni, ale także generują ogromne zasięgi i zaangażowanie.
O autorze
3 min czytania 2015-02-10

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Jednak rok 2015 będzie należał do Youtube i vlogosfery. Liczba kanałów w serwisie Youtube w Polsce rośnie jak grzyby po deszczu. Wiele z nich to vlogi nastawione na czystą rozrywkę. Agencjom, które chcą realizacje video włączyć w działania marketingowe zależy na solidnej współpracy i wymiernych efektach. Jak zatem odróżnić vlogera z potencjałem i pomysłami, od tego który na fali buzz`u stał się popularny? Nie zawsze liczba unikalnych użytkowników na blogu, fanów na Facebook`owym koncie czy liczba subskrypcji na kanale Youtube oznacza, że popularny vloger jest odpowiednim kandydatem do reprezentowania naszej marki. Jest jednak 10 wskazówek, których zastosowanie sprawi, że współpraca z vlogerem będzie przyjemnością, a nie koszmarem.

1. Zrób research

Pierwsza i najważniejsza sprawa to dobra znajomość contentu kanału. Jeśli chcemy z kimś tworzyć kampanię lepiej, aby znać styl realizacji materiałów video. Obejrzyj jak najwięcej materiałów na kanale vlogera. Sprawdź, czy materiały są pogrupowane w playlisty. Dla marek, których komunikacja jest zbudowana w oparciu emocje i relacje z klientem, ważne będą takie szczegóły jak to, czy vloger dba o relację ze swoimi odbiorcami, np. odpisuje na komentarze.

2. Przedstaw się

Jeśli kanał vlogera spełnił Twoje oczekiwania następnym krokiem będzie bezpośredni kontakt z nim. Może być to od razu mail z propozycją współpracy. Warto jednak troszkę się wysilić i wysłać vlogerowi spersonalizowany prezent. To na pewno ociepli jego stosunek do Twojej marki. Nie oczekuj, że tym prezentem się pochwali. Jeśli jednak to zrobi, to znak, że „pierwsze lody zostały przełamane” a vloger wykonał przychylny gest w stronę Twojej marki. Możesz się czuć doceniony.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

3. Wrzuć na luz

Kontaktując się w sprawie oferty z vlogerem, pamiętaj, by zawsze dobrze określić cele kampanii oraz Twoje oczekiwania. Przygotuj rzetelny brief. Nie planuj jednak wszystkich działań w briefie za vlogera. Pamietaj, że to on zna swoich odbiorców najlepiej. Topowi polscy vlogerzy tworzą strategie na kampanię w oparciu o swoje doświadczenia. Bardzo często agencje dają vlogerom wolną rękę w tworzeniu pomysłów – a te często okazują się być strzałem w dziesiątkę.

4. Analizuj

Najlepszym sposobem, aby sprawdzić, czy vloger buduje swoje działania świadomie i dobrze zna swoich odbiorców, jest wysłanie prośby o statystyki vloga, fanpage`a czy strony www. Ci twórcy video, którzy analizują dobrze swoich odbiorców, udzielą Ci informacji o tym, kto najczęściej odwiedza ich kanał, w jakiej grupie wiekowej są najczęsciej oglądani. Takie informacje pomogą Ci potwierdzić, że wybór vlogera jest adekwanty do Twoich potrzeb.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

5. Nie proś

Nie ma chyba nic tak irytującego dla vlogera jak marka, która prosi o pozytywne zrecenzowanie produktu, nachalny product placement lub recytowanie hasła firmy z pamięci. Daj mu się wykazać, określ oczekiwania, jednak nie naciskaj na formę, w jakiej vloger będzie komunikował Waszą współpracę.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

6. Nie oszukuj

Odbiorca, czy ten mniej czy bardziej świadomy, jest wyczulony na kryptoreklamę. Dlatego każdy materiał zrealizowany przy współpracy marki z vlogerem powinien być oznaczony. Jasny komunikat o sponsoringu odcinka jest dużo lepiej przyjmowany przez użytkowników serwisu Youtube, niż nieudolna próba ukrywania tej współpracy. Nie jeden vloger kulinarny, ku rozbawieniu widzów, zaczyna swój odcinek od stwierdzenia, że jego mama kupiła właśnie garnki firmy „x”.

7. Łącz

Kampania z vlogerem oderwana od stałych działań w social media to nagminne działanie agencji, które trudno racjonalnie wytłumaczyć. Postaraj się przekazać twórcy video najważniejsze założenia działań w social media i połącz je z działaniami w innych serwisach. Materiały video mogą zostać zamieszczone w innych kanałach social mediowych. 50 proc. użytkowników Facebooka przynajmniej raz dziennie klika w video.

8. Wspieraj

Jeśli zdecydowałeś się na kampanię ze znanym vlogerem zapewne dysponujesz dużym budżetem, a vloger – zasięgiem. Jeśli jednak kampania będzie wspierana przez mniej popularny kanał video, ważne jest, aby pamiętać o środkach na wsparcie medialne. Musisz wziąć pod uwagę, że realizując kampanię w kanale o małym zasięgu dysponujesz tylko dwoma narzędziami jego zwiększenia: zrealizowanie materiału video o charakterze wirusowym lub płatna reklama. Realizacja virali jest nie lada wyczynem. Drugi sposób jest prosztszy. Youtube daje dziś ogromne możliwości. Największe marki w Polsce korzystają z płatnych form reklamy w tym serwisie. Przy idealnie stargetowanej grupie odbiorców i niewielkim budżecie możesz ze swoją kampanią dotrzeć do szerszego grona potencjalnych klientów.

9. Dopilnuj

Pamiętaj, że Twoja umowa z vlogerem musi zabezpieczać zarówno merytorycznie, jak i prawnie obie strony. Realizacja kampanii video wiąże się z ogromną ilością prawnych niuansów. Zapewnij sobie w umowie przekazanie praw autorskich bądź udzielenie licencji na wykorzystywanie filmów. Dopilnuj, aby vloger realizował kampanię w oparciu tylko o materiały, do których posiada prawa. Polskie ustawodawstwo w zakresie prawa autorskiego jest bezlitosne.

10. Pamiętaj o najważniejszym elemencie

Skuteczna kampania marketingowa jest zależna od trzech współpracujących ze sobą idealnie elementów. Nawet jeśli agencja i vloger mają diabelsko dobry pomysł i genialną kreację, nie uda im się osiagnąć zamierzonego celu bez trzeciego filaru – klienta. To on jest najważniejszym składnikiem marketingowego sukcesu.

 

 

Magdalena Daniłoś
Creative Director OFFON Agency. Trener z obszaru video marketingu. Pomysłodawczyni i współtwórczyni vloga kulinarnego „Kreator Smaku”.