Skuteczny marketing na Instagramie – 7 najlepszych wskazówek

Skuteczny marketing na Instagramie – 7 najlepszych wskazówek
Pragniesz rozpocząć działalność marketingową na Instagramie? Chcesz wiedzieć więcej na temat najnowszych taktyk i narzędzi, które możesz wykorzystać? Instagram to mobilny portal social media zdobywający nowych użytkowników w błyskawicznym tempie.
O autorze
4 min czytania 2015-09-07

fot. www.gatemepro.com

Nic więc dziwnego, że przedsiębiorcy pragną szybko zaznaczyć w nim swoją obecność i zbudować rzeszę lojalnych fanów.

Jak pokazują badania przeprowadzone przez Forrester, których podstawę stanowiły interakcje użytkowników, osoby korzystające z Instagrama wykazują najwyższy poziom zaangażowania wśród portali społecznościowych. Wniosek? Załóż konto na Instagramie i zacznij działać. Poniżej znajdziesz najlepsze sposoby na to, jak przyciągnąć fanów.

#1: Twórz idealne zdjęcia

Największy wpływ na popularność Twojego konta mają publikowane przez Ciebie zdjęcia. Pozyskanie świetnych treści graficznych jest więc punktem startowym, jeżeli chodzi o marketing na Instagramie.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Do niedawna zdjęcia publikowane na Instagramie musiały posiadać kwadratowy format (proporcja 1:1). Pod koniec sierpnia Instagram wprowadził zmianę, która umożliwia umieszczanie zdjęć o prostokątnych proporcjach. Jest to duży ukłon w stronę użytkowników, ale również oznacza utratę jednego z podstawowych wyróżników serwisu.

Tworzenie zdjęć przez sam Instagram ma pewne limity. Żeby je obejść, możesz wykorzystać specjalną aplikację. Jedną z nich jest Camera Awesome (dostępna na iOS i Android) udostępniająca większą ilość efektów i opcje kadrowania, które zachwycą Twoich fanów.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

#2: Wykorzystuj indywidualne, skrócone linki, aby mierzyć ruch pochodzący z Instagramu

Warto wiedzieć, ilu użytkowników przechodzi z Instagramu na Twoją stronę internetową. Niestety, Google Analytics nie jest w stanie dostarczyć dokładnych statystyk na ten temat (w szczególności, gdy użytkownicy odwiedzając stronę z konta na urządzeniu mobilnym).

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Aby zmierzyć dokładną liczbę kliknięć, w części z opisem konta możesz wykorzystać indywidualny link ze strony typu Bitly (bitly.com) (lub podobnej). Dzięki temu będziesz w stanie sprawdzić dane pochodzące bezpośrednio z bit.ly i dowiesz się, ilu użytkowników przechodzi z Instagramu na Twoją stronę internetową. Za każdym razem, kiedy będziesz przeprowadzać nową kampanię lub tworzyć landing page, możesz zamienić ten skrócony link, aby poznać dokładne statystyki odnośnie kliknięć.

#3: Przemyśl strategię działania i link w opisie profilu

Zabawa z Instagramem na koncie prywatnym jest bardzo spontaniczna. Jeśli jednak pragniesz wykorzystać portal jako narzędzie marketingowe, musisz nieco przemyśleć swoją strategię. Marki, które osiągają na nim największy sukces (Nike, Starbucks, National Geographic i inne) planują swoje publikacje z dużą starannością i odpowiednio wcześniej.

Wykorzystaj link w części „bio” pod nazwą konta, żeby przenieść fanów na landing page, na którym użytkownicy znajdą interesujące ich treści, promocje lub ciekawe eventy i możliwość zapisania się na listę mailingową. Wszystko zależy od tego, co chcesz osiągnąć. Warto zastanowić się nad tym zawczasu.

#4: Promuj swoich partnerów

Promuj partnerów i powiązane marki, kiedy tylko możesz. Ostatni trend na Instagramie polega na tagowaniu innych, lub nawet bezpośrednim promowaniu firm, produktów i usług. Dla przykładu lokalne restauracje, które serwują wiele rodzajów piw pochodzących z tego samego regionu mogą tagować się nawzajem, aby wspólnie zwiększyć widoczność i siłę przekazu. Dzięki temu można osiągnąć trzy podstawowe korzyści: większą rozpoznawalność partnerów marketingowych, większą liczbę obserwujących oraz większy ruch i poziom sprzedaży wśród lokalnych biznesów.

#5: Skorzystaj z najpopularniejszych hashtagów

Użytkownicy mogą teraz skorzystać z funkcji Instagram Explore i wyszukiwać zdjęcia odnoszące się do popularnych hashtagów (dla przykładu pod znacznikiem #piwo znajdziemy już ponad 250.000 postów). Jeśli któryś z hashtagów odnosi się do Twojej marki, wykorzystaj go w publikowanych zdjęciach, dzięki czemu automatycznie zwiększysz jego widoczność. Wielu najpopularniejszych użytkowników wraz ze zdjęciami wrzuca nawet po dwadzieścia różnych hashtagów. Wydaje się to dość pracochłonne, jeśli jednak zdjęcia są homogeniczne, listę znaczników możesz po prostu skopiować i wkleić je do każdej kolejnej publikacji.

#6: Przyciągnij użytkowników Instagramu do lejka marketingowego

Dla większości marek, przyciągnięcie nowych fanów na Instagramie ma sporą wartość. Jest to jednak wyłącznie pierwszy krok do skutecznej strategii marketingowej. Aby odnieść rzeczywiste korzyści i zdobyć potencjalnych klientów, musisz znać odpowiednie sposoby na pozyskanie adresów email Twoich fanów lub po prostu ich o nie zapytać.

Podziel się zdjęciem zawierającym call-to-action w podpisie pod nim (lub wewnątrz tego zdjęcia). Powiedz użytkownikom, żeby kliknęli na link w opisie konta i pobrali ciekawe treści lub wzięli udział w konkursie. Aby to uczynić, będą musieli podzielić się adresem email. Każdy fan, który podejmie taką akcję staje się jednocześnie potencjalnymi klientem, z którym możesz nawiązać długoterminowe relacje. Żeby skutecznie wykorzystać tę taktykę, stwórz specjalną stronę, na którą będziesz odsyłać fanów. Warto zastosować na niej design podobny do Twojego konta na Instagramie. Dzięki temu fani będą czuli się bardziej komfortowo.

#7: Wykorzystaj reklamę na Instagramie

Jedną z najciekawszych funkcji marketingowych, które pojawiły się ostatnio na Instagramie jest możliwość tworzenia reklam. W kanale wiadomości coraz częściej widzimy linki sponsorowane promujące ubrania, biżuterię lub treści mające na celu zbudowanie rozpoznawalności marki.


Źródło: www.bel.biz

Reklama na Instagramie daje firmom zupełnie nowe możliwości dotarcia do określonej grupy odbiorców. Wcześniej, wyłącznie ludzie obserwujący Instagramowe konto marki byli w stanie zobaczyć nowo opublikowane zdjęcia. Aktualnie firmy są w stanie promować treści graficzne, które dotrą do określonej grupy użytkowników niezależnie od tego, czy obserwują daną markę, czy też nie.

Opcje reklamy nadal są dość ograniczone i korzysta z nich wyłącznie kilka marek będących partnerami Instagramu. Możemy się jednak spodziewać, że funkcje linków sponsorowanych znacznie się rozwiną i zostaną udostępnione również innym użytkownikom. Marketerzy będą musieli stworzyć treści, które wzbudzą zaangażowanie i jednocześnie będą dopasowane do konkretnej publiczności.

Odnieś sukces na Instagramie

Aktualnie trudno znaleźć lepszy sposób na zwiększenie popularności marki w sieci, niż podjęcie działań na Instagramie. Na platformie ciągle pojawiają się ulepszenia, dzięki którym korzystają zarówno indywidualni użytkownicy, jak i firmy. Jak widzisz, istnieje multum technik i pomysłów, które możesz wykorzystać w marketingu na tej platformie. Spróbuj je zastosować i dowiedz się, które z nich okażą się najskuteczniejsze dla Twojej marki.

Czy wykorzystujesz któreś ze wskazówek marketingowych opisanych powyżej? Czy masz pozytywne doświadczenia z Instagramem? Możesz się podzielić innymi taktykami marketingowymi? Zamieść komentarz poniżej.

 

Marta Więcław
Specjalista ds. marketingu, Grupa TENSE