Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

Lista kontrolna email – o czym pamiętać, zanim klikniesz „wyślij”?

Lista kontrolna email – o czym pamiętać, zanim klikniesz „wyślij”?
Najwyższy czas, aby wysłać email do subskrybentów. Pojawiają się obawy? Gdy lista mailingowa wybiega poza najbliższych znajomych i współpracowników, tworzenie kolejnych kampanii staje się coraz bardziej stresujące.
O autorze
4 min czytania 2015-12-07

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Za każdym razem należy pamiętać o wielu detalach, które zaważą o sukcesie lub porażce wysłanej wiadomości, a po wysłaniu mailingu nie możesz już cofnąć błędów, które mogą negatywnie wpłynąć na Twoją reputację. Na szczęście nie musisz się już obawiać – w tym artykule zapoznasz się z listą kontrolną zawierającą wszystkie najważniejsze elementy, o których warto pamiętać zanim klikniesz „wyślij”. Można ją uznać za narzędzie, które zapewni wysoki poziom jakości tworzonych przez Ciebie kampanii.

#1: Wybierz pole „Od” oraz adres zwrotny

Za każdym razem, gdy w skrzynce pojawia się nowy email, najpierw zwracamy uwagę na nazwę nadawcy. Ta informacja pomaga nam podjąć decyzję o przeczytaniu wiadomości lub wyrzuceniu jej do kosza w ciągu ułamka sekundy. Jeśli jest to możliwe, w polu „od” powinno znaleźć się imię i nazwisko oryginalnego nadawcy. Warto również wspomnieć nazwę firmy, lecz dopiero po imieniu osoby, która wysłała wiadomość. Upewnij się również, że wiadomość wysyłasz z profesjonalnego adresu mailingowego (firmowa domena, imię i nazwisko).

#2: Podkreśl korzyść w tytule wiadomości

35 proc. odbiorców decyduje o otwarciu wiadomości wyłącznie na podstawie jej tytułu. Warto więc poświęcić sporo czasu na przygotowanie jak najlepszego nagłówka.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Każdy email powinien oferować konkretną korzyść, która przykuje uwagę odbiorców. Nagłówek wiadomości można porównać z tytułem wpisu na blogu – masz tylko jedną szansę na przekonanie odbiorcy do przeczytania artykułu. Większość autoresponderów umożliwia umieszczenie imienia odbiorcy w tytule wiadomości za pomocą tzw. dynamicznych tagów. Jest to taktyka, którą warto wykorzystać, ponieważ imiona zawsze przykuwają naszą uwagę.

Temat wiadomości powinien:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • nie przekraczać długości czterdziestu znaków,
  • zachęcić do podjęcia akcji lub zaoferować korzyść po otwarciu emaila,
  • być zrozumiały.

#3: Stwórz odpowiedni wstęp do wiadomości

Na początku wiadomości możesz oficjalnie powitać odbiorcę, lecz nie zawsze jest to konieczne. Czasami warto od razu przejść do rzeczy i zacząć mówić o korzyściach lub o tym, dlaczego warto przeczytać daną wiadomość. Jest to kolejne miejsce, w którym można zawrzeć dynamiczne tagi, które pozwolą na personalizację emaila (np. Witaj [IMIĘ]). Zanim z nich skorzystasz upewnij się jednak, że Twoja lista jest aktualna i nie posiada żadnych błędnych lub zmyślonych imion.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

#4: Napisz główną treść wiadomości

Ważne jest, aby główna treść była jak najkrótsza i bardzo konkretna. Każde zdanie powinno wzbudzać zainteresowanie, zachęcając jednocześnie do dalszej lektury. Spraw, aby tekst był łatwy do przeczytania, rozbijając go na niewielkie akapity, kolejne nagłówki oraz listy wypunktowane. Wybierz minimalistyczny szablon wiadomości i upewnij się, że między akapitami znajduje się sporo pustego miejsca. Grafika wykorzystywana wewnątrz wiadomości powinna być lekka, związana z tematem oraz posiadać odpowiedni rozmiar. Zadbaj też o tzw. ALT tekst dla każdego zdjęcia. Jeśli grafika nie wyświetli się poprawnie, wtedy odbiorca zobaczy wyłącznie tekst alternatywny (tekstowy opis zdjęcia).

#5: Zachęć odbiorców do podjęcia akcji

Po przeczytaniu wiadomości odbiorcy powinni dokładnie wiedzieć, co zrobić dalej. Oznacza to, że w każdym emailu musisz zawrzeć jasne wezwanie do działania (ang. call to action). Niezależnie od tego, czy chcesz, aby odbiorca zgłosił się po darmową konsultację, kliknął w link lub zarezerwował bilet na nadchodzącą konferencję, Twoje zadanie polega na zakomunikowaniu tego w jak najprostszy sposób. Zamiast tworzenia tradycyjnego linka, możesz wykorzystać do tego celu specjalny przycisk. Ułatwi to przejście na kolejną stronę w szczególności użytkownikom mobilnym. Przycisk taki powinien mieć rozmiar przynajmniej 44 na 44 pikseli.

#6: Przemyśl stopkę wiadomości

Spraw, aby wiadomością można było się łatwo podzielić. Wewnątrz stopki umieść ikony social media oraz „prześlij dalej”. Stopka powinna również zawierać imię i nazwisko nadawcy, nazwę firmy, oraz jej adres. Każdy email powinien również zawierać jasne instrukcje pozwalające subskrybentom na wypisanie się z listy. W innym wypadku Twoje wiadomości szybko zostaną oznaczone jako spam, co totalnie zrujnuje Twoją reputację wśród dostarczycieli poczty i sprawi, że kolejne kampanie nie dojdą do odbiorców. Stopkę możesz stworzyć w panelu administracyjnym każdego autorespondera. Pojawi się ona automatycznie w każdym emailu. Zadbaj tylko o to, żeby zawarte w niej informacje były zawsze aktualne.

#7: Upewnij się, że wiadomość można łatwo przeczytać na urządzeniach mobilnych

Czytelnicy powinni być w stanie odczytać Twoją wiadomość na telefonie i tablecie. Spraw, aby email był przyjazny dla urządzeń mobilnych:

  • utrzymuj szerokość wiadomości w przedziale 320 do 550 pikseli (tekst powinien znajdować się w jednej kolumnie),
  • upewnij się, że zdjęcia posiadają właściwy rozmiar i są skompresowane,
  • spraw, aby linki były bardzo widoczne, rozdzielone i łatwo było na nie „tapnąć”,
  • ustaw rozmiar czcionki na 14 lub wyżej.

#8: Przetestuj wiadomość

Prawie wszystkie autorespondery oferują możliwość przesłania testowej wersji wiadomości email na posiadane przez Ciebie konta email. Przeprowadź przynajmniej jeden (lepiej dwa lub trzy) testy wiadomości zanim klikniesz „wyślij” i poślesz mailing do setek lub tysięcy osób.

Patrząc na testowy email:

  • sprawdź każdą linijkę, od tytułu po stopkę, i upewnij się, że wiadomość nie zawiera żadnych błędów,
  • sprawdź pole „od” oraz adres zwrotny,
  • sprawdź linię tytułową – odbiorca powinien być w stanie przeczytać ją w całości przy pomocy każdego popularnego klienta poczty,
  • upewnij się, że wszystkie zdjęcia wyświetlają się poprawnie i posiadają odpowiedni ALT tekst,
  • upewnij się, że wszystkie linki działają poprawnie i prowadzą do odpowiednich stron,
  • upewnij się, że design wygląda atrakcyjnie zarówno na desktopach, laptopach jak i urządzeniach mobilnych.

Podsumowanie

Wykorzystaj powyższą listę oraz dopasuj ją do rodzaju wiadomości, które wysyłasz. Z każdą kolejną kampanią zyskasz więcej pewności siebie i będziesz w stanie osiągać coraz lepsze wyniki. Przed przeprowadzeniem kolejnej kampanii powróć na chwilę do tego artykułu i upewnij się, że wiadomość zawiera wszelkie niezbędne elementy. Po skorzystaniu z listy kontrolnej oraz wysłaniu mailingu do subskrybentów wejdź do panelu kontrolnego autorespondera, dokładnie sprawdź statystyki otwarć oraz kliknięć na linki, a z pewnością zauważysz znaczną poprawę.
 

Czy na liście kontrolnej powinny znaleźć się dodatkowe informacje? O czym jeszcze warto pomyśleć przed wysłaniem wiadomości? Podziel się opinią i zamieść komentarz.

 

Marta Więcław
Specjalista ds. marketingu, Grupa TENSE