Mało kto wiedziałby, że 3 marca obchodzimy Dzień Uznania dla Pracownika, gdyby nie liczne historie i zdjęcia które w ostatnich dniach obiegły polski internet. Pracownicy firm i polskich oddziałów korporacji zaczęli się nimi licytować, kto dostał bardziej absurdalny prezent od swojego pracodawcy. W „konkursie” brały udział naprawdę mocne propozycje – począwszy od zaszczytnego miejsca parkingowego przed budynkiem firmy (obok miejsca szefa) aż po książki motywacyjne.
Jednak największym echem odbił się upominek, który pojawił się w co najmniej dwóch zakładach pracy. Jeden z nich to TRUMPF, który zdecydowały się na (bardzo) mały gest uznania dla swoich pracowników z okazji 100-lecia firmy. TRUMPF podarował im po JEDNEJ czekoladce Merci, opatrzonej opisem „Doceniamy, że jesteś z nami”. O sprawie poinformował aktywista Jan Śpiewak, który nie omieszkał skomentować działania koncernu:
Zobacz również
Firma @TRUMPFinc dzisiaj rozdała swoim pracownikom w ramach uznania po jednym Merci. Korporacje maja rekordowe zyski a dla pracowników cukierki i paciorki. Upokarzanie pracownikow to forma zarządzania w państwie semikolonialnym jakim jest Polska po 34 latach rządów neoliberałów. pic.twitter.com/JGlLV5GHMX — Jan Śpiewak (@JanSpiewak) March 6, 2023
Podobna sytuacja miała miejsce we wrocławskiej fabryce. Za przepracowanie miesiąca pewna firma zdecydowała się wręczyć swoim pracownikom identyczny prezent, czyli pojedynczą czekoladkę Merci. Na minimalistycznym prezencie znalazła się jeszcze krótka wiadomość: „Dziękuję za Twoje wsparcie”.
Jedno Merci w nagrodę za miesiąc pracy. Komu chciało się to tak pakować?! pic.twitter.com/9ZlKnpKqrK — Ariel Szenborn (@ArielKow) March 5, 2023
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Oczywiście problemem nie jest sama czekoladka, ale fakt, że tak drobny upominek to zazwyczaj JEDYNA premia dla pracowników, którzy ciężko pracują na rzecz firmy. Szczególnie, że te odnotowują w ostatnim czasie coraz lepsze wyniki finansowe. Przywołana firma TRUMPF (jeden z wiodących na świecie producetów w zakresie obrabiarek, laserów i elektroniki dla zastosowań przemysłowych) w roku obrotowym 2021/22 zatrudniał 16,5 tysiąca pracowników i osiągnęła obroty na poziomie 4222,8 mln euro. Jeśli chodzi o zyski, to w tym okresie wskaźnik EBIT (czyli zyski przed opodatkowaniem) wyniosły 368 mln euro. To oznacza wzrost o niemal 27 proc. w porównaniu do poprzedniego okresu.
Miły gest czy policzek wymierzony pracownikom?
Aktywiści wspierający prawa pracowników uważają takie „upominki”, podarowywane zamiast realnych i godnych wynagrodzeń, za upokarzające. Niektórzy mówią o braku dobrego smaku w relacji z podwładnymi i o niedorzecznych pomysłach firm, za którymi stoją zazwyczaj działy HR.
Pod wpisem na koncie Jana Śpiewaka można przeczytać komentarze odnoszące się do tej sprawy:
– Typ firmy, w której potem dział HR i menago robią burzę mózgów i mapę myśli na temat „problem quiet quitting i jak mu zapobiec”.
– Gdy prezes z okazji święta chce docenić pracowników, ale daje na to 100 zł budżetu.
– Muszę przyznać tutaj stuprocentową rację, że tego typu „docenianie” to plucie na twarz pracownika. Mam porównanie między polskim Januszexem, a zagraniczną bliźniaczą firmą. Piętnować takie zachowania.
Pod publikacją pojawiają się jednak również głosy, że firma nie ma obowiązku wynagradzania pracowników żadnymi prezentami. Komentujący twierdzą, że upominek w formie Merci był jedynie miłym i przyjaznym gestem, który najwyraźniej nie został niedoceniony.
– Przepraszam, a czy korporacja to jakaś spółdzielnia jest czy wspólnota? Zyski są dla właścicieli / inwestorów. Pracownik ma pracować i za to dostawać wynagrodzenie.
– Ale wiesz, że pracodawca, poza wynagrodzeniem, na serio nic nie musi?
– Nie przesadzaj człowieku, to miły upominek. Symboliczny.
Trend przeniesiony… z wesel
Sprawdziliśmy, czy „nagrody” w postaci pojedynczego Merci pojawiały się w firmach we wcześniejszych latach, czy jest to nowy korporacyjny trend. Okazało się, że karteczki z przyklejonymi pojedynczymi czekoladkami pojawiały się już wcześniej, ale w zupełnie innym kontekście – najczęściej jako upominki dla gości weselnych, którym dziękuje się za obecność w tym ważnym dla nowożeńców dniu.
W internecie można kupić gotowe karteczki z miejscem do przyklejenia czekoladki i nadrukowanymi podziękowaniami. W internetowych sklepach, poza motywem weselnym, pojawiają się także kartki z podziękowaniami np. dla nauczycieli czy uczestników chrzcin.
[AKTUALIZACJA 07.03.2023]
Przedstawiciel firmy TRUMPF – Michał Świerżyński, specjalista employer branding i komunikacji (dział HR) – przesłał nam stanowisko firmy w tej sprawie:
Cieszymy się, że nasza inicjatywa z okazji Dnia Doceniania Współpracownika zyskała taki rozgłos. Spotkała się ona z uznaniem wśród zdecydowanej większości pracowników, czego wyrazem było oburzenie na głosy krytyki, które pojawiły się w mediach społecznościowych.
Akcja była zorientowana na wzajemne podziękowania między pracownikami.
Źle się stało, że informacje o niej zostały przedstawione w zniekształconym i pozbawionym szerszego kontekstu charakterze. Aby lepiej zrozumieć założenie akcji, warto zauważyć, że nasza spółka zatrudnia już blisko 1300 pracowników w 5 budynkach położonych w 3 miejscowościach i współpraca między Pracownikami jest da nas szczególnie ważna.
Aby każdy miał możliwość okazać pozostałym współpracownikom podziękowania za wzajemną pomoc w codziennych zadaniach, wspólnych projektach, czy za zwykły uśmiech i towarzystwo, w przestrzeniach wspólnych umieściliśmy ponad 1600 karteczek Kudo (karteczki uznania i podziękowania). Obok nich rozłożyliśmy w kuchniach symboliczne czekoladki – a były one jedynie elementem dodatkowym, narzędziem umilającym taki pozytywny przekaz.
Nasi pracownicy błyskawicznie i z dużym entuzjazmem włączyli się do akcji. Niestety znalazły się osoby szukające sensacji, które zbudowały przekaz jakoby firma w formie czekoladek gratyfikowała wysiłek pracowników, co jest oczywistym przekłamaniem i nadinterpretacją: czekoladki były dodatkiem do akcji przekazywania słów docenienia między pracownikami.
Cieszy nas, że zamówione z zapasem karteczki zaczynają się powoli kończyć. Dlatego zdecydowaliśmy się je dodrukować i przedłużyć akcję o kolejny dzień. Wewnętrzny feedback, który na bieżąco spływa do nas od pracowników również jest pozytywny, co motywuje nas do utrzymywania i pielęgnowania inicjatyw wzajemnych podziękowań w przyszłości, do czego wszystkich zachęcamy.
PS Singing with employees, czyli 7 przykładów firmowych piosenek, które podbiły internet
Pracownicy firmy budowlanej PORR zaśpiewali z okazji tegorocznych walentynek romantyczną piosenkę na samym środku placu budowy. Czy firmowe piosenki to nadal dobry pomysł na komunikację i budowanie employer brandingu?