Ostatnio w ankiecie na LinkedInie zadaliśmy naszym czytelnikom pytanie, czy marki powinny być zaangażowane w problemy społeczne. Zdania były podzielone, a jedni twierdzili, że sprzedaży nie należy mieszać z polityką. Wy jednak nie macie wątpliwości, że biznes powinien być zaangażowany.
Przede wszystkim uważamy, że nie wolno utożsamiać zaangażowania marek we wspieranie kwestii społecznych, z zaangażowaniem marek w politykę. To dwie różne sprawy, niestety bardzo często spłaszczane przez obozy polityczne w celu osiągania własnych celów. Przy założeniu, że to są dwie różne sprawy, trudno nam sobie wyobrazić, że angażowanie się przez marki we wspieranie kwestii społecznych, mogłoby być jakkolwiek źle postrzegane.
W marce Kubota panuje przekonanie, że jej największym atutem jest społeczność. Już na poziomie językowym, między tymi dwoma słowami – społecznością i problemami społecznymi – widać oczywistą więź. Jesteśmy marką stworzoną przez ludzi i dla ludzi. Słuchamy ich i tego, czego od nas oczekują.
Zobacz również
A czego oczekują?
Marki odpowiedzialnej, zaangażowanej, czujnej na krzywdę i zmiany zachodzące na świecie. Staramy się temu sprostać.
Jako pojedyncze osoby możemy zrobić niewiele, ale już jako marka z kilkudziesięciomilionowymi zasięgami, mamy zupełnie inną optykę. Wykorzystujemy ją z rozwagą i dużym poczuciem odpowiedzialności.
Czy zgłaszają się do Was instytucje lub osoby, które proszą o wsparcie?
Tak, oczywiście. Staramy się pomagać, mając oczywiście na uwadze wyporność naszych zasobów ludzkich i finansowych. Jednak analizując wszystkie nasze dotychczasowe działania CSRowe, to my byliśmy inicjatorem większości akcji.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Mamy bardzo młody i dynamiczny zespół, który uwielbia działać. W ciągu zaledwie 4 lat współpracowaliśmy m.in. z takimi fundacjami i stowarzyszeniami jak WOŚP, Kampania Przeciw Homofobii, Grupa Stonewall, Polski Czerwony Krzyż, Monar, Fundacja DKMS, Fundacja Movember, Fabryka Równości czy Fundacja JiM.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Czy jest jednak może jakiś obszar, w którym Kubota nie chciałaby zabierać głosu?
W kraju szanującym standardy demokratycznego państwa, na pewno nie chcielibyśmy wypowiadać się w tematach politycznych.
W jakich akcjach ostatnio braliście udział i jakie organizacje wspieraliście?
W sierpniu z okazji Światowego Dnia Humanitaryzmu przeznaczyliśmy na PCK 500 par klapków, którymi zostały obdarowane dzieci ze świetlic PCK.
Natomiast we wrześniu zorganizowaliśmy razem z Pełnomocniczką Prezydent Miasta Łodzi ds. Równego Traktowania z okazji Tęczowego Piątku konkurs „Zdejmij klapki z oczu”. Konkurs polega na zaangażowaniu uczniów i uczennic łódzkich szkół ponadpodstawowych do stworzenia projektu klapków Rzep, który zachęca do przeciwstawiania się szerzenia nienawiści ze względu na orientację seksualną i tożsamość płciową. W tym przypadku zwycięski projekt nadruku zostanie nałożony na klapki Kubota Rzep, które będą sprzedawane w naszym sklepie internetowym. 5% przychodu ze sprzedaży konkursowych klapków trafi na rzecz Fabryki Równości, łódzkiej organizacji wspierającej społeczność LGBTQ+.
Korzyści w formie zebranych środków na pomoc dla innych nie trzeba tłumaczyć. Jednak zaangażowanie społeczne w pewien sposób definiuje i tworzy pozytywny wizerunek marki. Zgadzacie się z tym?
Oczywiście! Naukowcy od wielu lat publikują badania, że przenikliwi, inteligentni i świadomi konsumenci, jak nigdy wcześniej, podejmują decyzje zakupowe z coraz większą rozwagą, a „wartość” nie sprowadza się dla nich już tylko do ceny.
Z analiz firm badawczych wynika, że firmy stosujące zasady CSR, mogą odnosić szereg korzyści i to zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz firmy, a także uzyskiwać liczne korzyści społeczne. Do korzyści zewnętrznych – obok budowania pozytywnego wizerunku firmy na rynku oraz wzrostu prestiżu organizacji, zaliczyć można także m.in.: łatwiejszy dostęp do nowych klientów, wzrost zaufania ze strony dotychczasowych konsumentów, zwiększenie zainteresowania inwestorów, czy większe możliwości współpracy z innymi firmami, które wdrażają lub wdrożyły politykę CSR.
Ostatnią Waszą akcją jest Różowy Październik, której mamy przyjemność być patronem medialnym. Dlaczego Waszym zdaniem mówienie o raku piersi jest tak ważne?
Przede wszystkim dlatego, że to poważny problem, a liczby są porażające. Rak piersi to najczęstszy nowotwór u kobiet. Na 100 tysięcy Polek w 2020 roku prawie 42 umarły na raka piersi. Pięć lat wcześniej liczba ta była mniejsza o ponad 10 ofiar śmiertelnych. Sytuacja pacjentek onkologicznych w naszym kraju nie tylko się nie poprawia, ale wręcz systematycznie pogarsza się. Musimy o tym głośno mówić i wspierać z całych sił organizacje zajmujące się profilaktyką.
Zebrane pieniądze przekażecie na wsparcie Centrum Chorób Piersi Breast Unit DCO. Dlaczego właśnie tam?
Gdy kilka lat temu powstawało wrocławskie Centrum Chorób Piersi Breast Unit, było jedną z trzech tego typu instytucji w Polsce, a pierwszą na terenie województwa dolnośląskiego. Jako marka bardzo doceniamy nowatorów, a już szczególnie tych, których celem jest niesienie wsparcia. To są dokładnie te przekonania, które wyznajemy jako marka – innowacja i reagowanie na rzeczywistość.
Breast Unit wykonuje o tyle ważną pracę, że opiekuje się pacjentkami na każdym etapie choroby – od diagnozy przez operację, radioterapię i chemioterapię, aż po fizjoterapię i wsparcie psychologa.
Co trzeba zrobić, aby wspomóc akcję?
Przez cały październik 5 złotych z zakupu każdego różowego produktu dostępnego w naszym sklepie internetowym, przeznaczone zostanie na wsparcie Centrum Chorób Piersi Breast Unit DCO.
Tutaj jest lista produktów biorących udział w akcji: https://kubotastore.pl/c/rozowy-pazdziernik-2021.
Kup którykolwiek, a my zrobimy resztę!