Przedstawiciele rządów, a także same marki na całym świecie od miesięcy próbują znaleźć najlepszy sposób na przekonanie społeczności do przyjęcia szczepionek przeciw COVID-19. Kosztowne kampanie z udziałem celebrytów? A może nagrody tylko dla zaszczepionych? Okazuje się, że w Quebecu najskuteczniejszy okazał się system kar.
W kanadyjskiej prowincji, liczącej ponad 542 tys. mieszkańców, 10 proc. społeczności jest niezaszczepiona. W obawie przed rozprzestrzenianiem się Omikronu, tamtejsze władze wprowadzają zakaz sprzedaży alkoholu i legalnej marihuany niezaszczepionym, którzy nie mają medycznych przeciwwskazań do przyjęcia szczepionki. Nowe zasady wchodzą w życie w Quebecu od 18 stycznia.
Zobacz również
– Jeżeli nie chcesz się zaszczepić, to zostań w domu. Jeżeli osoby niezaszczepione nie są z tego powodu zadowolone, to istnieje bardzo proste rozwiązanie: pójść się zaszczepić – powiedział Christian Dubé, minister zdrowia Quebecu.
Co więcej, osoby, które nie przyjmą preparatów przeciwko koronawirusowi, będą zobowiązane do zapłacenia specjalnego podatku. Na razie kwota takiej kary nie została podana, jednak Francois Legault, premier Quebecu zapowiedział, że będą to „znaczące sumy”.
– Myślę, że to kwestia bycia fair w stosunku do 90 proc. populacji, która dokonała pewnych poświęceń. Uważam, że jesteśmy im to winni – stwierdził Francois Legault.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Nietypowe kroki, jakie podjęły władze Quebecu, okazały się skuteczne. Wizja dodatkowego podatku oraz zakazu wejścia do sklepu z alkoholem czy marihuaną, zachęciła Kanadyjczyków do rejestracji na szczepienia. Według Dubé dzienna liczba zapisów na szczepienia wzrosła z 1,5 tys. do 6 tys. i osiągnęła rekordowy wynik.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
En quelques jours seulement, les prises de rendez-vous pour la 1ère dose sont passées de 1,5K par jour à plus de 6K hier. Merci à tous ceux qui ont décidé de se faire vacciner. Il n’est pas trop tard pour recevoir sa 1ère dose. Protégez-vous. https://t.co/LvEIaqn80x — Christian Dubé (@cdube_sante) January 7, 2022
PS
Zachęcanie do szczepień w kampaniach marek budzi kontrowersje, czego przykładem jest świąteczna reklama Tesco, która zdobyła rekordową liczbę skarg.
PS 2
A badania Starcom wynika, że w Polsce jedynie 38% zwolenników szczepień akceptuje przywileje dla zaszczepionych.