Reklama pod tytułem „W te Święta nic nas nie zatrzyma” prezentuje ludzi, którzy – w pośpiechu i przy akompaniamencie utworu Queen „Don’t stop me now” – kupują ostatnie podarunki, dzielą się świątecznymi posiłkami i odbywają dalekie podróże, aby spotkać się z najbliższymi. Ekscytacja i radość zostają nagle przerwane przez głos prezenterki telewizyjnej, która oznajmia, że Mikołaj może zostać poddany kwarantannie. Święty pojawia się jednak na lotnisku, dumnie prezentując zaświadczenie o szczepieniu przeciwko Covid-19. Historia kończy się happy endem – zaszczepiony Mikołaj dostarcza prezenty na czas, a Święta zostają „uratowane”.
Jednak świąteczna magia prysła w zderzeniu z rzeczywistością. Okazuje się, że reklama Tesco spotkała się ze znacznie większą liczbą przeciwników niż zwolenników. W serwisie YouTube spot otrzymał już prawie 30 tys. negatywnych reakcji, obok których widnieje zaledwie 3 tys. „łapek w górę”.
Zobacz również
Skąd tyle negatywnych reakcji? Reklama spotkała się ze sporym oburzeniem przeciwników szczepień. Zarzucili oni agencji BBH odpowiedzialnej za kampanię, że „świąteczna reklama nie powinna być przestrzenią do organizowania promocji szczepień”.
Według The Guardian do Urzędu ds. Standardów Reklamy (ASA) w Wielkiej Brytanii wpłynęło już ponad 1500 skarg, które zostały uargumentowane tym, że spot promuje „zachęcanie do dyskryminacji medycznej ze względu na status osoby niezaszczepionej”. W efekcie tegoroczna świąteczna reklama Tesco „otrzymała najwięcej skarg ze wszystkich tegorocznych reklam w kraju”.
Recznik prasowy Tesco skomentował sprawę, twierdząc, że reklama jedynie odzwierciedla obecne nastroje w kraju i obowiązujące przepisy prawne regulujące zasady odbywania podróży.
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
– Szanujemy poglądy wszystkich i wiemy, że Boże Narodzenie to niezwykle ważny czas dla wielu naszych klientów, a po zeszłorocznych wydarzeniach jest to ważniejsze niż kiedykolwiek – dodał.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Brytyjski Urząd ds. Standardów Reklamy poinformował, że obecnie dokładnie analizuje napływające skargi, aby ustalić, czy istnieją podstawy do dalszych działań.
PS
Ze skrajnymi opiniami i kontrowersjami spotkała się także reklama marki Yes „Jestem kobietą”, prezentująca różnorodne postaci i ich „siłę kobiecości”.
PS 2
W promocję szczepień włączyło się kilka agencji i znanych marek, a wśród nich McDonald’s wspierający prezydenta USA w reklamowaniu szczepień, Durex z „erektometrem” czy BooneOakley z ciężarówką fikcyjnego domu pogrzebowego.
PS 3
Obok marek wspierających akcję szczepień pojawiają się kampanie skierowane dla szczepionkowych sceptyków, jak na przykład spot marki Mentzen.
PS 4
Dyskryminację medyczną zarzucono kilku markom, które zaproponowały na początku roku specjalne promocje wyłącznie dla osób zaszczepionych.