Allegro nadużywało swojej pozycji rynkowej?
W grudniu 2019 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedstawił Spółce Allegro zarzuty nadużywania pozycji dominującej i faworyzowania swojego sklepu internetowego w stosunku do działalności sprzedażowej prowadzonej przez innych sprzedawców na platformie.
Według UOKiK, niedozwolone działania Allegro polegały na wykorzystywaniu informacji na temat funkcjonowania platformy i algorytmów trafności, które były niedostępne dla innych sprzedawców. W ten sposób spółka mogła lepiej pozycjonować własne oferty w wynikach wyszukiwania, rywalizując na platformie z innymi sprzedawcami. Co więcej, z niektórych funkcji sprzedażowych i promocyjnych mógł korzystać jedynie Oficjalny Sklep Allegro, podczas gdy pozostali sprzedawcy nie mieli do nich dostępu.
Zobacz również
W efekcie produkty wielu niezależnych sklepów internetowych były znacznie mniej widoczne na platformie i rzadziej wybierane przez konsumentów, którzy w pierwszej kolejności trafiali na ofertę własną Allegro.
Niektóre zachowania dozwolone dla mniejszych przedsiębiorców stają się niedozwolone dla przedsiębiorców posiadających tzw. pozycję dominującą. W przypadku Allegro takim działaniem może być faworyzowanie własnego sklepu w stosunku do innych sprzedawców – tłumaczył Marek Niechciał, ówczesny prezes UOKiK.
UOKiK z uzasadnieniem zarzutów
Po kilkuletnim postępowaniu Allegro otrzymało szczegółowe uzasadnienie zarzutów (SUZ) postawionych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dokument zawiera m.in. podsumowanie możliwych naruszeń spółki, a także zgromadzone przez UOKiK dowody na poparcie przedstawianych zarzutów.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
UOKiK wskazuje w SUZ, że zamierza wydać decyzję stwierdzającą naruszenie pozycji dominującej przez Allegro sp. z o.o. i nakazującą jego zaniechanie w zakresie, w jakim naruszenie nie zostało zaniechane oraz nakładającą karę pieniężną na Allegro sp. z o.o. Maksymalna wysokość takiej kary może wynosić 10% obrotu osiągniętego przez Allegro w roku poprzedzającym nałożenie kary – czytamy w komunikacie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Urząd podkreśla, że SUZ nie oznacza zakończenia sprawy i nie przesądza, że postępowanie zakończy się wydaniem decyzji o nałożeniu kary.
Niemniej jednak, z uwagi na fakt, że pewne naruszenia zostały stwierdzone przez UOKiK, prawdopodobieństwo negatywnego wyniku postępowania UOKiK może wzrosnąć – dodaje Urząd.
Allegro nie zgadza się z zarzutami
Allegro twierdzi, że generuje jedynie 1% sprzedaży na platformie, natomiast za pozostałe 99% odpowiadają niezależni sprzedawcy.
Allegro PL podtrzymuje, że nie posiada pozycji dominującej i nie faworyzowała sprzedaży 1P w sposób niezgodny z prawem konkurencji. Tym niemniej, Allegro PL zamierza dalej w pełni współpracować z UOKiK. Zgodność z przepisami jest dla spółki kluczowa na wszystkich poziomach działalności – komentuje spółka.
PS
UOKiK zamierza walczyć z fałszywymi opiniami w internecie. Będzie baczniej przyglądać się działaniom portali i sklepów e-commerce oraz częściej karać firmy grzywnami. Więcej na ten temat opowiada nam sam prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.