Apple pod lupą UOKiK. Czy marka łamie zasady konkurencji?

Apple pod lupą UOKiK. Czy marka łamie zasady konkurencji?
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie nowej polityki prywatności i gromadzenia danych osobowych przez Apple. Urząd sprawdzi, czy marka narusza zasady konkurencji i utrudnia pracę zewnętrznym reklamodawcom.
O autorze
1 min czytania 2021-12-14

Apple wprowadziło zmiany w polityce prywatności i zasadach przetwarzania danych osobowych użytkowników wszystkich urządzeń z systemami operacyjnymi iOS 14.5, a także iPadOS 14.5 i tvOS 14.5 oraz ich późniejszych wersji. Według nowych zasad aplikacje zewnętrzne muszą uzyskać zgodę na śledzenie aktywności użytkowników. Decyzja Apple wywołała zaniepokojenie w branży internetowej, ponieważ udostępnianie spersonalizowanych reklam staje się znacznie utrudnione dla wydawców aplikacji w systemie iOS.

Również Prezes UOKiK podał w wątpliwość modyfikacje polityki prywatności Apple i wszczął postępowanie wyjaśniające, czy marka technologiczna nie utrudnia pracy konkurencyjnym reklamodawcom, aby nieuczciwie promować swoją usługę reklamową – Apple Search Ads.

– Działania cyfrowych gigantów stanowią wyzwanie dla urzędów antymonopolowych na całym świecie. W naszym postępowaniu chcemy sprawdzić, czy działania Apple mogą służyć wyeliminowaniu konkurentów na rynku spersonalizowanych usług reklamowych w celu lepszej sprzedaży własnej usługi. Zbadamy, czy w tym przypadku możemy mieć do czynienia z wykorzystywaniem siły rynkowej o charakterze wykluczającym – powiedział Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

UOKiK podkreśla, że „postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko konkretnym przedsiębiorcom”. Na razie Prezes Urzędu chce sprawdzić, czy ze strony Apple doszło do celowego ograniczenia konkurencji.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

PS
O zaostrzeniu polityki prywatności zdecydował także Twitter. Odtąd serwis będzie usuwał prywatne zdjęcia, filmy i dane udostępniane bez zgody ich właścicieli.

Słuchaj podcastu NowyMarketing