„Assume That I Can”. CoorDown w viralowej kampanii rzuca wyzwanie stereotypom na temat zespołu Downa

 „Assume That I Can”. CoorDown w viralowej kampanii rzuca wyzwanie stereotypom na temat zespołu Downa
„Assume That I Can" to międzynarodowa kampania społeczna realizowana z okazji, przypadającego 21 marca, Światowego Dnia Zespołu Downa. Jej celem jest położenia kresu uprzedzeniom i wspierania potencjału każdej osoby z zespołem Downa.
O autorze
2 min czytania 2024-03-18

„Assume That I Can” (pol. „Załóż, że mogę”) to kampania społeczna zwracająca uwagę na ograniczanie możliwości osób z zespołem Downa przez społeczeństwo. Jej pomysłodawcą jest CoorDown, organizacja zajmująca się krajową koordynacją stowarzyszeń osób z zespołem Downa.

Twórcy kampanii realizowanej w związku z przypadającym 21 marca Międzynarodowym Dniem Zespołu Downa chcą podkreślić, że ograniczenia związane z trisomią 21 [alternatywna nazwa zespołu Downa – przyp. aut.] bardzo często są jedynie wynikiem uprzedzeń zdrowego społeczeństwa. W rzeczywistości, osoby z zespołem Downa mogą uczestniczyć w życiu społecznym tak samo aktywnie, jak inni jego członkowie – wystarczy tylko dać im na to szansę.

Samospełniająca się przepowiednia

Nadrzędnym celem kampanii „Assume That I Can” jest udowodnienie, że osoby z niepełnosprawnością intelektualną na co dzień borykają się z licznymi ograniczeniami nakładanymi przez nie na społeczeństwo. Różnorodne stereotypy związane z zespołem Downa sprawiają, że powstaje swego rodzaju szklany sufit, utrudniający, a niekiedy nawet uniemożliwiający im m.in. rozwój zawodowy, naukowy czy tworzenie związków romantycznych i relacji przyjacielskich.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Twórcy przekonują, że opisane sytuacje bardzo często wynikają z mechanizmu tzw. samospełniającej się przepowiedni. Chodzi w nim o to, że sposób, w jaki myślimy o pewnych wydarzeniach czy zachowaniach, sprawia, że stają się one prawdziwe. To właśnie to zjawisko, a także opowieści osób z zespołem Downa stanowiły podwaliny do klipu zrealizowanego na potrzeby kampanii „Załóż, że mogę”.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Nieszablonowe myślenie i wykorzystanie samospełniającej się przepowiedni w pozytywny sposób może bowiem sprawić, że osoby z zespołem Downa osiągną więcej, niż wydawało się to możliwe. „Jeśli we mnie wierzysz, jeśli mi ufasz, możesz mieć pozytywny wpływ, a wtedy być może uda mi się osiągnąć cele, nawet te nieoczekiwane” – przekonują bohaterowie kampanii.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Mariah Carey i Kim Kardiashian dołączają do akcji

Poza video, w ramach „Assume That I Can” realizowane są również działania poboczne, takie jak:

  • akcja z hasztagiem #OfCourse, w której setki tysięcy ludzi ujawniło stereotypy, których doświadczyli w związku ze swoją pracą, hobby lub tożsamością, jednocześnie naśmiewając się z tych powszechnych wyobrażeń,
  • tiktokowe wyzwanie, którego celem jest wyjawienie stereotypów związanych m.in. z określoną tożsamością,
  • a także nagrania pokazujące prawdziwe doświadczenia osób z zespołem Downa i ich bliskich, publikowane w mediach społecznościowych CoorDown.

Do akcji dołączyły gwiazdy, m.in. Kim Kardashian i Mariah Carey.

Zdjęcie główne: Facebook

PS „Mamy już w grupie takie dziecko jak ty”. W tej kampanii padają różne „śmieszne wymówki”, które słyszą osoby z zespołem Downa

CoorDown, włoski organ odpowiedzialny za ochronę praw osób z zespołem Downa, pokazuje, że nie ma usprawiedliwienia dla dyskryminacji. Kampania powstała z okazji Światowego Dnia Zespołu Downa, który przypada 21 marca.

PS2 Osoby z zespołem Downa będą obsługiwać klientów Many Mornings w ramach programu wsparcia zawodowego

21 marca, czyli Światowy Dzień Zespołu Downa, to okazja do świętowania społecznej różnorodności. To także możliwość wsparcia osób z zespołem Downa w obszarach, w których nie znajdują równych szans uczestnictwa. Dlatego Many Mornings ogłasza program aktywizacji zawodowej dla osób z Trisomią 21.