Pod koniec 2021 roku do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wpłynęło kilka skarg w związku z promocją „Sylwestra marzeń z Dwójką” w grudniowych wydaniach „Wiadomości” na antenie TVP1. 29 grudnia w serwisie informacyjnym pojawił się obszerny materiał poświęcony zbliżającej się sylwestrowej imprezie w Zakopanem. Stacja przeznaczyła aż 18 minut na promowanie wydarzenia muzycznego, które zostało wyemitowane 31 grudnia na antenie TVP2. Kolejne materiały zostały poświęcone poprzednim imprezom sylwestrowym organizowanym pod szyldem TVP, a także wywiadom z wykonawcami muzycznymi takimi jak Zenek Martyniuk czy Rafał Brzozowski.
Trwający 18 minut (ponad połowę całego programu) blok materiałów poświęconych audycji, która będzie emitowana na innej antenie tego nadawcy, w istocie był przekazem handlowym dotyczącym produktu, jakim jest program telewizyjny. Celem tego przekazu było zachęcenie widzów do obejrzenia promowanej audycji. Został precyzyjnie podany termin emisji promowanej audycji (31 grudnia 2021 r. godz. 20:00). Na koniec „Wiadomości” temu tematowi poświęcono kolejny materiał i rozmowę, co w sumie dało ponad dwie trzecie czasu programu informacyjnego – czytamy w skardze złożonej m.in. przez członków rady programowej TVP, członka Rady Mediów Narodowych, byłego przewodniczącego KRRIT, a także przez osoby prywatne.
Zobacz również
W treści skargi podkreślono, że główny serwis informacyjny TVP poświęcił większość czasu na promowanie rozrywki kosztem najważniejszych wydarzeń w kraju i na świecie. Już przed „Sylwestrem w Zakopanem” w sieci pojawiły się głosy oburzenia w związku z promowaniem masowego wydarzenia w szczycie jesienno-zimowej fali pandemii COVID-19.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji dopatrzyła się w materiałach TVP kilku naruszeń przepisów ustawy o radiofonii i telewizji – m.in. przerwania serwisów informacyjnych w celu nadania reklamy czy emisję ukrytego przekazu handlowego. TVP dopuściło się także naruszenia w zakresie lokowania w serwisie informacyjnym znaku graficznego PGE wraz z belką „Audycja zawiera lokowanie produktu”.
Wygląda na to, że TVP zapłaci za „Sylwester marzeń” znacznie wyższą cenę niż zakładano.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
W związku z powyższym wszczęte zostało postępowanie w sprawie ukarania Spółki Telewizja Polska SA karą pieniężną na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy – poinformował szef KRRiT.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
PS
Telewizja Polska wystartowała w listopadzie 2021 roku z TVP World, czyli anglojęzycznym kanałem informacyjnym. Już w styczniu TVP World przestało nadawać na żywo w serwisie YouTube, ponieważ kanał miał zaledwie kilkanaście subskrybentów.
PS2
W minionym roku ruszył nowy kanał TVP Kobieta, a już sam zwiastun programu wywołał falę oburzenia wśród internautów. Odbiorcy skrytykowali spot za to, że przedstawia przerysowany i stereotypowy wizerunek kobiety.