TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Chatboty kulinarne Mosso [case study]

Chatboty kulinarne Mosso [case study]
Jak wykorzystując chatboty skutecznie angażować odbiorcę i zwiększyć świadomość produktu z branży kulinarnej? Odpowiedź prezentujemy na przykładzie kampanii agencji ContentHouse dla marki Mosso w serwisach poradnikowych „Szef Smaku” i „Inspirowane Smakiem”.
O autorze
3 min czytania 2020-07-07

„Szef Smaku”

Majonez – ze świecą szukać polskiego domu, w którym ten składnik nie króluje podczas okresu świąt Bożego Narodzenia i Wielkanocy. Dla producenta tego dodatku do sałatek, jajek i wędlin, to czas szczególnej potrzeby kontaktu z konsumentami. Wykorzystując narzędzia automatyzujące marketing, stworzyliśmy wyjątkowego, świątecznego chatbota, który zbliżył konsumenta do marki, przekazał wartościowe treści oraz zaznajomił go z właściwościami i cechami produktu.

Cel

Postawionym przed naszym robotem celem było zwiększenie zaangażowania na stronie SzefSmaku.pl. Za jego pośrednictwem zaprezentowaliśmy walory i czynniki wyróżniające majonez marki oraz prezentujące możliwości jego kreatywnego wykorzystania.

Włączając chatbota, chcieliśmy zwrócić uwagę na wyjątkowość produktu naszego klienta, w efektowny, a przede wszystkim skuteczny, sposób promując go na bardzo skoncentrowanym i zdominowanym przez konkurencyjne marki rynku.

Realizacja, czyli każdy je sałatkę jarzynową

Osią naszej bożonarodzeniowej i wielkanocnej komunikacji stała się – a jakże – sałatka jarzynowa, kultowa potrawa, która jest jednym z symboli wyjątkowego świątecznego czasu w Polsce. Niezależnie od regionu i rodzaju celebracji, wymieszane warzywa z majonezem jedzą niemal wszyscy. I to właśnie o preferencje dotyczące sałatki jarzynowej i jej składu zapytaliśmy za pośrednictwem naszego chatbota. Umieściliśmy go w dolnej sekcji przepisów, które przygotowujemy w serwisie Szef Smaku.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Do zaangażowania użytkownika wybraliśmy proste pytanie: Bez jakiego składnika nie wyobrażasz sobie sałatki jarzynowej? Wśród możliwych odpowiedzi wskazaliśmy tradycyjne składniki, ale bazujące na różnych „szkołach” przygotowywania potrawy.

W momencie, gdy użytkownik zadeklarował swój składnik, chatbot kontekstowo proponował kolejne treści związane z przepisem na inne potrawy, bazujące na wskazanym dodatku do sałatki. Każdy z przepisów odnosił się bezpośrednio do treści umieszczonych w serwisie blogowym, co pozwalało utrzymać atencję odbiorcy. Wszystkie zawierały w swoim składzie jeden z tradycyjnych produktów marki Mosso.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Po prezentacji przepisu, przyszedł czas na badanie zadowolenia ze współpracy z chatbotem. Dbając, by nasze komunikaty były nienachalne i stanowiły kolejny, naturalny etap relacji z odbiorcą, użytkownikom deklarującym satysfakcję z wyświetlanych treści prezentowaliśmy graficznie walory majonezów Mosso.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W kolejnych krokach chatbot rozszerzał budowaną relację, pytając odbiorcę o jego pochodzenie. Po deklaracji regionu, robot prezentował świąteczne przepisy i ciekawostki, dedykowane dla społeczności określonej części Polski.

Wyniki

Dzięki zastosowaniu chatbota, zbudowaliśmy nieprzeliczalną więź marki z konsumentem. Przechodząc całą ścieżkę, uzyskiwał on wartościowe, a co ważne, personalizowane komunikaty, w sposób nienachalny lokujące produkty klienta.

Wykorzystując chatbota, z pełnym sukcesem zrealizowaliśmy cel, zakładający zwiększenie czasu sesji w serwisie „Szef Smaku”. Średnio zwiększył się on o 37%, z niespełna dwóch do trzech minut na stronie. Całą ścieżkę w chatbocie przeszedł co czwarty użytkownik.

„Inspirowane Smakiem”

Na kanwie sukcesu świątecznego chatbota, jego nową odsłonę zaproponowaliśmy dla wsparcia naszej kampanii edukacyjnej związanej z nową linią Sosów Sałatkowych Mosso Impresje, promowanej w serwisie contentowym Inspirowane Smakiem.

Tym razem użytkowników serwisu zaprosiliśmy do wspólnego komponowania sałatek. Ścieżka rozpoczyna się od wyboru składnika spośród zielonych warzyw, w następnych krokach pytając o kolejne preferowane elementy dania i edukując, dlaczego zawarte w nich mikroelementy stanowią bazę pełnowartościowego posiłku.

Nadchodzi czas na kulminacyjny moment ścieżki chatbota. Wraz z dynamicznym wygenerowaniem przepisu na grafice, chatbot informuje, który z dostępnych na rynku Sosów sałatkowych Mosso Impresje będzie najlepszym dodatkiem do potrawy. Gotową recepturę można zachować na później, a także udostępnić na Facebooku.

O tym, że chatbot przypadł do gustu odwiedzających stronę świadczą statystyki – aż 45% użytkowników, którzy weszli w interakcję z chatbotem, wygenerowało swój przepis. Same wnioski, uzyskiwane w formie wygodnych danych statystycznych, okazały się być bardzo przydatne dla klienta, przekazując informacje o preferencjach kulinarnych użytkowników portalu. To bezpośrednio przekłada się na wiedzę, jak modyfikować i ulepszać ofertę produktową. My także możemy przygotowywać jeszcze lepsze treści w ramach serwisu Inspirowane Smakiem.

Wreszcie, chatbot spełnił swoją funkcję integrującą z marką i przekazującą wartościowe treści, budując długofalową relację producenta sosów sałatkowych Mosso Impresje oraz jego potencjalnych konsumentów.

Największe wyzwania

Najtrudniejszym zadaniem w przygotowaniu chatbota jest opracowanie takiej ścieżki konwersacyjnej, która najbardziej angażuje odbiorcę. Kluczowym staje się tu wybór pierwszego pytania. Od niego zależy, czy użytkownik zechce dalej wchodzić w interakcję i poświęcać czas. W przypadku chatbota dla serwisu Szef Smaku postawiliśmy na ikoniczny, kulinarny symbol Świąt w Polsce i, jak pokazała kampania, sałatka warzywna była doskonałym inicjatorem konwersacji z odbiorcami.

Wskazówki

Chatboty doskonale wspierają działania mające na celu zwiększanie sesji w serwisie czy budowanie relacji z odbiorcą. Ważne jednak, by ich konstrukcja zawsze opierała się na podstawowym elemencie content marketingu, a więc edukacji. Dopiero po przekazaniu wartościowej wiedzy możliwe jest umiejętne wplecenie w konwersację promowanego produktu, tak by była to naturalna konsekwencja dalszej części współpracy z chatbotem.

 

Autor: Krzysztof Dąbrowa, PR Specialist, ContentHouse