„Szef Smaku”
Majonez – ze świecą szukać polskiego domu, w którym ten składnik nie króluje podczas okresu świąt Bożego Narodzenia i Wielkanocy. Dla producenta tego dodatku do sałatek, jajek i wędlin, to czas szczególnej potrzeby kontaktu z konsumentami. Wykorzystując narzędzia automatyzujące marketing, stworzyliśmy wyjątkowego, świątecznego chatbota, który zbliżył konsumenta do marki, przekazał wartościowe treści oraz zaznajomił go z właściwościami i cechami produktu.
Cel
Postawionym przed naszym robotem celem było zwiększenie zaangażowania na stronie SzefSmaku.pl. Za jego pośrednictwem zaprezentowaliśmy walory i czynniki wyróżniające majonez marki oraz prezentujące możliwości jego kreatywnego wykorzystania.
Zobacz również
Włączając chatbota, chcieliśmy zwrócić uwagę na wyjątkowość produktu naszego klienta, w efektowny, a przede wszystkim skuteczny, sposób promując go na bardzo skoncentrowanym i zdominowanym przez konkurencyjne marki rynku.
Realizacja, czyli każdy je sałatkę jarzynową
Osią naszej bożonarodzeniowej i wielkanocnej komunikacji stała się – a jakże – sałatka jarzynowa, kultowa potrawa, która jest jednym z symboli wyjątkowego świątecznego czasu w Polsce. Niezależnie od regionu i rodzaju celebracji, wymieszane warzywa z majonezem jedzą niemal wszyscy. I to właśnie o preferencje dotyczące sałatki jarzynowej i jej składu zapytaliśmy za pośrednictwem naszego chatbota. Umieściliśmy go w dolnej sekcji przepisów, które przygotowujemy w serwisie Szef Smaku.
Do zaangażowania użytkownika wybraliśmy proste pytanie: Bez jakiego składnika nie wyobrażasz sobie sałatki jarzynowej? Wśród możliwych odpowiedzi wskazaliśmy tradycyjne składniki, ale bazujące na różnych „szkołach” przygotowywania potrawy.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
W momencie, gdy użytkownik zadeklarował swój składnik, chatbot kontekstowo proponował kolejne treści związane z przepisem na inne potrawy, bazujące na wskazanym dodatku do sałatki. Każdy z przepisów odnosił się bezpośrednio do treści umieszczonych w serwisie blogowym, co pozwalało utrzymać atencję odbiorcy. Wszystkie zawierały w swoim składzie jeden z tradycyjnych produktów marki Mosso.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Po prezentacji przepisu, przyszedł czas na badanie zadowolenia ze współpracy z chatbotem. Dbając, by nasze komunikaty były nienachalne i stanowiły kolejny, naturalny etap relacji z odbiorcą, użytkownikom deklarującym satysfakcję z wyświetlanych treści prezentowaliśmy graficznie walory majonezów Mosso.
W kolejnych krokach chatbot rozszerzał budowaną relację, pytając odbiorcę o jego pochodzenie. Po deklaracji regionu, robot prezentował świąteczne przepisy i ciekawostki, dedykowane dla społeczności określonej części Polski.
Wyniki
Dzięki zastosowaniu chatbota, zbudowaliśmy nieprzeliczalną więź marki z konsumentem. Przechodząc całą ścieżkę, uzyskiwał on wartościowe, a co ważne, personalizowane komunikaty, w sposób nienachalny lokujące produkty klienta.
Wykorzystując chatbota, z pełnym sukcesem zrealizowaliśmy cel, zakładający zwiększenie czasu sesji w serwisie „Szef Smaku”. Średnio zwiększył się on o 37%, z niespełna dwóch do trzech minut na stronie. Całą ścieżkę w chatbocie przeszedł co czwarty użytkownik.
„Inspirowane Smakiem”
Na kanwie sukcesu świątecznego chatbota, jego nową odsłonę zaproponowaliśmy dla wsparcia naszej kampanii edukacyjnej związanej z nową linią Sosów Sałatkowych Mosso Impresje, promowanej w serwisie contentowym Inspirowane Smakiem.
Tym razem użytkowników serwisu zaprosiliśmy do wspólnego komponowania sałatek. Ścieżka rozpoczyna się od wyboru składnika spośród zielonych warzyw, w następnych krokach pytając o kolejne preferowane elementy dania i edukując, dlaczego zawarte w nich mikroelementy stanowią bazę pełnowartościowego posiłku.
Nadchodzi czas na kulminacyjny moment ścieżki chatbota. Wraz z dynamicznym wygenerowaniem przepisu na grafice, chatbot informuje, który z dostępnych na rynku Sosów sałatkowych Mosso Impresje będzie najlepszym dodatkiem do potrawy. Gotową recepturę można zachować na później, a także udostępnić na Facebooku.
O tym, że chatbot przypadł do gustu odwiedzających stronę świadczą statystyki – aż 45% użytkowników, którzy weszli w interakcję z chatbotem, wygenerowało swój przepis. Same wnioski, uzyskiwane w formie wygodnych danych statystycznych, okazały się być bardzo przydatne dla klienta, przekazując informacje o preferencjach kulinarnych użytkowników portalu. To bezpośrednio przekłada się na wiedzę, jak modyfikować i ulepszać ofertę produktową. My także możemy przygotowywać jeszcze lepsze treści w ramach serwisu Inspirowane Smakiem.
Wreszcie, chatbot spełnił swoją funkcję integrującą z marką i przekazującą wartościowe treści, budując długofalową relację producenta sosów sałatkowych Mosso Impresje oraz jego potencjalnych konsumentów.
Największe wyzwania
Najtrudniejszym zadaniem w przygotowaniu chatbota jest opracowanie takiej ścieżki konwersacyjnej, która najbardziej angażuje odbiorcę. Kluczowym staje się tu wybór pierwszego pytania. Od niego zależy, czy użytkownik zechce dalej wchodzić w interakcję i poświęcać czas. W przypadku chatbota dla serwisu Szef Smaku postawiliśmy na ikoniczny, kulinarny symbol Świąt w Polsce i, jak pokazała kampania, sałatka warzywna była doskonałym inicjatorem konwersacji z odbiorcami.
Wskazówki
Chatboty doskonale wspierają działania mające na celu zwiększanie sesji w serwisie czy budowanie relacji z odbiorcą. Ważne jednak, by ich konstrukcja zawsze opierała się na podstawowym elemencie content marketingu, a więc edukacji. Dopiero po przekazaniu wartościowej wiedzy możliwe jest umiejętne wplecenie w konwersację promowanego produktu, tak by była to naturalna konsekwencja dalszej części współpracy z chatbotem.
Autor: Krzysztof Dąbrowa, PR Specialist, ContentHouse