Ponad 10 lat temu firma zadebiutowała z pierwszą plastikową butelką PET, która nadaje się do recyklingu i jest wykonana w 30% z materiałów roślinnych. W następnych latach firma pracowała nad stworzeniem prototypu butelki pochodzącej z papieru. Teraz firma prezentuje pierwszą butelkę wykonaną w 100% z materiałów pochodzenia roślinnego.
– Od wielu lat współpracujemy z partnerami technologicznymi, tworząc odpowiednie technologie, aby wyprodukować butelkę o 100% zawartości roślinnej – dążąc do jak najniższego śladu węglowego. To ekscytujące, że osiągnęliśmy punkt, w którym te technologie istnieją – powiedziała Nancy Quan, dyrektor ds. technicznych i innowacji w The Coca‑Cola Company.
Zobacz również
Innowacyjne technologie
Do tej pory butelki PET były produkowane z wykorzystaniem ropy naftowej. Opakowanie PlantBottle wygląda, działa i podlega recyklingowi jak tradycyjny PET, jednak ma mniejszy wpływ na planetę i jej zasoby. Podczas jej produkcji wykorzystywany jest olej roślinny z pierwszego tłoczenia oraz inne materiały roślinne. Nowa prototypowa butelka Coca-Coli jest wykonana z roślinnego paraksylenu (bPX) pochodzącego z cukru z kukurydzy. Następnie materiał – przy użyciu nowego procesu firmy Virent – jest przekształcany w kwas tereftalowy (bPTA).
Przy produkcji butelek wykorzystuje się również uproszczoną technologię konwersji zużytej biomasy na roślinny glikol monoetylenowy (bMEG). Do tej pory bMEG był wytwarzany przez modyfikowanie trzciny cukrowej lub kukurydzy w bioetanol jako półprodukt, który był następnie przekształcany w glikol bioetylenowy. Teraz źródła cukru mogą bezpośrednio wytwarzać MEG, co upraszcza cały proces i redukuje związane z nim emisje gazów.
„Świat bez odpadów”
Wprowadzając nową butelkę, Coca-Cola ma nadzieję na wyeliminowanie zapotrzebowania na ropę naftową ze wszystkich produkowanych komercyjnie plastikowych butelek. Firma dzieli się innowacyjną technologią z konkurencyjnymi firmami w branży, aby wspólnie ograniczyć produkcję szkodliwego plastiku.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
– Nie postrzegamy technologii odnawialnych lub pochodzących z recyklingu jako obszarów, w których chcemy uzyskać przewagę konkurencyjną – wyjaśnia Dana Breed, dyrektor ds. badań i rozwoju ds. opakowań i zrównoważonego rozwoju.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
UPM, pierwszy licencjobiorca nowej technologii, obecnie buduje w Niemczech pełnowymiarowy obiekt handlowy w celu przekształcenia certyfikowanego, pozyskiwanego w zrównoważony sposób surowca drzewnego pochodzącego z tartaków i innych gałęzi przemysłu drzewnego, na bMEG. Firma zamierza do 2030 roku w Europie i Japonii wprowadzić produkcję butelek wykorzystującą wyłącznie materiały odnawialne.
Innowacje Coca-Coli w produkcji butelek odpowiadają wizji „Świat bez odpadów”, a w szczególności niedawno ogłoszonemu celowi polegającemu na zmniejszeniu produkcji pierwotnego plastiku ze źródeł ropopochodnych o 3 miliony ton do 2025 roku. Dodatkowo Coca-Cola zobowiązała się do odzyskania równowartości każdej sprzedanej butelki do 2030 roku, zatem żadne z jej opakowań nie kończy jako szkodliwy odpad, a stare butelki są przetwarzane na nowe, aby 100% opakowań nadało się do recyklingu.
PS
Coca-Cola HBC ogłosiła zobowiązanie, w ramach którego ma osiągnąć zerową emisję netto w całym łańcuchu wartości do 2040 roku.
PS 2
Sztuczne tworzywo na puszkach napojów Coca-Coli zostało zastąpione papierowym materiałem opartym na technologii KeelClip.
PS 3
Coca-Cola podjęła współpracę z firmą transportową Lime. Zachęcając do recyklingu butelek, firma oferowała bezpłatne ekologiczne przejażdżki mobilnymi środkami transportu.
fot. coca-colacompany.com