Dziennikarze skupiają się na branży kreatywnej, marketingu i sztuce, a więc tych obszarach, z którymi najbliższą styczność mają osoby zajmujące się zawodowo mediami społecznościowymi.Czy jednak faktycznie mamy do czynienia z kreacyjnym Deus Ex Machina i Uber Copywiterem? Niekoniecznie.
Algorytmy, które określamy mianem sztucznej inteligencji, rzeczywiście mogą pomóc marketerom w codziennej pracy, ale… kluczem jest słowo „sztuczna”. Tym, co najbardziej ekscytuje opinię publiczną i media nie są jednak modele wspomagające np. pracę naukowców albo nowoczesną robotykę przemysłową, ale „przyziemny” czat, oparty na modelu językowym, czyli algorytmie, który na początku „komunikacji” z użytkownikiem ocenia wektory dla danego słowa, aby następnie przeanalizować takie, które mają najwyższe prawdopodobieństwo wystąpienia.
Zobacz również
Mówiąc obrazowo, sytuacja przypomina tę, znaną z naukowego „twierdzenia o nieskończonej liczbie małp (Borel, Eddington, 1913), zgodnie z którym małpa naciskająca losowe klawisze maszyny do pisania w nieskończonym czasie, najprawdopodobniej napisze dowolnie wybrany tekst. Na przykład taki jak ten.
Obecne algorytmy nie opierają się oczywiście wyłącznie na losowości, a – jak wspomniano wcześniej – biorą pod uwagę zaawansowane statystyki rozkładów, dzięki czemu, w połączeniu z gigantycznymi korpusami (największe obecnie modele operują na bazach rzędu 500 miliardów parametrów, a wartości te przyrastają geometrycznie („Artificial Intelligence Index Report 2023”, Stanford University 2023), co zresztą rodzi szereg problemów natury prawnej – właściciele publikowanych w sieci treści nie zawsze są szczęśliwi z powodu „scrapowania” ich witryn przez boty modeli językowych), na których „uczą się” oraz mocą obliczeniową współczesnych maszyn, efekt językowy jest już co najmniej zadowalający dla większości podstawowych zastosowań i osiągalny praktycznie w czasie rzeczywistym. Ale czasem prowadzi na manowce (stąd „sensacyjne” doniesienia o „kłamiącej w żywe oczy” AI).
Tego typu automatyzacja tworzenia treści daje już możliwość uzyskania niezłej jakości (choć z definicji „wtórnego”) tekstu (np. copy, czy informacji prasowej), który wymaga jednak dalszego nadzoru i obróbki. Nieco inaczej (i faktycznie niepokojąco dla innej grupy zawodowej) wygląda kwestia tworzenia powtarzalnych elementów kodu w popularnych językach programowania, ale to temat na osobne opracowanie.
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
Artykuł stanowi część raportu „AI w social media” stworzonego przez Grupę Roboczą Social Media IAB Polska.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
O autorze:
Adam Kaliszewski
Director, Head of Digital Practice, Solski Communications
Dwie dekady doświadczenia w komunikacji po stronie agencji i klienta. Szczególnie interesuje go komunikacja B2B, B2G i kryzysowa, a także kwestie prywatności w sieci i mechanizmy rozprzestrzeniania się fałszywych informacji. Nieustannie śledzi stare i nowe serwisy społecznościowe i szuka dla nich zastosowania w strategiach komunikacyjnych. Szef Grupy Roboczej Social Media i członek Grupy Roboczej Public Relations, Ekspert IAB Polska. Wraz z zespołem realizował działania m.in. dla takich klientów jak Raytheon Technologies, Mastercard, Henkel, Ambasada Królestwa Norwegii, Lufthansa, Red Hat i wielu innych. Po godzinach gra na gitarze, odkrywa tajemnice Warszawy lub zaszywa się w Puszczy Kampinoskiej.
PS OpenAI pozwane przez Nowojorska Gildię Pisarzy. Sztuczna inteligencja wykorzystywana do treningu narzędzia ChatGPT
Szykuje się batalia pomiędzy sztuczną inteligencją a organizacją zrzeszającą amerykańskich pisarzy. Oskarża ona OpenAI o wykorzystywanie fragmentów książek do ulepszania systemu bez zgody twórców.
PS2 Przygotowania do pierwszych świąt z AI
We wrześniu śpiewamy „Adio pomidore!” i szykujemy się na święta. Jesień to czas na ostateczne dopracowanie grudniowych planów reklamowych.