Dior w ogniu krytyki za reklamę z Johnnym Deppem nawiązującą do kultury indiańskiej

Dior w ogniu krytyki za reklamę z Johnnym Deppem nawiązującą do kultury indiańskiej
Na francuski dom mody Dior spadła fala krytyki w związku z nowym spotem promującym perfum „Sauvage”, który nawiązuje do kultury rdzennych mieszkańców Ameryki Północnej.
O autorze
1 min czytania 2019-09-05

Pod koniec sierpnia br. dom mody Dior wypuścił nową reklamę promującą popularny zapach „Sauvage”, którego twarzą jest Johnny Depp. Aktor ponownie wystąpił w spocie, a u jego boku pojawiła się aktorka i modelka Tanaya Beatty, która pochodzi z jednego z rdzennych plemion amerykańskich. Krótko po emisji filmu na markę spadła fala krytyki.

Internauci zarzucili marce rasizm i stereotypowe przedstawianie kultury rdzennych mieszkańców Ameryki Północnej. Niefortunne również okazało się zestawienie nazwy perfum z treścią spotu, bowiem „Sauvage” po francusku oznacza „niecywilizowany”, „dziki”. 

Mimo tłumaczeń, że scenariusz do reklamy był konsultowany z organizacją Americans for Indian Opportunity, zajmującą się prawami rdzennych mieszkańców Ameryki, Dior pod naciskiem negatywnych komentarzy zdecydował się ostatecznie wycofać spot. 

Głos w tej sprawie zabrała również Tanaya Beatty, która wystąpiła u boku Johnny’ego Deppa w reklamie. Na swoim profilu na Instagramie aktorka opublikowała obszerny wpis, w którym zdradziła, że podczas pracy na planie czuła wewnętrzny konflikt, będąc świadkiem tego, że jej kultura jest przedstawiana stereotypowo. Jak jednak przyznała, miała nadzieję, że spot wywoła dyskusję.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Dior do tej pory nie wydał oficjalnego oświadczenia w związku z kontrowersyjnym spotem. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

PS

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W maju br. dom mody Gucci został oskarżony o obrazę uczuć religijnych przez nowojorską organizację Sikh Coalition – chodziło o sprzedaż turbanów, które dla wyznawców sikhizmu są świętym przedmiotem.

PS2

Kontrowersyjny spot oraz rasistowskie komentarze jednego z projektantów sprawiły, że marka D&G poważnie podpadła Chińczykom. Do tego stopnia, że produkty firmy są wycofywane z chińskich sklepów internetowych.

PS3

Kampania marki Calvin Klein pod hasłem „I Speak My Truth in #MyCalvins” spotkała się z ogromną falą krytyki ze strony społeczności LGBT m.in. za tzw. queerbaiting, czyli celowe wykorzystywanie sympatii mniejszości seksualnych do zwiększenia oglądalności danej produkcji.