TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Doda, Rozenek-Majdan i Chajzer z zarzutami UOKiK. Kara dla PRIME MMA

Doda, Rozenek-Majdan i Chajzer z zarzutami UOKiK. Kara dla PRIME MMA
Kolejni influencerzy otrzymali zarzuty od prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Chodzi o nieprawidłowe oznaczanie treści reklamowych w mediach społecznościowych. Ponadto Urząd ukarał spółkę PRIME MMA.
O autorze
2 min czytania 2023-02-13

fot. depositphotos.com

Kolejni influencerzy z zarzutami UOKiK

Od września 2022 roku influencerzy mają obowiązek stosować się do rekomendacji prezesa UOKiK, które określają, w jaki sposób oznaczać treści sponsorowane. Dokument zawierający spis dobrych praktyk ma stanowić wsparcie zarówno dla użytkowników social mediów, jak i twórców internetowych, współpracujących z nimi agencji reklamowych i reklamodawców.

Okazuje się, że po kilku miesiącach od wprowadzenia rekomendacji, kolejni influencerzy znaleźli się na celowniku UOKiK w związku z niejednoznacznym i niezrozumiałym oznaczaniem płatnych współprac na Instagramie.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Zarzuty UOKiK dotyczą m.in. Filipa Chajzera, który współpracuje z firmą New Balance czy salonem samochodowym Skody Auto Wimar. Dziennikarz nie ujawnia charakteru treści sponsorowanych w opisach pod postami, poprzestając jedynie na wskazaniu marki promowanych produktów. Choć pod niektórymi komercyjnymi treściami znajduje się hashtag #współpraca, według rekomendacji UOKiK jest to niewystarczalne, ponieważ nie pokazuje jasno komercyjnego charakteru działalności.

– Przedsiębiorca powinien w sposób niebudzący wątpliwości informować zarówno o reklamowej marce, jak i komercyjnym charakterze treści. Rekomendujemy przy tym, aby było to robione dwupoziomowo – poprzez funkcjonalność platformy oraz we własnym zakresie – przypomina UOKiK.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Podobne zarzuty otrzymała Dorota Rabczewska, która współpracuje m.in. ze spółką Sodore oferującą kosmetyki oraz z agencją reklamową WhitePress. UOKiK podkreśla, że piosenkarka nie zawsze wystarczająco jasno informuje o sponsorowanym charakterze postów i nie stosuje w tym celu dedykowanej do tego funkcjonalności Instagrama. Ponadto niektóre posty influencerki zostają opatrzone hashtagiem #reklama dopiero kilka dni po publikacji.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Tego rodzaju oznaczenie powinno znaleźć się przy lub na materiałach reklamowych od razu podczas publikacji, kiedy zasięg generowany przez nowe posty czy relacje jest największy. Powinno także być w widocznym miejscu, np. na początku opisu lub nagrania – tłumaczy Urząd.

Zarzut nieodpowiedniego oznaczania treści reklamowych otrzymała również Małgorzata Rozenek-Majdan. Pod postami współtworzonymi m.in. z marką Henkel Polska, Noyo Pharm, Oceansapart oraz AllNutrition, influencerka również nie posługuje się funkcjonalnością Instagrama, dzięki której mogłaby oznaczyć je jako sponsorowane.Odpowiednie oznaczenia nie pojawiają się również w opisie czy na materiale.

W niektórych przypadkach twórczyni zamieściła jedynie hashtag #współpraca, który pozostał niemal niewidoczny dla konsumenta (np. w publikacji Instastory ukryty był pod nazwą profilu w lewym górnym rogu).

– Odpłatna promocja produktów czy usług bez wyraźnego wskazania, że są to treści sponsorowane wprowadza konsumentów w błąd i może stanowić nieuczciwą praktykę rynkową, a w niektórych przypadkach – również czyn nieuczciwej konkurencji. Dotyczy to nie tylko tradycyjnych mediów, ale także popularnych portali społecznościowych oraz internetowych serwisów informacyjnych i opiniotwórczych – informuje prezes UOKiK.

Influencerom, którzy otrzymali zarzuty, grozi kara w wysokości do 10 proc. ich rocznego obrotu.

W lipcu 2022 roku pierwsze zarzuty nieprawidłowego oznaczania treści w mediach społecznościowych otrzymali: Katarzyna Dziurska, Katarzyna Oleśkiewicz–Szuba oraz Piotr Lisek, a także ich reklamodawca, firma Olimp Laboratories. Zdaniem Urzędu postępowania są na końcowym etapie.

Wcześniej, w czerwcu 2022 roku, za brak współpracy z Urzędem zostali ukarani: „Kruszwil” Marek Kruszel, „MD” Marcin Dubiel, „Maffashion” Julia Kuczyńska, Paweł Malinowski, Marcin Malczyński i „Marley” Marlena Soyka.

Kara dla PRIME MMA

UOKiK odpowiedział również na sygnały konsumentów dotyczące działania spółki PRIME MMA, która organizuje i transmituje w Internecie pojedynki influencerów. Urząd przeanalizował sposób, w jaki spółka informuje o kosztach i zasadach zadawania pytań w trakcie transmisji gal MMA i poprzedzających je spotkań (m.in. tzw. Face 2 Face). Zastrzeżenia wzbudził sposób informowania o stosowanym systemie SMS Premium, który wiąże się z naliczeniem wyższej opłaty.

Za brak współpracy z Urzędem i nieudzielenie żądanych informacji w terminie prezes UOKiK nałożył na spółkę karę w wysokości 50 tys. zł.

PS. Influencerzy i serwisy newsowe pod lupą UOKIK

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów od dłuższego czasu walczy z kryptoreklamą. Obok influencerów, pod kątem właściwego oznaczania reklam, kontrolowane są także serwisy internetowe.