E-commerce w 2020 roku. Nie wystarczy „być”, żeby „żyć”

E-commerce w 2020 roku. Nie wystarczy „być”, żeby „żyć”
Branża e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie, a w ciągu ostatnich dziesięciu lat całkowicie zmieniła się jej rola. Dziś nie wystarczy mieć internetowego sklepu z atrakcyjnym produktem oraz przystępnymi cenami.
O autorze
3 min czytania 2020-11-13

Aby przetrwać, należy na bieżąco rozwijać e-biznes, opierając się na aktualnych trendach bądź wykazać się nowatorską postawą i samemu stać się biznesowym trendsetterem.

Wielki rozkwit e-commerce obserwujemy nie tylko na świecie, ale też w naszym kraju. Prawie 75% polskich internautów robi już, przynajmniej raz na jakiś czas, zakupy w Internecie. W wyniku dynamiki rozwoju rynku, ale również i za sprawą pandemii, coraz więcej właścicieli sklepów przenosi działalność do sieci. 

Wszystkie te elementy sprawiają, że trzeba albo na każdym kroku eksponować czynnik wyróżniający ofertę, albo skrupulatnie wykonywać… niezbędne minimum. Przede wszystkim należy podążać za trendami oraz analizować konkurencję, a także sytuację na rynku.

Warto również:

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • inwestować w SEO – wyszukiwarka Google wciąż stanowi główne źródło pozyskiwania ruchu, co jest kluczowe w e-commerce;
  • dynamicznie zmieniać politykę cenową – warto dopasowywać ją do sytuacji rynkowej i grupy docelowej, opierając ją jednocześnie na empirycznych danych;
  • rozwijać call center – modyfikować zatrudnienie proporcjonalnie do rozwoju biznesu, zapewniać szkolenia podnoszące kompetencje pracowników itd.;
  • zrezygnować z czynności manualnych na rzecz automatyzacji – w tym celu należy wdrożyć odpowiednie narzędzia, w tym integrator sprzedaży, system WMS i ERP.

Stanowiska kreatywne jako trend 

Popularnym trendem jest tworzenie tzw. kreatywnych stanowisk. Dziś zatrudniając, przykładowo, dwadzieścia osób w firmie, zdarza się, że jedna połowa odbiera telefony, a druga pracuje na magazynie. Liczbę wakatów związanych z obsługą klienta należy obniżyć do niezbędnego minimum, podobnie jak i te związane z operacjami magazynowymi, właśnie na rzecz stanowisk kreatywnych. Nie chodzi tu jednak o to, aby zwalniać, ale rozwijać pracowników, przydzielając ambitniejsze zadania, a te prostsze – zautomatyzować. Co więcej, chodzi tu nie tylko o grafików, marketerów czy copywriterów, ale również i przedstawicieli innych zawodów, które powstały stosunkowo niedawno.

Właściciele sklepów, którzy skupiają się głównie na rozwoju firmy, a nie podtrzymywaniu status quo, zatrudniają m.in. niżej wymienionych specjalistów – objaśniamy, czym się oni zajmują.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • Growth hacker – jest to specjalista od szybkiego wzrostu firmy. Jego głównym zadaniem jest maksymalizacja sprzedaży produktów oraz dotarcie do największej liczby klientów, na różne sposoby.
  • E-commerce manager – odpowiada za wskaźniki sprzedaży internetowej. Zajmuje się m.in. koordynowaniem sklepu (istniejących ofert, rozmaitych procesów), analizą rynku i konkurencji.

Rozwój firmy wymaga również tego, aby zdobywać nowe rynki lub/oraz tworzyć nowe produkty – jest to niezbędne minimum, aby móc dzisiaj iść do przodu.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Blokery e-handlu

Zastanawiasz się, jak znaleźć zasoby na tworzenie kreatywnych stanowisk? A może zauważyłeś, że Twój e-sklep rozwija się bardzo powoli? Cóż, jeśli tak, na początku należy wyeliminować błędy, które w tym przeszkadzają. Poniżej podajemy te najczęstsze:

  • długi i monotonny proces wystawiania ofert, powtarzanie tej samej czynności w różnych kanałach;
  • błędy ludzkie, np. nieścisłości przy przepisywaniu zamówień, literówki; 
  • duża ilość towaru niepotrzebnie zalegająca w magazynie;
  • korzystanie z nieintuicyjnych platform sprzedażowych oraz narzędzi ERP, które są w dodatku ciężkie w poprawnej konfiguracji i sprzężone z różnymi, skomplikowanymi algorytmami;
  • problem z dostępem do kluczowych informacji w tych systemach, np. na temat aktualnych stanów magazynowych czy też cen produktów.

Po wyeliminowaniu tych błędów, możesz wdrażać nowe systemy oraz narzędzia, które pomogą Ci w organizacji e-sklepu.

xSale i WMS pomogą rozwiązać Twoje problemy

Aby mieć możliwość swobodnego tworzenia nowych, kreatywnych stanowisk, warto wpierw zadbać o maksymalną optymalizację procesów sprzedażowych. W tym pomoże Ci xSale.

xSale łatwo zintegruje system ERP i wszystkie Twoje kanały sprzedaży online, co pozwoli na sprawne zarządzanie ofertą z jednego wygodnego panelu. Automatyczna zmiana statusu aukcji, błyskawiczna aktualizacja cen i stanów magazynowych oraz tworzenie szablonu ofert znacząco skróci czas wystawiania aukcji i przyspieszy obsługę zamówień. 

– Automatyczne generowanie listów przewozowych oraz automatyczne wystawianie i wysyłanie do Klientów dokumentów sprzedaży pozwala nam zaoszczędzić niemalże cały etat. Ponadto automatyzacja procesu realizacji zamówienia redukuje niemal do zera miejsce na ludzki błąd, a to z kolei przekłada się na kolejne oszczędności zarówno pieniędzy jak i czasu, który trzeba by poświęcić na odwracanie skutków tych błędów – mówi Tomasz Pasiut, dobre.audio.

Przy wyborze integratora e-sprzedaży, kluczowa jest stabilność ofertowanych integracji. Dlatego zespół xSale na bieżąco monitoruje zmiany z API integrowanych narzędzi zapewniając nieprzerwaną sprzedaż i płynne zarządzanie e-sklepem.  

Warto podkreślić, że xSale jest w stanie zrobić o wiele więcej. Obecnie opracowujemy algorytmy AI, które będą samodzielnie analizowały i zarządzały polityką cenową. Ich działanie opiera się zarówno na informacjach z danych platform sprzedażowych, jak i na danych z całego rynku. AI wykryje również trendy sprzedażowe, wychwyci błędy klientów (np. zamówienie rozmiaru buta innego niż dotychczas) oraz skontroluje swoją własną pracę (powstanie automatów kontrolujących inne automaty) poprzez wykrywanie różnych, niestandardowych operacji.

Chcąc postawić na rozwój firmy, istotne jest również wykorzystanie narzędzi usprawniających pracę magazynu. Rozwiązania takie jak Futuriti WMS pozwalają na zwiększenie efektywności magazyniera poprzez redukcję czasu potrzebnego na skompletowanie zamówienia. Dodatkowo, pomagają uniknąć błędów na magazynie oraz zapewniają szybszą i dokładniejszą inwentaryzację.

Podsumowanie

Systemy bazujące na algorytmach AI dostępne są obecnie dla wszystkich firm, nie tylko dla tych największych. Co więcej, są one łatwe do wdrożenia i wykorzystania. Jeśli wciąż nie zadbałeś o integrację kanałów sprzedaży oraz ich automatyzację, koniecznie wykorzystaj xSale, Futuriti WMS oraz systemy ERP i pozwól rozwijać się swojemu sklepowi.

Zamawiając xSale, użyj kodu promocyjnego: F4DAFD37F7, aby otrzymać dwa miesiące darmowego wsparcia o wartości 990 zł. Poza pierwszym miesiącem, w którym zapewniamy je każdemu klientowi, otrzymasz dodatkowe 30 dni obsługi całkowicie za darmo. 

 

***

Materiał pochodzi z ebooka „E-commerce 2020/2021. Jak skutecznie sprzedawać w Internecie?”
Pobierz za darmo!