E – E-commerce (Encyklopedia Marketingu)

E – E-commerce (Encyklopedia Marketingu)
Czym jest E-commerce? Jaka jest jego definicja? Aby przybliżyć wam to i wiele innych zagadnień stworzyliśmy encyklopedię pojęć marketingowych. Poniżej kolejne hasło.
O autorze
4 min czytania 2015-08-19

Zdjęcie royalty free z Fotolia

E-commerce

[Andrzej Gruszka:] E-commerce – (ang. electronic commerce), zwany także handlem elektronicznym. Wśród najczęściej pojawiających się definicji tego pojęcia pojawiają się odniesienia do wszelkich procesów sprzyjających kupnie i sprzedaży produktów oraz usług drogą elektroniczną – głównie za pośrednictwem Internetu, przez komputer, smartfon czy tablet. W sieci nie ma jednak jednoznacznej interpretacji tego pojęcia. Nie da się ukryć, iż e-commerce to jeden z głównych elementów rewolucji online, będący ucieleśnieniem koncepcji prowadzenia kontrolowanego biznesu w Internecie. Najbardziej powszechnym przykładem spełniającym te założenia jest sklep internetowy, który pozwala m.in. na przyjmowanie i potwierdzanie zamówień online, realizację płatności bezgotówkowych i znaczne uproszczenie kontaktu na linii klient-sprzedawca.

E-commerce można podzielić na kilka kategorii ze względy na podmioty biorące udział w e-handlu:

  • B2B (business-to-business) – e-handel między przedsiębiorstwami;
  • B2C (business-to-consumer) – e-handel między przedsiębiorstwem a klientem detalicznym;
  • C2C (consumer-to-consumer)) – e-handel pomiędzy dwoma konsumentami;
  • C2B (consumer-to-business) – e-handel pomiędzy konsumentem a przedsiębiorstwem;

Zainspiruj się offline:

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • Biblia E-biznesu, praca zbiorowa, wyd. Onepress
  • E-Commerce Manager. Profesjonalista w e-handlu, praca zbiorowa, wyd. Fundacja Polak 2.0. 

Zainspiruj się on-line:

Odkryj ten temat szerzej na łamach NowegoMarketingu:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Postudiuj…

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  • Podyplomowe Studia Menadżer E-commerce, Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu, sprawdź szczegóły
  • Podyplomowe Studia Handel Elektroniczny, Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie
  • Podyplomowe Studia E-commerce, Uczelnia Łazarskiego w Warszawie, zapoznaj się z informacjami


Autor definicji:

Andrzej Gruszka

PR Manager w agencji marketingu zintegrowanego Mind Progress Group. Specjalizuje się w komunikacji rozwiązań z obszaru IT i nowoczesnych technologii. Pasjonat efektywnego doboru narzędzi komunikacji do potrzeb klientów.
 

[Marcin Kędziora:] E-commerce to pojęcie odnoszące się do handlu elektronicznego. Swoje zastosowanie odnajduje najczęściej w kontekście sklepów internetowych i portali aukcyjnych. Konsumenci mają możliwość zamawiania po przez nie usług i towarów, jak również dokonywania płatności za zrealizowane zakupy. Warto zaznaczyć, że klientami nie muszą być koniecznie jednostki. Coraz częściej na internetowe zakupy decydują się również mniejsze i większe podmioty gospodarcze.

E-commerce niesie za sobą wiele korzyści, do których należą przede wszystkim:

  • oszczędności wynikające z braku zapotrzebowania na utrzymanie biura, dużej ilości magazynów, personelu i rozbudowanych kanałów dystrybucji
  • możliwość nawiązania bezpośredniego kontaktu z nabywcą
  • ułatwienie zapamiętywania oferty dzięki interaktywnie prezentowanym treściom
  • elastyczność
  • niskie bariery wejścia na rynek dla sprzedawców
  • większe możliwości realizowania kampanii marketingowych w internecie, przy niskim nakładzie kosztów
  • coraz większy zasięg rynku internetowego
  • możliwość zaproponowania klientowi szerszej oferty
  • relatywnie niskie koszty popełnienia błędu w doborze produktów
  • zerowe koszty dystrybucji produktów cyfrowych i usług technologiczno-informatycznych
  • szybki dostęp do aktualnych informacji z danej branży
  • szybka aktualizacja posiadanego towaru i oferowanej usługi
  • całodobowa obsługa
  • oszczędność czasu 

W handlu elektronicznym standardowy model komunikacji wewnątrz firmowej oraz z klientem zastępują cyfrowe środki przekazu, takie, jak między innymi: czaty i formularze kontaktowe na stronach internetowych oraz portale społecznościowe, a archiwizacja w znaczącej mierze dokonywana jest za pomocą urządzeń multimedialnych i nośników danych. Dodatkowo klient ma możliwość bieżącego kontrolowania stanu swojego zamówienia. Co jednak najistotniejsze, firmy działające w branży e-commerce nastawione są przede wszystkim na konsumenta i jego potrzeby.

E-commerce jest bardzo dużym udogodnieniem zarówno dla przedsiębiorców, jak i konsumentów. Obecne trendy i idący z nimi w parze rozwój technologiczny, wskazują na nadal rosnący potencjał tej branży i zapotrzebowanie na możliwość korzystania z produktów i usług, które można zamawiać i realizować przez internet.

 

Autor definicji:

Marcin Kędziora

Z wykształcenia marketingowiec i dyplomowany strateg sprzedaży, zgłębiający z pasją tajniki social media. Pełen zapału do zabawy z programami graficznymi i odkrywania nowych technologii w służbie marketingu. Wprawiony w boju mówca, który z łatwością przenosi słowa na papier. Człowiek pełen humoru, z nastawieniem prokonsumenckim, miłością do motocykli i gotowania. Więcej o nim można dowiedzieć się na portalu LinkedIn. 

[Żaneta Głuchowska:] E-commerce to najprościej mówiąc handel elektroniczny. Polega on przede wszystkim na budowaniu transakcji za pomocą internetu między dostawcą, sprzedawcą lub producentem a klientem. W jego skład wchodzą wszystkie etapy kreowania produktu bądź usługi, a więc: produkcja, marketing i promocja, sprzedaż i dystrybucja. Transakcje e-commerce to takie, które odbywają się w oparciu o protokół IP oraz o inne sieci komputerowe. Dobra sprzedawane przez internet mogą mieć formę materialną lub niematerialną, ich dostawa może przebiegać zarówno fizycznie (w przypadku dóbr namacalnych), jak i niefizycznie (w przypadku dóbr nienamacalnych), a płatność za nie może być dokonywana w sieci lub poza nią. Pomimo iż e-commerce w tłumaczeniu angielskim to electronic commerce, to wyklucza się zamówienia składane za pomocą telefonu, faxu oraz poczty elektronicznej i uwzględnia wyłącznie te składane na platformach webowych i mobilnych – głównie w sklepach internetowych.

 

Autor definicji:

Żaneta Głuchowska

Z wykształcenia specjalistka do spraw komunikacji wizerunkowej i brandingowiec. Zawodowo i z powołania – marketingowiec i copywriter. Współpracuje m.in. z WhitePress i LeadBullet S.A. Z pasją angażuje się w każdą markę, dla której działa. W swojej pracy najbardziej ceni brak rutyny i możliwość ciągłego rozwoju. Przyjemność sprawia jej każda forma kontaktu z ludźmi. Współpracownicy mówią o niej „najbardziej uśmiechnięta mistrzyni mailowania i ciętej riposty”. Po godzinach chętnie gotuje, pisze i podróżuje na dwóch kółkach. Więcej na jej temat dowiedzieć można się na LinkedIn.

[Beata Gotwald-Feja:] Całość procesów biznesowych zachodzących w rzeczywistości wirtualnej jest określana terminem e-biznesu. Gospodarka elektroniczna (e-commerce) tym różni się od e-biznesu (e-business), że pokrywa swoim zasięgiem te aktywności, których celem jest uzyskanie przychodu (lub zysku).

E-commerce charakteryzuje się tym, że:

  1. Procesy biznesowe i komunikacyjne, które są podejmowane odbywa się w rzeczywistości wirtualnej, przy użyciu narzędzi elektronicznych;
  2. Technologie i narzędzia komunikacyjne zaangażowane w realizację tych procesów są bardzo dynamiczne i determinowane przez rozwój nowych technologii;
  3. W całość relacji i procesów włączone są korporacje, przedsiębiorstwa, klienci, społeczności;
  4. Dominująca część kontaktu pomiędzy sprzedającym lub oferentem (reprezentującym stronę podażową) a kupującym (reprezentującym stronę popytową) odbywa się za pośrednictwem narzędzi elektronicznych;
  5. Transakcja realizowana może być wyłącznie w środowisku elektronicznym (model czystego e-commerce) lub w środowisku elektronicznym i realnym (model mieszany).

E-commerce, zgodnie z definicją Komisji Europejskiej, oznacza „prowadzenie działalności elektronicznie”. Częścią e-commerce jest również m-commerce, czyli działalność handlowa realizowana za pośrednictwem urządzeń mobilnych.

Najistotniejszą cechą e-commerce współcześnie jest fakt, iż dynamicznie wzrastają wszystkie jej współczynniki – od ilości przedsiębiorstw realizujących działalność za pośrednictwem kanału elektronicznego, przez ilość konsumentów, po ilość i wartość transakcji zawieranych online. Dane te potwierdzają statystyki, np. te czy te.

Warto obejrzeć szybką definicję online, która przedstawia również ewolucję e-commerce na świecie.

Więcej na ten temat:

  1. B. Gregor, M. Stawiszyński, E-Commerce, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Łódź 2002;
  2. S. Basu, Global Perspectives on E-Commerce Taxation Law, Ashgate Publishing Ltd, Hampshire-Burlington 2007;
  3. J. Mariga, Managing E-Commerce and Mobile Computing Technologies, IRM Press, Hershey-London 2003;
  4. M. J. Shaw (red.), E-Commerce and the Digital Economy, Routledge, Oxon-New York 2006.

 

Autor definicji:

Beata Gotwald-Feja

Marketer z wieloletnim doświadczeniem; ekspert i doradca w obszarze nowych mediów i e-marketingu; pracownik Uniwersytetu Łódzkiego; autor publikacji na temat wykorzystania marketingu internetowego w różnych branżach gospodarki. Więcej informacji znajduje się na profilu na LinkedIn.