Zdjęcie royalty free z Fotolia
E-commerce
[Andrzej Gruszka:] E-commerce – (ang. electronic commerce), zwany także handlem elektronicznym. Wśród najczęściej pojawiających się definicji tego pojęcia pojawiają się odniesienia do wszelkich procesów sprzyjających kupnie i sprzedaży produktów oraz usług drogą elektroniczną – głównie za pośrednictwem Internetu, przez komputer, smartfon czy tablet. W sieci nie ma jednak jednoznacznej interpretacji tego pojęcia. Nie da się ukryć, iż e-commerce to jeden z głównych elementów rewolucji online, będący ucieleśnieniem koncepcji prowadzenia kontrolowanego biznesu w Internecie. Najbardziej powszechnym przykładem spełniającym te założenia jest sklep internetowy, który pozwala m.in. na przyjmowanie i potwierdzanie zamówień online, realizację płatności bezgotówkowych i znaczne uproszczenie kontaktu na linii klient-sprzedawca.
Zobacz również
E-commerce można podzielić na kilka kategorii ze względy na podmioty biorące udział w e-handlu:
- B2B (business-to-business) – e-handel między przedsiębiorstwami;
- B2C (business-to-consumer) – e-handel między przedsiębiorstwem a klientem detalicznym;
- C2C (consumer-to-consumer)) – e-handel pomiędzy dwoma konsumentami;
- C2B (consumer-to-business) – e-handel pomiędzy konsumentem a przedsiębiorstwem;
Zainspiruj się offline:
- Biblia E-biznesu, praca zbiorowa, wyd. Onepress
- E-Commerce Manager. Profesjonalista w e-handlu, praca zbiorowa, wyd. Fundacja Polak 2.0.
Zainspiruj się on-line:
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
- Izba Gospodarki Elektronicznej (e-Commerce Polska), zobacz więcej
- Klinika E-commerce, wszystko na jednym blogu
Odkryj ten temat szerzej na łamach NowegoMarketingu:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Era integracji – jak znaleźć najlepszą platformę e-commerce?
- Sposób dostarczenia towaru metodą na zwiększenie sprzedaży w e-sklepie
- Jak przekonać odwiedzających do dłuższego pobytu w sklepie internetowym
Postudiuj…
- Podyplomowe Studia Menadżer E-commerce, Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu, sprawdź szczegóły
- Podyplomowe Studia Handel Elektroniczny, Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie
- Podyplomowe Studia E-commerce, Uczelnia Łazarskiego w Warszawie, zapoznaj się z informacjami
Autor definicji:
Andrzej Gruszka
PR Manager w agencji marketingu zintegrowanego Mind Progress Group. Specjalizuje się w komunikacji rozwiązań z obszaru IT i nowoczesnych technologii. Pasjonat efektywnego doboru narzędzi komunikacji do potrzeb klientów.
—
[Marcin Kędziora:] E-commerce to pojęcie odnoszące się do handlu elektronicznego. Swoje zastosowanie odnajduje najczęściej w kontekście sklepów internetowych i portali aukcyjnych. Konsumenci mają możliwość zamawiania po przez nie usług i towarów, jak również dokonywania płatności za zrealizowane zakupy. Warto zaznaczyć, że klientami nie muszą być koniecznie jednostki. Coraz częściej na internetowe zakupy decydują się również mniejsze i większe podmioty gospodarcze.
E-commerce niesie za sobą wiele korzyści, do których należą przede wszystkim:
- oszczędności wynikające z braku zapotrzebowania na utrzymanie biura, dużej ilości magazynów, personelu i rozbudowanych kanałów dystrybucji
- możliwość nawiązania bezpośredniego kontaktu z nabywcą
- ułatwienie zapamiętywania oferty dzięki interaktywnie prezentowanym treściom
- elastyczność
- niskie bariery wejścia na rynek dla sprzedawców
- większe możliwości realizowania kampanii marketingowych w internecie, przy niskim nakładzie kosztów
- coraz większy zasięg rynku internetowego
- możliwość zaproponowania klientowi szerszej oferty
- relatywnie niskie koszty popełnienia błędu w doborze produktów
- zerowe koszty dystrybucji produktów cyfrowych i usług technologiczno-informatycznych
- szybki dostęp do aktualnych informacji z danej branży
- szybka aktualizacja posiadanego towaru i oferowanej usługi
- całodobowa obsługa
- oszczędność czasu
W handlu elektronicznym standardowy model komunikacji wewnątrz firmowej oraz z klientem zastępują cyfrowe środki przekazu, takie, jak między innymi: czaty i formularze kontaktowe na stronach internetowych oraz portale społecznościowe, a archiwizacja w znaczącej mierze dokonywana jest za pomocą urządzeń multimedialnych i nośników danych. Dodatkowo klient ma możliwość bieżącego kontrolowania stanu swojego zamówienia. Co jednak najistotniejsze, firmy działające w branży e-commerce nastawione są przede wszystkim na konsumenta i jego potrzeby.
E-commerce jest bardzo dużym udogodnieniem zarówno dla przedsiębiorców, jak i konsumentów. Obecne trendy i idący z nimi w parze rozwój technologiczny, wskazują na nadal rosnący potencjał tej branży i zapotrzebowanie na możliwość korzystania z produktów i usług, które można zamawiać i realizować przez internet.
Autor definicji:
Marcin Kędziora
Z wykształcenia marketingowiec i dyplomowany strateg sprzedaży, zgłębiający z pasją tajniki social media. Pełen zapału do zabawy z programami graficznymi i odkrywania nowych technologii w służbie marketingu. Wprawiony w boju mówca, który z łatwością przenosi słowa na papier. Człowiek pełen humoru, z nastawieniem prokonsumenckim, miłością do motocykli i gotowania. Więcej o nim można dowiedzieć się na portalu LinkedIn.
—
[Żaneta Głuchowska:] E-commerce to najprościej mówiąc handel elektroniczny. Polega on przede wszystkim na budowaniu transakcji za pomocą internetu między dostawcą, sprzedawcą lub producentem a klientem. W jego skład wchodzą wszystkie etapy kreowania produktu bądź usługi, a więc: produkcja, marketing i promocja, sprzedaż i dystrybucja. Transakcje e-commerce to takie, które odbywają się w oparciu o protokół IP oraz o inne sieci komputerowe. Dobra sprzedawane przez internet mogą mieć formę materialną lub niematerialną, ich dostawa może przebiegać zarówno fizycznie (w przypadku dóbr namacalnych), jak i niefizycznie (w przypadku dóbr nienamacalnych), a płatność za nie może być dokonywana w sieci lub poza nią. Pomimo iż e-commerce w tłumaczeniu angielskim to electronic commerce, to wyklucza się zamówienia składane za pomocą telefonu, faxu oraz poczty elektronicznej i uwzględnia wyłącznie te składane na platformach webowych i mobilnych – głównie w sklepach internetowych.
Autor definicji:
Żaneta Głuchowska
Z wykształcenia specjalistka do spraw komunikacji wizerunkowej i brandingowiec. Zawodowo i z powołania – marketingowiec i copywriter. Współpracuje m.in. z WhitePress i LeadBullet S.A. Z pasją angażuje się w każdą markę, dla której działa. W swojej pracy najbardziej ceni brak rutyny i możliwość ciągłego rozwoju. Przyjemność sprawia jej każda forma kontaktu z ludźmi. Współpracownicy mówią o niej „najbardziej uśmiechnięta mistrzyni mailowania i ciętej riposty”. Po godzinach chętnie gotuje, pisze i podróżuje na dwóch kółkach. Więcej na jej temat dowiedzieć można się na LinkedIn.
—
[Beata Gotwald-Feja:] Całość procesów biznesowych zachodzących w rzeczywistości wirtualnej jest określana terminem e-biznesu. Gospodarka elektroniczna (e-commerce) tym różni się od e-biznesu (e-business), że pokrywa swoim zasięgiem te aktywności, których celem jest uzyskanie przychodu (lub zysku).
E-commerce charakteryzuje się tym, że:
- Procesy biznesowe i komunikacyjne, które są podejmowane odbywa się w rzeczywistości wirtualnej, przy użyciu narzędzi elektronicznych;
- Technologie i narzędzia komunikacyjne zaangażowane w realizację tych procesów są bardzo dynamiczne i determinowane przez rozwój nowych technologii;
- W całość relacji i procesów włączone są korporacje, przedsiębiorstwa, klienci, społeczności;
- Dominująca część kontaktu pomiędzy sprzedającym lub oferentem (reprezentującym stronę podażową) a kupującym (reprezentującym stronę popytową) odbywa się za pośrednictwem narzędzi elektronicznych;
- Transakcja realizowana może być wyłącznie w środowisku elektronicznym (model czystego e-commerce) lub w środowisku elektronicznym i realnym (model mieszany).
E-commerce, zgodnie z definicją Komisji Europejskiej, oznacza „prowadzenie działalności elektronicznie”. Częścią e-commerce jest również m-commerce, czyli działalność handlowa realizowana za pośrednictwem urządzeń mobilnych.
Najistotniejszą cechą e-commerce współcześnie jest fakt, iż dynamicznie wzrastają wszystkie jej współczynniki – od ilości przedsiębiorstw realizujących działalność za pośrednictwem kanału elektronicznego, przez ilość konsumentów, po ilość i wartość transakcji zawieranych online. Dane te potwierdzają statystyki, np. te czy te.
Warto obejrzeć szybką definicję online, która przedstawia również ewolucję e-commerce na świecie.
Więcej na ten temat:
- B. Gregor, M. Stawiszyński, E-Commerce, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Łódź 2002;
- S. Basu, Global Perspectives on E-Commerce Taxation Law, Ashgate Publishing Ltd, Hampshire-Burlington 2007;
- J. Mariga, Managing E-Commerce and Mobile Computing Technologies, IRM Press, Hershey-London 2003;
- M. J. Shaw (red.), E-Commerce and the Digital Economy, Routledge, Oxon-New York 2006.
Autor definicji:
Beata Gotwald-Feja
Marketer z wieloletnim doświadczeniem; ekspert i doradca w obszarze nowych mediów i e-marketingu; pracownik Uniwersytetu Łódzkiego; autor publikacji na temat wykorzystania marketingu internetowego w różnych branżach gospodarki. Więcej informacji znajduje się na profilu na LinkedIn.