Czym jest wystawa Cool Globes i co Was skłoniło do jej organizacji w Warszawie?
Communication Unlimited to firma komunikacji marketingowej, ale szeroko rozumiana komunikacja to nie tylko nasz praca. Powstanie Communication to efekt fascynacji reklamą i marketingiem oraz „przedstawianiem” opinii publicznej produktów i idei. To do idei, w szczególności ważnych społecznych tematów bezpośrednio odnosi się wiele naszych kampanii takich jak „PIJ MLEKO! BĘDZIESZ WIELKI”, „Vanishing Community” czy akcje „Kinder+Sport” oraz „ USP Style Zdrowia”. Globalne ocieplenie i zmiany klimatyczne to skomplikowane zagadnienie, którym zajmują się przecież wysoce wykwalifikowani w swoich dziedzinach naukowcy. Dlatego w CU tak zainteresował nas projekt „Cool Globes”, międzynarodowa inicjatywa, która powstała w Chicago. Bardzo rzadko się zdarza, aby tak złożony temat był ujęty w tak prosty i sugestywny sposób: każdy z wystawianych globów w atrakcyjny sposób przedstawia konkretny problem związany z ekologią i zmianami klimatycznymi – recycling, oszczędność energii czy urbanistyka.
Zobacz również
Wystawa jest po raz pierwszy prezentowana w Polsce. Pojawi się ona również w innych miastach, czy tylko w Warszawie?
Wystawa na Bulwarach Wiślanych trwa do 30 września. „Cool Globes” zaczęły swoją drogę w Chicago i zanim trafiły do Europy odwiedziły największe amerykańskie miasta takie jak Nowy York, San Francisco, Washington czy Los Angeles, aby wymienić tylko kilka z nich. Po drodze do Warszawy zawitały między innymi do takich europejskich metropoli jak Kopenhaga, Genewa czy Amsterdam. Warszawa to wspaniałe miasto, dynamicznie rozwijające się wręcz z roku na rok. Jesteśmy dumni, że to tutaj pracuje nasza firma i już od dawna chcieliśmy zorganizować jakiś projekt dla miasta, jego mieszkańców i licznie odwiedzających Warszawę turystów. Polska to świetny kraj i warto, abyśmy jak najlepiej korzystali z najciekawszych światowych pomysłów. Oczywiście, że jesteśmy otwarci na współpracę z innymi miastami.
Z okazji przyjazdu wystawy do Polski, podczas oficjalnego jej otwarcia odsłonięto nową rzeźbę-glob. Na co ma ona zwracać uwagę, do jakich działań namawiać?
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
To jest szalenie istotny element całego pomysłu na „Cool Globes”. Jest to nie tylko międzynarodowa wystawa zwracająca uwagę na globalne problemy ekologiczne, ale także – czy przede wszystkim – podkreślająca ich lokalny charakter. Miasta w których gościły „Cool Globes” w większości wzbogacały wystawę o nową rzeźbę, która razem z resztą wystawy wędruje dalej w świat. Warszawa jest najbardziej zieloną stolicą Europy: czterdzieści procent powierzchni Warszawy to tereny zieleni. Kilka kompleksów leśnych, blisko 80 parków, ogrody, zieleń osiedlowa i przyuliczna służą nam wszystkim. Stworzony przez Marka Sułka glob nie przypadkowo więc nosi tytuł „Posadź drzewo”. Zapraszam na Bulwary Wiślane, ten tytuł będzie jeszcze bardziej oczywisty.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W jaki sposób przebić się z problemem ochrony środowiska do świadomości ludzi i wytłumaczyć im, że jest on istotny i każdy ma na niego wpływ?
Nawiązując do tego, o czym rozmawialiśmy wcześniej – w potoku codziennych obowiązków łatwo o pewnych kwestiach zapominać, ale mówimy przecież o czystości naszych ulic, jakości powietrza, którym wszyscy oddychamy oraz o dbaniu o naturę i środowisko. Głównie przecież w naszej ojczyźnie. W życiu pełnimy wiele ról. Moje życie nie ogranicza się do bycia CEO Communication Unlimited. Jako matka nie wyobrażam sobie, że nie robię nic, aby zostawić swoim dzieciom świat, na jaki zasługują. Niezależnie od zainteresowania sztuką lub ekologią trudno mi sobie wyobrazić, że nie myślimy w ten sposób wszyscy. Warto zwracać uwagę, że ochrona środowiska to temat, który dotyczy każdego. Nawet, jeżeli udajemy, że jest inaczej.
Przy okazji wystawy wydaliście album pocztówek dla mieszkańców Warszawy. Co zawierają Wasze pocztówki i jaki mieliście cel w ich stworzeniu?
Poprzez pocztówki, które zrobiliśmy w Communication Unlimited, zwracamy uwagę na wiele atrakcyjnych, a nie dla wszystkich oczywistych, atutów Warszawy. Między innymi liczne trasy rowerowe czy wystawy w plenerze. Myślę też, że wielu warszawiaków zdziwi się np. jak wiele dzikich zwierząt zamieszkuje nasze miasto. A jest ich naprawdę dużo!
Czym różni się praca, realizacja, specyfika takich kampanii w porównaniu do kampanii komercyjnych?
Chyba się Pan trochę zawiedzie, ale pod tym względem charakter kampanii nie wpływa znacząco na pracę nad nią. W Communication Unlimited, niezależnie czy realizujemy kampanie społeczną czy komercyjną, podstawowe zasady pozostają te same: liczy się skuteczność, odpowiedni pomysł i dobranie najlepszych środków do jego realizacji. Chociaż mam wrażenie, że do kampanii społecznych łatwiej znaleźć w Communication Unlimited ochotników, co mnie nie dziwi w ogóle. Nie lubię słowa „fajne”, ale trudno: bardzo fajni ludzie pracują w CU i łatwo ich zarazić entuzjazmem.
Co według Was stanowi obecnie największy problem dla środowiska w Polsce?
Jesteśmy nadal gospodarką rozwijającą się. Nawet biorąc pod uwagę wsparcie finansowe Unii Europejskiej nie mamy takich środków, nie tylko finansowych, jak bogatsze kraje. Nasza sytuacja ekonomiczna siłą rzeczy wymusza na naszym kraju takie a nie inne priorytety rozwoju. Jest to niestety bardzo bolesny paradoks: im bardziej będziemy zaniedbywać sprawy ekologiczne teraz, tym więcej będą one kosztowały nas w przyszłości. Poniekąd sytuację tę możemy porównać do firmy, która potrzebuje kapitału na rozwój, ale jej potrzeby przekraczają dostępne zasoby. Jako manager wiem, co trzeba zrobić w takiej sytuacji, aby firma nie tylko nie pozostała w tyle za konkurencją, ale także współtworzyła nowe trendy, ale polityka kieruje się chyba trochę innymi zasadami.
W jakie jeszcze akcje społeczne związane z ochroną środowiska się angażujecie, a jakie macie zamiar przeprowadzić w przyszłości?
Mamy inne cele statutowe niż organizacje takie jak Green Peace: jesteśmy firma komercyjną i naszym głównym zadaniem jest dbanie o interesy naszych klientów. Odpowiedzialność społeczną, nie tylko w kontekście ekologii, mamy jednak mocno zakorzenioną w DNA organizacji. Naszym pierwszym dużym projektem była kampania „PIJ MLEKO! BĘDZIESZ WIELKI”, niedawno robiliśmy też dla WWF bardzo udane „Godziny dla Ziemi”. Działania pro środowiskowe egzekwujemy także w Communication Unlimited: funkcjonujemy z minimalnym wykorzystaniem papieru, uczulamy naszych pracowników na istotne kwestie – nie tylko związane z ich miejscem pracy – oszczędzamy energie i mamy własną gazowaną wodę, którą pozyskujemy z tzw. kranówy. Pracowaliśmy i pracujemy przy różnych kampaniach społecznych, większość z nich jest opisana na naszej stronie. Namawiamy też naszych klientów, aby szeroko rozumiane działania CSR-owe były jednym z istotnych elementów ich komunikacji.
Które z międzynarodowych projektów na rzecz ochrony środowiska są Waszym zdaniem najbardziej udane i wyróżniają się swoimi działaniami?
Bardzo podobają się nam inicjatywy, które umiejętnie łączą ekologie z innymi kwestiami jak ma to miejsce w przypadku „Cool Globes”. Niestety, jeżeli chodzi o międzynarodowe programy, to w większości nie są efektywne. Podobnie jak w przypadku kolejnych tzw. szczytów klimatycznych, z których w praktycznych kategoriach wynika niewiele. Jest za to dużo bardzo ciekawych, ekologicznych inicjatyw, które koncentrują się na lokalnych społecznościach. Warto, aby jak najwięcej z nich realizować, nie tylko w Warszawie. To jest myślenie – wielotorowe, organiczne i obliczone na efekt synergii – bardzo bliskie temu, jak postrzegamy komunikacje w Communication Unlimited. To są często świetne pomysły, które nie tylko pomagają ludziom dbać o ekologie, ale przynoszą także wiele innych korzyści np. tworząc miejsca pracy czy podwyższając standard życia okolicznych mieszkańców.
O rozmówcy:
Elżbieta Wojtczak
CEO Communication Unlimited i ekspert w dziedzinie reklamy i zarządzania agencją reklamową
Absolwentka studiów na Politechnice Warszawskiej i Uniwersytecie Warszawskim oraz podyplomowych studiów MBA na University of Illinois w Chicago oraz prestiżowego Advanced Managment Program na IESE Business School – University of Navarra, drugi raz z rzędu w rankingu Financial Times najlepszej biznesowej uczelni na świecie.
W branży reklamowej od 1991 roku. Od 1992 roku dyrektor działu mediów w Corporate Profiles (DDB), następnie współzałożycielka pierwszego polskiego domu mediowego Polskie Media, później w strukturze Optimum Media. Stoi za sukcesem wielu marek i ma na swoim kącie liczne innowacyjne przedsięwzięcia. Współtworzyła wizerunek takich marek, jak Galeria Mokotów, Ferrero Rocher, Statoil, Super-Pharm, Poxipol, Kropelka, Poxilina czy Totalizator Sportowy. W Communication Unlimited stworzyła m.in. unikalne rozwiązania wspierające zautomatyzowany marketing i narzędzia do obsługi klienta.