Na Twitterze Adama McKaya pojawił się spot zatytułowany „Reklama Chevronu”. Pisarz, producent, reżyser i laureat Oscara postanowił nie zdradzać żadnych szczegółów na temat treści reklamy, a w swoim poście dodał jedynie pytanie „Czy ktoś widział tę reklamę Chevron?”.
W fałszywej reklamie Chevronu przeplatają się liczne krajobrazy oraz ujmujące sceny takie jak pierwsze chwile dziecka w objęciach matki czy czas spędzony wśród najbliższych. Na samym początku spotu słyszymy również zapewnienie: „W Chevron wierzymy, że nie ma nic cenniejszego niż życie”. Jednak każde następne zdanie okazuje się coraz bardziej nietypowe dla języka reklamy.
Zobacz również
-
#PrzeglądTygodnia [27.09-03.10.24]: suszonki września, przegląd kampanii na Pink October, alkohol w saszetkach znika z półek sklepowych
-
#PolecajkiNM cz. 26: Narodowe Archiwum Cyfrowe, strefa marki CeraVe i Foresight.edu
-
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
W niespełna 2-minutowym spocie słyszymy dosadny, a miejscami nawet obraźliwy monolog narratora, który – jako przedstawiciel Chevronu – przekonuje, że firma… „ma w d* ciebie, twoje dziwne dzieci i twojego głupiego psa”.
Mamy miliony dolarów, na czas reklamowy, to tandetne wideo i durną muzykę, aby uśpić cię i wprowadzić w kakatoniczny stan, dzięki któremu zapomnisz o jednym fakcie: Chevron morduje cię każdego dnia – słyszymy w spocie.
Scenariusz do spotu przygotował reżyser „Don’t look up!” i „Big Short” – Adam McKay, głosu użyczył Steven San Miguel, a produkcją zajęła się Staci Roberts-Steele.
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
Narrator fałszywej reklamy podkreśla, że Chevron przetwarza ropę naftową, „aby fajny czołg mógł zmiażdżyć glinianą chatę, a prywatny samolot mógł przetransportować biznesmena na kolację oddaloną o 3000 mil”. Tym samym koncern przyznaje, że odpowiada emisję gazów cieplarnianych, które „przekształcają planetę w piekielny film George’a Millera”.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Choć fikcyjna reklama McKaya uderza przede wszystkim w Chevrona, lektor na końcu podkreśla, że spot dotyczy w równym stopniu takie firmy jak Exxon, BP, Shell i każdego, kto „handluje przyszłością życia na tej planecie za brudne pieniądze i akcje ropy naftowej”.
Pomysł na nakręcenie filmu wyśmiewającego to, jak Chevron wraz ze wszystkimi innymi firmami naftowymi mordują nas każdego dnia, wziął się z faktu, że Chevron i wszystkie inne firmy naftowe mordują nas każdego dnia – stwierdził McKay.
Według danych z 2019 roku Chevron znalazł się na drugim miejscu (po Saudi Aramco) w spisie firm, które odpowiadają za największą emisję gazów cieplarnianych na świecie. Amerykańska firma, która ma oddziały w ponad 180 krajach, zajmuje się m.in. wydobyciem ropy naftowej, wytwarzaniem energii oraz wytwarzaniem i sprzedażą chemikaliów.
Koncern nazywany „trucicielem” wielokrotnie był skarżony o wzbogacanie się na konfliktach zbrojnych, a także o greenwashing i wprowadzanie konsumentów w błąd przez powielanie haseł o „działaniach przyjaznych dla środowiska”.
PS
Kampania Mercedes-Benz, promująca ofertę samochodów elektrycznych, miała podkreślać związek marki z naturą. W efekcie gigant samochodowy mierzy się z krytyką za greenwashing, a seria plakatów została przedstawiona w nowej, „realistycznej” odsłonie.