Przeważająca większość respondentów odpowiedziała, że nie chcieliby oglądać w internecie reklam związanych z witaminami i suplementami (38%). Kolejnymi typami reklam, których respondenci nie chcieliby oglądać w internecie, są te o tematyce odchudzania (18%).
Na drugim biegunie, czyli wśród najchętniej oglądanych reklam, są te dotyczące sportu i turystyki (26%), muzyki i dźwięku (13% wskazania) oraz telefonów komórkowych i akcesoriów (10% wskazań).
Zobacz również
Postanowienia noworoczne a reklamy
W styczniu z łatwością podejmujemy się nowych wyzwań na nadchodzące dwanaście miesięcy, jednak równie łatwo porzucamy je, gdy nie starcza nam silnej woli (61% odpowiedzi) lub czasu (32% wskazań). Wpływ na trudność w wytrwaniu w swoich celach, jako czynnik zewnętrzny, mogą mieć także reklamy – łącznie reklamy w internecie (23%), telewizji, radiu i prasie drukowanej (22%) uzyskały 45% wszystkich wskazań respondentów.
Łącznie 49% Polek i Polaków porzuca realizację postanowień w ciągu 3 pierwszych miesięcy roku i tylko nielicznym (10% respondentów) udaje się wytrwać aż do końca roku.
Gdy widzimy reklamy dotyczące postanowień
Porzuceniu postanowień noworocznych towarzyszą najczęściej emocje takie jak: obojętność (prawie 30% wskazań), smutek (25% wskazań) czy rozczarowanie (12% wskazań). Tymczasem aż 79% Polek i Polaków po rezygnacji z realizacji postanowień noworocznych obserwuje w internecie reklamy z nimi związane. Zaledwie 21% respondentów utrzymuje, że w ogóle nie widywała takich reklam.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Typem reklam, który wywołuje najwięcej negatywnych odczuć po porzuceniu realizacji postanowienia noworocznego, są reklamy dotyczące odchudzania (25% wskazań). Na drugim miejscu są reklamy dotyczące witamin i suplementów (24% wskazań), zaś na trzecim te związane z siłownią/ fitnessem (17%). Wiąże się to najprawdopodobniej z wrażliwą materią tych postanowień oraz tym, że wytrwanie w nich stanowi spore wyzwanie.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jak ograniczyć niechciane reklamy?
Nie wszyscy użytkownicy zdają sobie sprawę, że mogą kontrolować reklamy, które widzą w internecie.
– Użytkownicy i użytkowniczki chcą dokładnie wiedzieć w jaki sposób ich dane są gromadzone i do czego mogą być wykorzystywane. Wiemy też, że wolą trafiać w internecie na treści i reklamy odpowiednio sprofilowane i dostosowane do ich zainteresowań. Odpowiedzią na obie te potrzeby jest samodzielny wybór i kontrola nad tematami reklam, które widzimy w systemie Google poprzez narzędzie Moje centrum reklam. Oprócz możliwości wyboru tematów reklam dla nas interesujących, możemy tam zablokować te o kontrowersyjnym charakterze, jak odchudzanie, a także sprawdzić informacje używane do personalizacji reklam. Gdy przez ostatnie miesiące szukaliśmy odpowiednich dla nas lub nowych diet, jadłospisów czy siłowni w pobliżu, także po porzuceniu postanowienia możemy napotkać reklamy z tym związane. Aby pozbyć się tych treści i zapomnieć o niespełnionych postanowieniach, wystarczy ograniczyć ten temat wrażliwy w Moim centrum reklam – tłumaczy Rafał Kudriawcew, Industry Head, Google.
Aby ograniczyć reklamy związane z tematami dla nas wrażliwymi, wystarczy skorzystać z narzędzia Moje Centrum Reklam i kliknąć w zakładce „Wrażliwe” na wybrane przez nas kategorie. Jeżeli po porzuceniu postanowień noworocznych nie chcemy więcej widzieć reklam prezentujących diety, odchudzanie, oferty siłowni, trenerów personalnych czy fit cateringów, wystarczy wybrać temat „Odchudzanie”. Podobnie możemy zrezygnować z reklam związanych z „Randkami”, a także „Ciążą i rodzicielstwem”.
opracowanie: Agata Drynko, źródło: mat. prasowe
PS YouGov Ad Awareness 2023: najsilniejsze marki pod względem znajomości reklam [RANKING]
Agencja badawcza Inquiry sprawdziła, które marki były najbardziej widoczne na polskim rynku w roku 2023, jeśli chodzi o znajomość reklam wśród ogółu dorosłych Polaków.