Zgodnie z przyjętym zobowiązaniem grupa Accor deklaruje usunięcie wszystkich plastikowych przedmiotów jednorazowego użytku znajdujących się w hotelach do końca 2022 roku. Działanie sieci ma na celu zmniejszenie szkodliwego wpływu na środowisko i wzmożenie wysiłków na rzecz walki z zanieczyszczeniem oceanów i innych naturalnych środowisk plastikiem. Inicjatywa jest znaczącym krokiem naprzód dla światowej branży hotelarskiej i grupy, która od wielu lat dba o zrównoważony rozwój.
– Jesteśmy świadomi znaczącego wpływu, jaki wywieramy na planetę i naszej odpowiedzialności za zapewnienie wymiernych korzyści dla naszych pracowników, gości, dostawców, partnerów oraz społeczności przyjmujących. Tym, co nas inspiruje jest świadomość społeczna, którą kieruje się każdy odpowiedzialny społecznie obywatel. Chodzi o bycie świadomym społecznie i konsekwentnym – powiedział Sébastien Bazin, prezes i dyrektor generalny Accor.
Zobacz również
Przyjmując ponad 120 milionów gości i serwując ponad 200 milionów posiłków każdego roku, Accor ze starannością realizuje rolę odpowiedzialnej korporacji, działającej w ramach programu zrównoważonego rozwoju od 25 lat. Oprócz poprzedniego zobowiązania do wyeliminowania wszystkich plastikowych słomek, mieszadełek i patyczków kosmetycznych, grupa deklaruje także:
- usunięcie jednorazowych plastikowych przyborów toaletowych i kubków do końca 2020 r.,
- eliminację wszystkich pozostałych plastikowych artykułów jednorazowego użytku w pokojach dla gości, salach konferencyjnych, restauracjach i wszystkich obszarach rekreacyjnych (spa, centra fitness, itp.) do końca 2022 r.
Jak sama nazwa wskazuje, plastikowe jednorazowe artykuły wykorzystywane są tylko raz, po czym trafiają do kosza. Należą do nich choćby plastikowe słomki, kubki, butelki, naczynia na wynos, zastawa stołowa, patyczki kosmetyczne i przybory toaletowe, mieszadełka do kawy, torby na pranie lub dodatkowe poduszki, produkty powitalne i karty dostępu. Dla każdego z plastikowych produktów grupa zaproponuje odpowiednie alternatywy, biorąc pod uwagę oceny cyklu życia, aby zapewnić bardziej ekologiczne rozwiązania.
#PolecajkiNM cz. 28: Kreatywność w biznesie, różne twarze polskiego gracza, historia firmy Atlas
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Przy ponad 200 milionach plastikowych artykułów jednorazowego użytku wykorzystywanych niemal we wszystkich obszarach działalności, hotele już teraz znacznie zmniejszają swój negatywny wpływ na środowisko. Niektóre z nich wdrożyły skuteczne rozwiązania, wybierając bardziej zrównoważone rozwiązania:
- 94% hoteli Accor wyeliminowało stosowanie słomek, patyczków kosmetycznych i mieszadełek. Pozostałe 6% (głównie w Chinach) zrobi to do końca marca 2020 r.
- 89% hoteli ibis (czyli w sumie 2087 obiektów) korzysta z dozowników np. do kosmetyków w łazienkach, co oznacza wyeliminowanie plastiku dla tego wyposażenia. Do tej grupy w tym roku dołączą także hotele ibis w Ameryce Łacińskiej.
- Marka Fairmont stosuje nowe standardy konstrukcyjne i remontowe, dzięki którym hotele zostały wyposażone w krany filtrujące wodę w pokojach gościnnych, tak aby całkowicie wyeliminować wodę butelkowaną.
- Grupa Accor, z myślą o potrzebach gości stworzyła markę Greet, w której DNA znajduje się niekorzystanie z materiałów szkodliwych środowisku, takich jak plastik. Przy śniadaniu do masła i dżemu wykorzystywane są naczynia wielokrotnego użytku, a w wyposażeniu pokoi i innych części hoteli nie ma produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych. Accor planuje w tym roku otworzyć jeszcze 10 hoteli Greet w Europie.
Hotele takie jak np. ibis Styles Warszawa Centrum, Novotel Yangon Max, Myanmar, Sofitel Bogota, Lombok w Indonezji, Ibis Styles São Paulo Anhem, a także wiele obiektów na Bali podjęło indywidualnie kroki, aby pozbyć się plastiku z oferty i wycofania 100% plastikowych produktów jednorazowego użytku. W Polsce, w siedzibie grupy w Warszawie, od połowy 2019 roku biuro przestawiło się na picie wody z kranu dzięki nowoczesnym filtrom. Pozwoliło to na wyeliminowanie 48 tysięcy plastikowych butelek w skali roku – to o 2 tony plastiku mniej w środowisku.
Jednym z głównych celów Accor oprócz znalezienia zamienników dla plastiku i zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko jest pozytywna zmiana sposobu myślenia na całym świecie poprzez przyjęcie logiki 3R: Reduce, Re-use and Recycle (ograniczać, używać ponownie, poddawać recyklingowi). Dlatego centrala grupy będzie promować najlepsze praktyki w sieci, a hotele – ulepszać lokalne inicjatywy i rozwiązania dla gości hotelowych.
Inicjatywa Global Tourism Plastics, prowadzona przez Program Środowiskowy Organizacji Narodów Zjednoczonych (UNEP) i Światową Organizację Turystyki, we współpracy z Fundacją Ellen MacArthur, wyznacza cele w walce z odpadami pochodzącymi z tworzyw sztucznych i zanieczyszczeniami. Rządy i przedstawiciele sektora biznesowego zobowiązują się do osiągnięcia szeregu ambitnych celów. Grupa Accor zobowiązuje się do wprowadzania innowacji, dzięki którym wszystkie potrzebne tworzywa sztuczne były zaprojektowane do bezpiecznego ponownego wykorzystania, recyklingu lub kompostowania. Jednocześnie sieć wprowadzi elementy obiegu zamkniętego tak, aby utrzymać produkty w obrocie działalności hotelowej i poza środowiskiem. We wrześniu ubiegłego roku holenderski oddział Accor zrobił krok w tym kierunku, podpisując Międzynarodową Deklarację w Sprawie Tworzyw Sztucznych (Eng. International Tourism Plastic Pledge) pod przewodnictwem MVO Netherlands. Pozwoliło to na zainicjowanie prac, w celu objęcia roli sygnitariusza Global Tourism Plastics Initiative, która wymaga przedstawienia szczegółowego zobowiązania.
– Zanieczyszczenie tworzywami sztucznymi jest jednym z głównych wyzwań środowiskowych naszych czasów, a turystyka ma do odegrania ważną rolę w przyczynianiu się do rozwiązania tego problemu. Dzięki Global Tourism Plastics Initiative firmy turystyczne i miejsca docelowe są wspierane w zakresie innowacji, eliminacji i rozpowszechniania sposobu, w jaki korzystają z tworzyw sztucznych, tak by zwiększyć udział obiegu zamkniętego w naszych gospodarkach i zmniejszenia zanieczyszczenia tworzywami sztucznymi na całym świecie – powiedziała Ligia Noronha, dyrektor ds. Ekonomicznych Programu Ochrony Środowiska ONZ.
– Nasze wysiłki nie kończą się na tym. Jesteśmy grupą innowacyjną i stale poszukujemy kolejnych obszarów, w których możemy zmniejszyć nasz negatywny wpływ na środowisko globalne, pomagając jednocześnie lokalnym społecznościom w tworzeniu zdrowszej i bardziej zrównoważonej przyszłości. Pracując nad realizacją naszych zobowiązań, jesteśmy wdzięczni wszystkim zespołom z całego świata, którzy podzielają nasze przekonanie, że należy starać się o to, by świat był się lepszym miejscem dla naszych gości, niezależnie od tego czy podróżują z nami czy nie – podsumowuje Sébastien Bazin, prezes i dyrektor generalny Accor.